• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik ga het toch proberen, ondanks dat ik het wel heel eng vind..

Even een heel kort theoretisch stukje voor degenen die het niet kennen: het komt heel grof gezegd neer op 1 ziel, verspreid over 2 lichamen. Tweelingzielen vullen elkaar dus volledig aan en zijn een geheel. Niet veel anders als links/rechts, hoog/laag, plus/min. Yin Yang. Standaard dualiteit dus. In ons geval is het dus man/vrouw. (LHBTQ is ook mogelijk, maar dan wordt het veel te veel theorie om uit te leggen).
En een stukje kwantumverstrengeling 😝, die 2 delen zijn altijd verbonden en hebben effect op elkaar, ongeacht afstand.

Het doel van zo'n verbinding is dat die 2 delen los van elkaar zichzelf gaan waarnemen als een geheel. In de praktijk is dat vooral dat er geen co-dependency kan bestaan binnen de relatie en wanneer daar wel sprake van is er op een bepaalde manier afstand wordt gecreëerd. Dat gebeurt vooral door elkaar (onbewust) te triggeren om de ander bewust te maken van welk deel er geheeld moet worden. Dat is ook de voornaamste reden waarom ik het vooral als een psychisch proces ervaar, het is vooral veel traumaverwerking en zelfacceptatie, veel werken aan het uitzoeken wat je projecteert op de ander en elkaar spiegelen.
Om die reden zijn er ook maar heel weinig koppels die ook daadwerkelijk een relatie hebben met elkaar, zo'n proces kan jaren duren en is enorm intens. Veel mensen kiezen er daarom voor om een normale relatie aan te gaan met iemand anders, of zijn te bang voor de confrontatie en lopen er (tijdelijk) voor weg.
Wij hebben een manier gevonden waarop we er toch samen aan kunnen werken zonder direct samen te zijn.

De afgelopen weken is onze dynamiek aan het veranderen en merk ik steeds vaker dat die waarneming van het geheel plaats vind. Wij zíjn 1. We zijn zo diep verbonden met elkaar dat het bijna onduidelijk is wie waar begint en waar de ander op houdt. En dat is aan de ene kant geweldig, dat is tenslotte waar we al jaren naar toe werken. Het vóelt fantastisch. Hij is, letterlijk 'gemaakt' voor mij en andersom. Uiteindelijk wil ik ook gewoon een 'normale' relatie met hem en dat is onmogelijk zolang deze fase niet is voltooid.
Maar omdat we zo lang bezig geweest zijn met het toewerken naar dit punt ben ik enorm overweldigd. Gebeurt dit nu wel echt? Is het niet gewoon alle hoop die jarenlang is opgestapeld? Wat betekent dit voor de toekomst? En dus bovenal, zou het nu echt zo zijn dat die 'normale' relatie die ik zo graag wil, dan realiteit kan worden?

Dus ja.. in een nutshell, onze relatie. Stel vooral vragen, dat maakt het makkelijker om over te praten!

Oh help, oh help... 😬

• [verwijderd]

Honkeytonk wie is je vriend (Wat is het voor iemand bedoel ik dan)? Hoe heb je elkaar leren kennen? Wat is er bijzonder aan jullie relatie? jullie zijn tweelingzielen begrijp ik, en jullie zijn gestart/bezig met/klaar met het transformatieproces? Zit daar dan je geluksgevoel in?

Mijn vriend is gewoon geweldig. De beste van de wereld. Mega-irritant, maar dat kan ik hem ook niet kwalijk nemen 🤣
Het is moeilijk om hem te omschrijven omdat mijn beeld van hem natuurlijk sowieso gekleurd is..
Hij is enorm empathisch en intuïtief. Is heel positief ingesteld en een goede luisteraar. Ik kan hem tot in detail vertellen over de kleur en vorm van mijn stront en hij weet het nog zo te draaien dat het lijkt alsof ik The Lord of the Rings heb voorgelezen.
Hij is enorm grappig, aantrekkelijk 😋 en lief. Heel erg zorgzaam.
In alle aspecten mijn beste vriend.

Voor mensen zonder mijn roze bril en die wat 'normaler' naar hem zullen kijken:
Een tijd terug was er hier een topic over wat voor baan je had, en ik donderde van mijn stoel omdat hij precies dezelfde functie heeft als een lid hier en ik compleet in paniek raakte dat zij een collega van hem was en mijn 'geheim' zou ontdekken. Achteraf blijkt het betreffende lid bij een andere instelling te werken, maar goed, in principe heeft hij dus een hele normale baan. Hij houdt van sporten, reizen en heeft een wanstaltige muzieksmaak.

We hebben elkaar ruim 13 jaar geleden leren kennen op het werk. Ik ging naar een ander project, maar omdat ik ziek was, werd ik in een andere trainingsgroep ingedeeld en daar had hij net zijn eerste werkdag. De band tussen ons was meteen voelbaar, als een magneet die ons naar elkaar toe trok. We hebben midden op de werkvloer 5 uur non stop staan praten, ondertussen op ons flikker gekregen van onze leidinggevende om doodleuk te knikken en te beloven dat we echt weer aan het werk gingen om vervolgens gewoon weer verder te praten.
Toen we uiteindelijk de deur uitliepen heb ik mijn beste vriendin gebeld en nog voordat ik hoi had gezegd heb ik uitgeroepen "met hem ga ik trouwen!"

De eerste weken waren fantastisch, maar toen kwam het proces dus op gang. In totaal hebben we 7 maanden een knipperlichtrelatie gehad, tot er een bom tussen ons ontplofte en ik naar Schotland verhuisde.
Eenmaal daar, met gebroken hart en heel veel drank, heb ik me in de relatie met mijn ex gestort en ben ik zwanger geraakt.
Na 3,5 jaar, weg bij mijn ex begon ik enorm veel te dromen over mijn vriend, en heb ik hem toegevoegd op Facebook.
Vanaf dat moment is het proces waar we nu inzitten eigenlijk echt begonnen. En dat is enorm zwaar geweest hoor.. hij heeft tussendoor ook nog een relatie gehad met iemand anders, periodes gehad dat hij me blokkeerde, en andersom ben ik een enorm manipulatief kreng geweest op een soort van wraak-missie. Superleuk proces dit! 😅
Maar sinds een jaar of 3 is het allemaal een stuk stabieler en zijn we gaan leren hoe we er op een gezonde manier mee kunnen dealen en hebben we leren communiceren met elkaar.

Het geluk zit hem vooral in onze verbinding. We hebben echt onze eigen bubbel en begrijpen elkaar door en door. Hij is een soort kryptonite voor mijn angsten. Hij steunt mij volledig in alles, stimuleert me om te groeien en brengt me tot rust als ik bang ben.
Ik kan ook echt dolgelukkig worden van zijn groei, ben trots op hem als hij zich kwetsbaar opstelt, haast op de manier waarop je als moeder naar je kind kijkt. En ik kan alles tegen hem zeggen, de meest duistere gedachten en ik weet dat hij me volledig accepteert dus dat voelt enorm veilig.

okay, ik heb wel een miljoen vragen haha. begin met een paar. (moet zo ook afsluiten en kinderen ophalen/koken/spitsuur, dus reageer dan later weer)

super stoer dat je het deelt. het klinkt wel best ingewikkeld, maar dat had je al eerder aangeven.

je hebt nu dus geen normale relatie met hem? zeg maar als partners/ sex/ samen dingen doen?

Zie je hem wel? Ken je hem face2face?

En waarom kan je geen normale relatie hebben tegelijkertijd? En kan je überhaupt wel een normale relatie hebben met een tweelingziel als je samen 1 bent.

En hoe werk je aan al die dingen zonder direct samen te zijn? Hoe praat je met elkaar? Of is dat ook niet nodig?

• [verwijderd]

Ha, jij gaat meteen voor de lastige vragen 😅
    Ik zal kijken tot hoever ik ze kan beantwoorden en tegelijkertijd mijn grenzen behouden. Over sommige aspecten wil ik echt nog niet praten..

Honkeytonk je hebt nu dus geen normale relatie met hem? zeg maar als partners/ sex/ samen dingen doen?

Ja en nee. Onze relatie is vooral gebaseerd op diepere gesprekken met elkaar. Dingen als samen boodschappen doen of een dagje weg zijn (nog) niet mogelijk. Mijn kinderen hebben hem ook nog steeds niet ontmoet.
    Maar de toewijding van een relatie is er wel, we beschouwen elkaar als partners en gaan op die manier dus ook met elkaar om.

Ik ken hem ook gewoon face to face hoor! In principe zou ik niet eens met hem hoeven praten denk ik, geen idee, maar het is veel te leuk om dat niet te doen. Het probleem is vooral het stoppen met praten. Heb de afgelopen week nog geen een keer voor 3 uur op bed gelegen 😅

Een normale relatie is (tot nu? 🤔) altijd te confronterend geweest. Toen we weer met elkaar in contact kwamen was het eerste wat hij zei: ik hou van je, ik heb je vreselijk gemist de afgelopen jaren, jij bent de ware en ik wil oud worden met jou.
    Ik heb het op een rennen gezet, niet normaal 🙈
    Ik was doodsbang voor hem!
    Uiteindelijk is dat ook de grootste uitdaging in het proces. Wanneer je al gevoelens hebt van minderwaardigheid is het een hele makkelijke valkuil om de ander te verheven tot een of ander perfect mens. En als dat 'perfecte mens' dan jóu ineens gaat zien als perfect terwijl je jezelf alles behalve dat ziet, is dat heel moeilijk om die liefde toe te laten. Zolang je van mening bent dat de ander beter verdient of je niet goed genoeg bent om zo veel liefde te ontvangen kan het nooit werken.
    Het is dus enorm belangrijk om die minderwaardigheid te overwinnen en te realiseren dat je gelijk bent aan elkaar. Anders zal er altijd een (of beiden) weg blijven rennen. En daarin zit de grootste angst, om elkaar kwijt te raken.
    Ik ben echt door een hel gegaan toen dat bij ons gebeurde, dat wil ik nooit meer meemaken.
    Maar ik werk daar met hem dus aan, door veel te praten, en ondertussen loopt dat volledig samen met mijn eigen psycholoog.

Honkeytonk En kan je überhaupt wel een normale relatie hebben met een tweelingziel als je samen 1 bent

Ja hoor, dat kan wel, maar gebeurt in de praktijk niet veel. Ten eerste omdat het dus enorm confronterend en eng kan zijn, maar daarnaast ook door de valkuil van google.
    Er zijn zoveel misverstanden dat veel mensen geloven dat om zo'n relatie te kunnen aan gaan er dingen moeten gebeuren die er niks mee te maken hebben. Insert de dimensie en heilige lichten shit.
    Om zo'n relatie aan te kunnen moet je je dus vooral realiseren dat je gelijkwaardig bent en goed genoeg om de liefde waard te zijn. Dat is alles.
    Maar sinds het fenomeen bekender is geworden springen de zogenaamde amateur-tweelingzielcoaches als paddenstoelen uit de grond, met de belofte dat als je maar voldoende liefde visualiseert en dat op energetische wijze naar je tweelingziel stuurt, hij vanzelf bij je terug komt en je nog lang en gelukkig zal leven. Op die manier staan veel mensen dus stil in het proces, omdat ze afgeleid worden door de illusie dat ze alleen maar hoeven te wachten en het allemaal vanzelf wordt opgelost door het universum, zonder daadwerkelijk aan zichzelf te werken.
    De meeste tweelingzielen die samen zijn, zitten niet op internet omdat ze wel wat beters te doen hebben dan pinterestplaatjes verzamelen van chakra's. 🙈

• [verwijderd]

Nescio Ik kende het begrip tweelingziel van Plato, en er is ook een interpretatie van het middeleeuwse verhaal Floris ende Blancefloer dat hierover gaat. Het is dus geen nieuw concept en voor mij ook absoluut niet raar als je het erover hebt.

Ik quote je hier even om de rest van dat topic niet te vervuilen, ik heb Floris ende Bancefloer opgezocht en het klinkt inderdaad wel echt als een tz-verhaal!
    Maar ook in hedendaagse cultuur zie je het best veel hoor, oa The Notebook en Outlander zijn ook gebaseerd op tz-relaties.

• [verwijderd]

Ik begrijp er helemaal niets van 😬

Waarom is een relatie niet mogelijk als je gemaakt bent voor elkaar?

• [verwijderd]

[verwijderd] het is ook enorm ingewikkeld hoor! Ik hou me hier al 9 jaar mee bezig en probeer het hier zo simpel mogelijk te houden, ondanks dat het nog steeds een flinke lap tekst is 😬

Alles wordt uitvergroot. Al je angsten, onzekerheden etc. Je kijkt op een bepaalde manier rechtstreeks bij jezelf naar binnen, en dan ook vooral naar de kanten van jezelf die je moeilijk vind om te accepteren. Als je continu geconfronteerd wordt met alles wat je niet oké vind aan jezelf is dat best eng. Pas als je dat deel wel accepteert, kom je weer een stap dichterbij elkaar.
      Het is alsof je in de spiegel kijkt en je hebt bijvoorbeeld een enorme hekel aan je neus (ik noem maar wat) en je doet daar niks aan, dan is die neus op een gegeven moment alles waar je op let. Iedere keer als je jezelf op een foto ziet, wordt je blik meteen getrokken naar die 'vreselijke' neus. Op een gegeven moment zie je de rest niet meer. Pas als je accepteert dat die neus gewoon bij jou hoort en daar niks mis mee is, kan je verder kijken en dus zien dat je een hele mooie mond of ogen hebt.
      Een tweelingziel doet in principe dat, maar dan met al je (onbewuste) angsten en onzekerheden. En dat doet hij of zij niet eens expres. Je kan een doodnormaal gesprek hebben en er valt 1 lullig zinnetje verkeerd en de hel breekt uit. Een "Ik vind die zonnebril mooier dan die", kan op dat moment al opgevat worden als een "zie je nou, hij vind mijn neus lelijk en vind dat ik het moet verbergen met een grotere zonnebril." en als de angst maar diep genoeg zit kan dat gewoon uitgroeien dat je jezelf ervan gaat overtuigen dat hij je gaat verlaten om je 'lelijke' neus en liever een partner wil die wel een 'normale' neus heeft.
      Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar omdat het zó diep gaat voel je je angsten en onzekerheden ook veel dieper.
      En het wordt nou eenmaal lastig om een relatie te onderhouden wanneer je compleet in tranen uit barst en volledig verlatingsangst-achtige paniekaanvallen krijg om een zonnebril 🤦‍♀️😅

Wij hebben dus echt moeten leren om onze angsten uit te spreken en daar aan te werken voordat ze opbouwen en uit de hand gaan lopen, maar dat heeft wel jaren geduurd voordat we dat onder de knie kregen.

Is het zo een beetje duidelijk?

• [verwijderd]

[verwijderd] stuk duidelijker! Thx!
        Heeft iedereen een tweelingziel?
        En geloofden jullie al in tweelingzielen voordat jullie elkaar tegenkwamen?

Ik vind het echt super heftig klinken. Zo dat ik bijna blij ben dat ik dat niet heb , maar gewoon gewoon heb.

Voelt hij die wisseling ook in dynamiek? En is het niet heel eng, dat ja al jarenlang met iemand ergens naar toe werkt maar geen idee hebt wanneer dan het moment is dat je wel met elkaar boodschappen kan doen enz?

• [verwijderd]

[verwijderd] ik had er nog nooit van gehoord voordat ik hem ontmoette, dus kan niet zeggen of ik er toen ook al in geloofde. Wel altijd het gevoel dat er 'iemand' ergens op de wereld (een woonplaats naast die van mij dus 😆) was die speciaal was, maar nooit in verdiept wat dat zou kunnen betekenen.

Ik geloof zeker dat iedereen een tweelingziel heeft, maar dat betekent niet dat iedereen hem of haar ook zal ontmoeten. Hij kan aan de andere kant van de wereld wonen, of vroeg zijn overleden, geboren in een andere cultuur.. Wij hebben het geluk dicht bij elkaar te wonen, maar de tweelingziel van een vriendin van mij woont ruim 1000 kilometer verderop.
            Je hoort het wel steeds vaker dat koppels elkaar ontmoeten. Veel mensen zijn van mening dat dat komt door het hele New Age tijdperk-gedoe, maar ik sta daar wat nuchterder in. Door de ontwikkelingen in de technologie is het natuurlijk wel een stuk makkelijker geworden om in contact te komen met iemand die aan de andere kant van de wereld woont 😉

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Honkeytonk dat is doodeng! 🙈
            Er is totaal geen zekerheid, je kan hooguit vertrouwen dat het wel goed komt. Op een bepaald punt zal mijn leven compleet kunnen veranderen, en ik kan op dit moment gewoon niet zeggen wanneer dat zal zijn.
            Maar tegelijkertijd, is dat niet bij alle relaties? Wanneer je een 'normaal' iemand op tinder ontmoet weet je ook niet van te voren of het tot een leuke one night stand of een huwelijk gaat uitlopen. Die onzekerheid hoort ook gewoon bij het leven..

Die wisseling voelt hij ook. Daar zit dat stukje kwantumverstrengeling zeg maar 😆
            Als ik me nu zou gaan richten op bijvoorbeeld het meer aangeven van mijn grenzen, doet hij dat tegelijkertijd ook, ook als we het niet naar elkaar zouden uitspreken. Heel bizar is dat.

[verwijderd] ja maar bij jullie toch anders dan bij andere mensen.. ik bedoel, ik leerde m'n man kennen, we spraken af, gingen uit eten, belde uren, en dan maak je samen al een soort beslissing na een jaar of 1,5 van hè, we gaan samenwonen en vanuit daar stap je steeds verder (of houd het op).

Jullie blijven bij het 'uren bellen' en Braga me dan af, als jullie daar helemaal uit zijn..

Dan moet je na al die jaren nog beginnen aan het wennen aan samenwonen, samen huishouden, samen sex enz. Dan begint het pas? 🤔 Of niet?

Ik vind het heel ingewikkeld en snap er niks van, maar wel interessant.

Maar hoe is jullie relatie nu dan? Qua contact en elkaar zien. Zien jullie elkaar überhaupt (regelmatig)? En je geeft aan dat je dingen als samen boodschappen doen en een middagje weg niet gedaan hebt samen, vind je dat niet een beetje eng ofzo? Je wilt toch ook weten hoe zulke simpele dingen samen aanvoelt? Wat als dat niet goed zit straks?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Honkeytonk
                  Madeliefje06

We hebben natuurlijk wel gewoon een normale relatie gehad, ook al is dat wel lang geleden. Uiteraard zijn onze levens in de tussentijd wel verandert, zeker omdat ik nu kinderen heb, maar over het algemeen zie ik dat niet echt als een probleem. We lijken verder natuurlijk ook veel op elkaar, maar doordat onze relatie zo raar is hebben we ook echt geleerd om elkaar vrij te laten en de verschillen te accepteren.
                  Het enige wat echt een obstakel zou kunnen zijn is als het niet klikt tussen hem en de kinderen. En ja, hoe vervelend dat op dat moment ook zal zijn voor onze relatie, dan gaan de kinderen voor en blijven we latten.

We hebben samen zo veel meegemaakt, ik ben geëmigreerd, heb kinderen gekregen met een ander en alsnog hebben we een weg gevonden om daar mee om te gaan.
                  De manier waarop we nu contact hebben met de beperkingen die er nog wel zijn, zorgt er gewoon voor dat ik er wel vertrouwen in heb dat we ook wel een manier kunnen vinden om er mee om te gaan wanneer onze levens niet bij elkaar blijken passen. We zijn flexibel genoeg. Over het algemeen hebben we wel dezelfde toekomstvisie, maar als het niet lukt dan zien we dan wel hoe we het vorm gaan geven. Hoewel ik het liefst gewoon een traditionele relatie (samenwonen, trouwen) zou willen, zijn er nog genoeg andere vormen mogelijk die we kunnen proberen. In het ergste geval blijft het zo, en dan is het ook goed.

Vroeger dacht ik daar wel anders over hoor, maar inmiddels ben ik daar wel overheen. Punt is, ik heb liever een relatie op deze manier dan wanneer het andersom zou zijn: iemand waarmee ik boodschappen kan doen en op vakantie kan gaan, maar niet écht mee kan praten. De intimiteit die we hier hebben is me meer waard, en als ik een dagje weg wil bel ik gewoon een vriendin.

Ik vergelijk die aspecten van ons leven meestal gewoon met een lange afstandsrelatie. We zien elkaar lang niet zo vaak als ik zou willen, maar het zit wel altijd goed. (Ook wat betreft seks, kwaliteit boven kwantiteit 😉)

Volgens mij volg je nog steeds EMDR ? Bespreek je dit deel van je leven ook bij therapie?

Het zal een groot deel van je gevoelsleven beheersen, ben wel benieuwd naar hoe je therapeut hier naar kijkt 🙃

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Deliana ja klopt! Ik heb alleen het woord tweelingziel niet genoemd, maar verder bespreek ik het ook gewoon met mijn psycholoog. Ik moet wel, want soms loopt het gewoon in elkaar over. Ik kreeg een aantal weken geleden zelfs de vraag van mijn psycholoog of hij toevallig óók psycholoog was door de manier waarop hij me had geholpen met iets. 😂
                    Maar juist die combinatie vind ik prettig, het vult elkaar ook aan. Ik zou het ook niet fijn vinden om alle therapeutische dingen met mijn vriend te doen. Hij is in de eerste plaats toch mijn partner, en ik wil niet dat we dan scheef gaan groeien. En daarnaast, hij ís gewoon geen psycholoog en mist op bepaalde punten gewoon die expertise.
                    Vaak geeft hij het voorzetje en bespreek ik het verder met de psycholoog, of andersom, dat ik mijn sessie met hem bespreek en hij daar met zijn unieke manier van kijken iets op kan aanvullen. Vooralsnog werkt het 😊