Toch6 mijn man heeft ook geen zwemdiploma en is vroeger op school weleens uitgesloten voor activiteiten, terwijl hij wel kon zwemmen. Alleen bewijs dan maar dat je goed genoeg kan zwemmen en leeftijd speelt dan denk ik ook een rol.
Ik zie een zwemdiploma ook als ‘bewijs’ dat je over bepaalde vaardigheden beschikt. Natuurlijk zijn er ook voldoende mensen die ook zonder dat diploma goed kunnen zwemmen, maar ik denk dat dit meer geldt voor oudere kinderen /volwassenen. Ik zou bijv een kind van 7 a 8 jaar zonder zwemdiploma niet met een gerust hart meenemen op een kinderfeestje, waar gezwommen gaat worden en ik verantwoordelijk ben. Ik heb meer vertrouwen in de zwemvaardigheden van een kind met A en B diploma en getoetst is op zijn vaardigheden.
Ik was zelf trouwens echt vreselijk trots op mijn zwemdiploma’s. Daarmee mocht ik van de glijbaan af en in het diepe zwemmen! En dat plaatje met A en B wat vroeger op je zwempak werd genaaid als bewijs, was voor mij toch wel ultiem. Ik was 3 en 4 jaar toen ik A en B haalde (ik zat op een speciale zwemfysio, omdat ik moest zwemmen in het kader van revalideren na een complexe botbreuk van mijn been) en dat maakte het voor mij extra stoer. Niemand van mijn leeftijd had nog een zwemdiploma, dus ik voelde mij heel groot.