Nescio heel wat een leuke site, heb ik voor mezelf ook nog iets aan als INTJ ๐ lief dat je zegt dat mijn INFP met mij boft ๐ nu gaat het geweldig tussen ons, we kunnen heel goed praten en hebben ook veel dezelfde interesses. Maar in het verleden ben ik wel te hard voor haar geweest, daar heb ik nu wel spijt van, toen had ik oprecht niet door dat zij zich door sommige dingen gekwetst voelde en er onzeker van werd.
Voor je man is het met zijn Fi op de vierde plek moeilijk om bij zijn gevoel te komen en zich kwetsbaar op te stellen, hij ziet jou misschien ook wel onbewust als bedreiging omdat jij goed doet wat hij niet kan. Ik herken het wel hoor, een groot deel van mijn leven had ik ook echt geen empathie en vond ik het heel stom dat mensen zich zo vaak gekwetst voelden, ik vond dat allemaal tijdverspilling en onnodig. Ik ben nog steeds beter in praktische adviezen geven dan een luisterend oor bieden, ook omdat ik het zelf fijner vind om praktische adviezen te krijgen. Als iemand alleen maar zegt 'aah wat rot voor je' dan denk ik: wat heb ik daar nou weer aan :p maarja ik ben er nu wel achter dat het echt een zwakke plek van mij is en ben hier al jaren aan aan het werken. Ik denk echt dat je man dat ook moet gaan doen. De Te/Ni manier is nou eenmaal niet de enige manier van naar de wereld kijken en al helemaal niet de beste. Maarja als hij er niet open voor staat is het lastig.
Ik hoop dat je ook voor jezelf op kunt komen. Onze INFP kroot regelmatig haar emoties op en zegt het niet als ze iets niet leuk vind en dan ontploft ze soms ineens en wordt ze heel gemeen of ze gaat naar boven en weigert alle communicatie. Wat we haar leren is het gelijk aangeven als iets haar raakt of haar niet bevalt. Dat vindt ze moeilijk want ze wil geen ruzie, maar het gaat al wel veel beter dan eerst. Wat we haar ook leren is om haar gevoel bij zichzelf te houden en niet zomaar een ander te beschuldigen. Ze kan het gedrag van de ander benoemen en hoe zij zich voelt na dat gedrag en wat ze wel fijn zou vinden, maar ook open staan voor de ander die het vaak niet zo bedoelde. Anders gaat ze dingen zeggen als 'zusje praat mij een schuldgevoel aan' enzovoort, terwijl dat schuldgevoel bij haar zelf ligt. Nu is zij natuurlijk 14 dus geen idee hoe dit voor jou is natuurlijk.
Ik denk dat als je man niet wil veranderen je enige optie is om wel gewoon aan jezelf te werken, want dat is het enige waar je controle over hebt, maar het moet niet ten koste van jezelf gaan. En onthoud dat elk type/ieder mens functies heeft waar die gewoon heel slecht in is en mee aan de slag moet!