Onze oudste wordt begin september 6. Hij gaat dan ook naar groep 3.

Zonder Corona had hij rond die tijd zijn zwemdiploma gehaald maar helaas duurt het nu nog minimaal een half jaar. Hij wil graag op voetbal namelijk en kan nu eigenlijk pas over een jaar als we blijven bij: na zwemles. Wil graag is overigens beetje genuanceerder als we het er zo over hebben wil hij graag maar vraagt er zelf niet om. Tot nu dus, zijn vriendje gaat op voetbal.

voetbal bij de kleintjes is op woensdag van 1545 tot 1645 en op za van 830-10. Ik ben op woensdag vrij dus dat zou kunnen (peuter moet wel mee) en op zaterdag kan mijn man en ik ook. Ze trainen het hele jaar door behalve met kerst en in zomer. Zaterdag wedstrijden wel winterstop.

Nu twijfelen we heel erg of we het nu al moeten doen of een jaartje wachten. De twijfels:

• het wordt zo veel! Hij gaat 5 dagen van 830-14 naar school en dan ook nog eens groep 3. Op maandag uit school naar opa en oma, op dinsdag naar de bso en vanuit bso naar zwemles (want dat is dus nog minimaal een half jaar) dan op woensdag voetbal van 15.45 tot 16.45, op donderdag weer bso, vrijdag na school weer zwemles en dan op zaterdagochtend voetbal. Is dat niet heel druk?!
  • en minder boeiend maar ook voor ons zelf: beide 32 uur werken, twee keer in de week zwemles en dan ook nog twee keer voetbal en de peuter moet altijd maar mee...en je zit natuurlijk gelijk al vast want teamsport is ook wel โ€œverplichtingโ€ en dus hebben we dan alleen de zondag nog (al zou ik prima nog wel af en toe een weekend weg gaan)

Enerzijds denken we beide: laaat nog maar even. Laat hem even wennen aan groep 3, laat hem zijn zwemdiploma halen, laat hem nog even kunnen
spelen na school (want woe is straks zijn enige speeldag omdat hij dan niks heeft zonder voetbal, vrijdag heeft hij altijd al zwemles) en laat ons nog even voorbij de peuter fase gaan zodat we straks een wat minder bewerkelijke kleuter overal mee naar toe kunnen slepen.

Andere kant denk ik: nou ja, hij kan altijd nog even op woe en vr voor voetbal of zwemles een uurtje spelen, zijn vriendje zit ook op voetbal dan en het komt vast goed.

Het is niet echt een First world problem ofzo haha maar we vinden het toch lastig. Nu al doen of jaartje wachten? Zo jong, zo druk..is dat wel goed?

Zal erg aan t kind liggen denk ik. Mijn dochter gaat ook naar groep 3, zal ook nog even op zwemles zitten (na a ook b nog).

Ze zwemt twee x per week, gaat straks weer op skiles op zaterdag (vanaf september).

Ze geeft zelf aan dat ze dat wel even genoeg vind (dit jaar had ze ook nog gym erbij maar daar wil ze dus mee stoppen).
Na t zwemmen moet ze van mij nog wel ergens op, ze is namelijk echt een binnenzit meisje die niet zoveel beweegt.

Noordeling En gaat ze verder ook nog naar BSO etc? Hij zit op de sportieve bso dus ook daar vrij fanatiek. Ik vind het lastig inschatten daarom. Elke dag wat behalve op zondag... is dat al een goed idee zeg maar.

Overigens moet hij inderdaad ook nog B.

Het lijkt hem nu nog leuk maar geen idee hoe hij het vindt als hij ook daadwerkelijk steeds moet. Hij vindt woensdag en vrijdag afspreken met vriendjes ook steeds nog heel leuk. Dat kan dan bijna niet (of voor een uurtje)

• [verwijderd]

Zal inderdaad aan het kind liggen!
      mijn oudste is 4, wij wonen in het buitenland maar in Nederland zou hij in september naar groep 2 gaan.
      hij had dit jaar:
      Maandag dinsdag donderdag en vrijdag school van 8:30-16:30 (hij bleef vaak op school tussen de middag)
      gymlessen iedere vrijdag van 16:45-17:30
      judo iedere woensdag van 14-15u
      is allemaal heel goed gegaan! Wel druk inderdaad maar hij vond het zelf geweldig!
      hij heeft wel adhd waarschijnlijk en veel energie ๐Ÿ˜„

dit jaar wil hij ook graag voetballen, ze hebben een winterstop van december tot maart. Iedere woensdag een training + zaterdag spelen
      in de winterstop gaat hij waarschijnlijk op skiles...dat is dan iedere woensdag een paar uurtjes van januari tot eind februari
      en ik wil nog iets anders erbij...hij zou graag door willen gaan met de gym maar dat is allemaal op woensdag...(judo ook). 2x sporten op een dag vind ik dus teveel ๐Ÿ˜„
      dus ik wil hem nog inschrijven op zwemles.
      Dat is dan 45min iedere maandag ...๐Ÿ˜… maar ik zie het nog wel.

mijn jongste wordt 3 in september en gaat dan voor het eerst naar school. Dat is dan maandag dinsdag donderdag en vrijdag van 8:30-11:30 en ook 13:30-16:30 als het goed gaat. En 1x gymmen per week, 45 minuutjes! ๐Ÿ‘
      ook hij heeft heel veel energie ๐Ÿ˜„

ik vind het wel belangrijk dat ze vroeg beginnen met sporten.

• [verwijderd]

Toen ik je eerste twee alinea's las dacht ik: "gewoon doen!" Maar ik ging uit van een keer per week zwemles en nog een of twee vrije middagen na school, zonder opvang. Maar met twee keer peer week zwemles en ALLE andere dagen naar opvang vind ik het inderdaad wel heel druk worden. Dan kan hij eigenlijk nooit meer uit school een speelafspraakje maken.

Het hangt dan echt af van het kind. Mijn dochter zou het niet trekken. Zij hecht veel waarde aan regelmatig een speelafspraakje en zou het echt missen als dat niet meer kan. Bovendien is zij altijd snel overprikkeld. Ze zou echt te weinig tijd hebben om gewoon een beetje te lummelen en bij te komen.

Tot slot: je moet ook aan jezelf denken. Je zoontje heeft er niks aan als jij en/of je man halverwege het jaar burn-out raakt. Als jij het voor jezelf eigenlijk niet ziet zitten in wat al een druk weekschema is, mag je ook puur om die reden nee zeggen. Dat is echt een goede reden en daar heeft je zoontje het dan mee te doen.

[verwijderd] Ja daar zit het hem ook in. Hij heeft school tot 14.00 uur en dan van 15.45 tot 16.45 voetbal (wel vlakbij) op woensdag. HIj zou dan wel even kunnen spelen natuurlijk maar dat is ook best druk. Zijn beste vriendje gaat overigens dan wel naar voetbal en dat is dan ook de reden dat het nu ter sprake komt. Op vrijdag gaat hij tot 14.00 naar school en heeft hij zwemles van 16.40 tot 17.20 uur. Maandag wel naar opa en oma dat is wel rustig hoor maar toch. En dinsdag en donderdag altijd al opvang (overigens is dat dus bij de voetbal) en dan op dinsdag ook nog een deel daarvan zwemles. En dan zaterdagochtend ook nog van 830-10.

Het is een heel rustig ventje maar ''blend'' overal altijd in. Maar dat vind ik dus gelijk het gevaar ook een beetje hij is wat dat betreft net als ik en doet wel aan alles mee maar vraag mij dus af of hij dan wel bij kan komen. Tegelijkertijd werd hij net helemaal enthousiast toen we een beetje bij hem gingen polsen. Ik vind wat jij zegt dus ook belangrijk, lekker rustig kunnen spelen op woensdag in elk geval.

Wat ons betreft komt het vast wel goed. We werken beide wel 4 dagen maar ook veel flexibel en thuis. Al kan ik af en toe ineens mega oververmoeid raken en dat is inderdaad wel mijn angst: mijn enige vrije dag is altijd natuurlijk al wel een deel huishouden (al hebben we een hulp) en eigenlijk wil ik ook juist dan vanalles met de kids doen en vind ik het ook gewoon leuk als hier kindjes komen spelen enzo. Aan de andere kant loopt dat ook wel los natuurlijk.

Overigens net met mijn man over gehad. Hij had de vader van zijn vriendje gesproken en die had aangegeven dat het bij de ''KIddy's heel vrijblijvend nog is. Dat we ook gewoon kunnen meedoen eerste maand en kijken hoe het gaat. En als het dan blijkt dat het teveel is, te vermoeiend of dat zwemles eronder gaat lijden kunnen we altijd stoppen. Dat is tenminste ook de strategie bij hen dus daar gaan we over nadenken.

Wel bedankt voor je inzicht. Want ik ben normaal wel iemand die alles maar doet en door dendert terwijl heel eerlijk het me ergens ook al stress geeft ;-)

[verwijderd] ik vind het wel belangrijk dat ze vroeg beginnen met sporten.

Ik ook, maar dat is ook het geval. Hij zit twee keer per week op zwemles en 2 keer per week op sportieve naschoolse opvang. Daar doen ze in weken sporten zeg maar (ene week hockey, tennis etc) plus dan gym. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over nog....

Ik zou het wat veel vinden. Maar dat is hoe ik kijk naar toen mijn dochter in groep 3 zat. Er is geen dag (op maandag misschien) waarop hij kan niksen.
          mijn dochter had daar in groep drie wel echt behoefte aan. Het is best heel intensief op school en heel anders dan bij de kleuters.
          kijk vooral naar je kind zou ik zeggen, mijn neefjes en nichtjes hadden ook zwemlessen, voetbal/dansen, Bso en zo alle dagen wat, en konden dat op die leeftijd prima aan.

Huggybird Ja helemaal eens. Lastige is dat wij het nu heel lastig kunnen inschatten. Juist omdat het een makkelijk en flexibel kind is. Ik denk dat we dan maar gewoon gaan kijken hoe het gaat en eventueel (tijdelijk) stoppen als het niet gaat. Ennnn we twijfelen nog even door ๐Ÿคช

Voetbal is nooit een goed idee.

Geintje ๐Ÿ˜‰

Maar mij lijkt het druk genoeg zo en zou bij het oorspronkelijke plan blijven van eerst zwemles klaar

Ik vind het ook teveel. Daarnaast vind ik half 9 op de zaterdag niet te doen. Ik hou van onze rustige ochtenden met het gezin in het weekend.

• [verwijderd]

Ik zou het echt teveel vinden.
                2x sport bso en 2 keer zwemles is echt al veel voor een kind in groep 3, vind ik.
                Juist omdat je kind zo makkelijk is, denk ik dat hij zichzelf voorbij kan gaan lopen zonder dat jullie en hij het snel in de gaten hebben.

Tantetil Haha dat 830 is niet erg, wij zijn enorme ochtend mensen. Ik ben nooit na 8 mijn bed uit ๐Ÿ˜‚ en de kinderen zijn ook vroege vogels. De zondag hangen we wel altijd met zijn allen in bed al boeken lezend en iPad kijkend.

Toch6 Haha ga ik helaas niet tegenhouden. Hij wil altijd voetballen. Daarom ook op sportbso (welke bij de voetbalclub is) omdat hij dat zo tof vond. Superleuke bso want altijd eerst gewoon relaxen en daarnaast altijd een uurtje โ€œsportโ€ (in themaโ€™s, dus ook waterspelen etc) als het de voetbal weken zijn wil hij altijd vaker ๐Ÿ˜‚

[verwijderd] Ja daarom twijfelen we ook. Maar zwemles is natuurlijk wel echt de must en deze combinatie gaat gelukkig prima want dat doen we al een klein jaar natuurlijk (tot Corona haha) en hij kan ook niet minder naar de BSO want ja, werk van ons. Daarom was dat ook inderdaad ons uitgangspunt maar Corona gooide zoals bij iedereen roet in het eten en dat hij nu een jaar later pas mag vindt hij niet echt tof. Maar goed, we hadden het uit zijn hoofd gepraat maar nu gaat zijn beste vriendje toch. En nu vindt hij het lastig. Dat vriendje heeft overigens ook 2x bso maar 1 keer zwemles. Dat laatste willen we dan weer niet, duurt het nog langer ๐Ÿ˜‚

We hebben besloten nog even na te denken, te polsen bij zoontje, andere ouders te โ€œhorenโ€ en ik ga even bij de club informeren hoe vrijblijvend de kleintjes nog zijn en of er geen mogelijkheden zijn voor andere of latere instroom.

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik snap je vraag.
                  Onze zoon wordt in oktober 4. Hij gaat 1 a 2 middagen naar de sport BSO en daarnaast op woensdag en zaterdag naar de minipups van de voetbal. Als hij 5 wordt voegen we daar zwemles aan toe, dus zal het vergelijkbaar zijn en zit hij dus al een jaar op voetbal, dus stoppen zullen we dan niet doen, maar er is dan wel de mogelijkheid om te kiezen tussen de woensdag en zaterdag, is dat bij jullie ook?

1986Lynn Ja exact dezelfde vraag dus ;-) Het is hier zo dat ze op woensdag trainen en op zaterdag wedstrijdjes maar het is nog geen competitie natuurlijk want het zijn de Kiddyโ€™s en het is onderling dus wel vrijblijvender begreep ik. Maar het is blijkbaar wel allebei. Al zou dat nog iets zijn om na te vragen...

Sowieso is bij ons wel de voorwaarde dat als we het doen zwemles en school er niet onder mogen lijden want als dat zo is stopt dan voetbal als eerste.

Hoe sta jij er in qua drukte?

Het lastige is dat ik vooral zeg maar is dat niet te heftig of vermoeiend en mijn man is: nee joh vet leuk, lekker uurtje uitrazen met zijn vriendjes vond ik top vroeger ๐Ÿ˜‚ Al snapt hij mij wel en is hij wel van mening dat school en zwemles altijd voor gaan.

Ik sta er in zoals je man! Gewoon doen en kijken hoe het gaat. Voetbal is naast sport ook sociaal en vriendjes , dus win win toch? En ook fijn voor hem on wat te hebben wat niet een moetje/presentatie gericht is, is op de manier als zwemmen en school, maar inderdaad echt ff uitrazen is (zeker bij de kleintjes nog)

Honkeytonk Ja dat klopt, zijn beste vriendje en waarschijnlijk nog een vriendje gaan ook. Dus die ziet hij daar dan inderdaad ook.