Opende ik een paar dagen geleden nog een topic over een week kamperen met een huurtent, inmiddels ben ik erachter dat ik voor hetzelfde bedrag ook een tent kan kopen. 😉 Nu wil ik niet halsoverkop iets aan gaan schaffen, maar ik kwam erachter dat ik niemand ken die een gezin en een tent heeft en ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie aan- of afraders?

Ik ben zelf niet zo van de tenten, maar mijn schoonzusjes hebben beide zo'n tunneltent en zijn daar heel tevreden mee. Daar hangen van die slaapcabines in. Ze zijn geloof ik ook nog goed uit te breiden en ze hebben al flink slecht weer doorstaan.

Wij hebben een 6-persoons tunneltent en dat is zeker niet te groot (behalve in de auto). We zijn toendertijd bij een grote winkel gaan kijken (in ons geval Obelink), maar hebben uiteindelijk online gekocht. Maar door het te zien kregen we een beter gevoel voor maat en dingen die we handig vonden.
    Wij hebben een 3-compartimenten tent. Achterste zijn slaapcompartimenten, middelste is een droog stuk waar het grondzeil vast zit. Voorste stuk zit het grondzeil los en gebruiken wij als opslag voor natte dingen, de dakkoffer, enz, en de plek om bijvoorbeeld slippers uit te trekken. Je kunt namelijk niet zo makkelijk tussendoor stofzuigen of zo, dus een stuk wat wel droog is, maar tegelijkertijd een beetje apart is, vind ik heel fijn.

Je moet even bedenken wat je wilt. Katoen? Of polyester? Katoen ademt en is zwaarder en lastiger op te zetten( al heb je nu tenten waarbij je de tunnels op kan blazen en dus helemaal geen stokken meer nodig hebt.) of je kiest voor polyester wat een stuk lichter is en dus makkelijker op te zetten maar waar je wel je tent uit zweet.
    Je hebt ook tenten met donkere slaapcabines die de warmte tegen houden. De keuze is dus reuze. 😋

• [verwijderd]

Aries Voor het bedrag van een huurtent kun je inderdaad een eigen tent kopen. Bedenk je echter wel dat je dan niet alleen de tent, maar ook de hele inventaris moet kopen EN meenemen van je huis naar de camping. Een huurtent is al opgezet en ingericht. Er staan bedden in, een koelkast, een gasfornuis, pannen, borden, bestek, glazen/bekers, een waterkoker, stoelen en een tafel. En, een voorwaarde voor mijn man: een koffiezetapparaat.

Persoonlijk zou ik supergraag een eigen tent en kampeerspullen kopen, maar mijn man wil dat niet, vooral om bovenstaande redenen.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Wij zijn gestart met een relatief goedkope tunneltent a 1200 euro van de vrijbuiter. Wel van katoen, want polyester vind ik niks. Je hebt katoen wat een combinatie is met polyester, zodat deze wel lichter is.

Na een 6 jaar zijn we overgestapt naar een echte goede tent. We hebben nu een falco. Deze is snel en makkelijk op te zetten en dat heeft ons huwelijk veel goeds gedaan 😉.

https://www.baxrecreatieshop.nl/falco-havik-4000-tent-2017.html

Met als extra een luifel, tentopruimvakken, kapstok, muskietennet. Dit is echt de meest geweldig tent die ik ooit heb gehad en ik kampeer al mijn hele leven. Als de hele camping staat te hozen hebben wij het droog, als iedereen stormschade hebben, staat onze tent zonder beschadiging overeind. Het is ook niet bepaald een goedkope tent als je alle extra’s aanschaft, maar wel een hele goede. En zonder scheerlijnen! Scheelt je heel wat gebroken benen en gevloek. Deze tent kan je ook prima tweedehands kopen en hebben een enorm lange levensduur.

Bedenk vooral wat je belangrijk vindt. Wij willen rechtop kunnen staan, twee slaapcabines, ramen in de tent en voldoende doorlucht mogelijkheden en makkelijk op te zetten. Vastgeritste bodem is echt een must als je niet van water scheppen houdt. Verder vinden wij een grote luifel belangrijk, zodat je bij regen en zon beschut kan zitten. Opruim mogelijkheden in de tent vind ik ook een pre.

Onderschat de kosten overigens niet wat @[verwijderd] al zegt, want alles wat er bij komt kijken is niet goedkoop. Een goede slaapmat voor volwassenen is zo 150 a 200 euro (of je moet een slecht bed niet erg vinden, want dan kan het goedkoper). Niet wiebelende campingtafel en stoelen zijn ook niet gratis, je keuken met toe behoren etc.
      Past het allemaal in de auto of moet er ook nog een dakkoffer of bagagekar worden aangeschaft?

Wij hebben elk jaar wat bijgekocht en dan meteen goed. Alles in één keer aanschaffen was wel heel prijzig als je goed en stevig spul wil. Het eerste jaar was het bijv. behelpen met gasbranders op de grond, jaar daarop een hele mooie campingkeuken met alles erop en eraan enzovoort. Nu zijn we eindelijk compleet en zijn we elk jaar lekker goedkoop uit met de zomervakantie.

• [verwijderd]

Wij huren trouwens altijd een koelkast op de camping voor de tent. Wij hebben een eigen campingkoelkast maar ik vind het niks zo klein rotding 😬. Huurkoelkast is veel fijner.

Fijn om jullie ervaringen en tips te lezen! Katoen klinkt wel fijner dan polyester dan, ik zweet liever een keer bij het opzetten dan elke nacht in bed. 😅 Qua spullen aanschaffen zou het voor ons meevallen, we kunnen bijna alles overnemen. Goede tip van een koelkast huren, nooit bij stil gestaan dat dat een optie zou zijn.
      Zo'n zespersoons tunneltent lijkt me heerlijk als hij eenmaal staat, maar wel weer een gedoe om mee te nemen en die gebruik je misschien minder snel om ook eens een weekend ofzo weg te gaan. Lastig nog!

• [verwijderd]

Aries koop ook niet een te grote tent. Wij gingen van een gezellige twee-persoons tunneltent naar een 6-persoontunneltent voor ons 4-en. Onder het motto hoe groter, hoe beter. Niet dus 😬. Onze oude tent was in 20 minuten inclusief haringen volledig opgezet. De nieuwe tent in ruim 3 uur en was loodzwaar. Het kreng was zo groot dat we deze met zijn 2-en niet eens overeind kregen. Deze ruimte was ook compleet onnodig. Wij zitten altijd buiten onder de luifel (we zijn wel mooi weer kampeerders) en echt nooit binnen. Onze huidige tent staat in 45 a 60 minuten, afhankelijk hoe makkelijk de haringen de grond in willen.

Als wij trouwens echt een weekend gaan kamperen, nemen we twee kleine trekkerstentjes mee. Deze kosten 5 minuten qua opzetten. De grote tent vind ik dan echt teveel gedoe.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ter aanvulling. Een grote tent is ook niet handig qua ruimte. Het is wel handig als je tent met scheerlijnen, auto en tafel en stoelen ook daadwerkelijk op je campingplek passen. Niet alle campings hebben extra grote plekken.

Dankjewel voor de aanvullingen, @[verwijderd]. Ik vind het inderdaad lastig inschatten wat de juiste grootte is, een beetje mobiel maar wel comfortabel. Misschien moet ik toch eens ergens gaan kijken waar ze opgezet staan.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Aries uit hoeveel mensen bestaat jullie gezin?

Gaan kijken is altijd slim, maar dan weet je nog niet goed hoe zwaar het opzetten is. Sowieso de ‘opzettijden’ die bij de tent gegeven wordt, moet je minimaal verdubbelen. Deze kloppen echt nooit naar mijn idee 😬.

Wij hebben een Karstentent gehad. Dat is een katoenen tent. Buizen erin die opgepompt moeten worden. Staat zo!

Mijn ouders hadden deze vroeger ook. Goede ervaringen mee.

Wij zijn trouwens begonnen met een tent voor€100 op marktplaats. Met het idee, dan is er niks verloren als we het niks vinden. Ik vond kamperen wel leuk, maar die natte vloer telkens niet, dus daarom bewust gekozen voor een tent met een vast grondzeil.
            Kijk bij het kopen ook naar de grootte van de tent als deze is opgevouwen. Daar hebben wij veel tenten op afgekeurd.
            Wij hebben trouwens wel een polyester tent. Dat had met budget en maat in opgevouwen toestand te maken.

• [verwijderd]

Aries ik zou dan zeker niet voor een 6-persoons gaan. 4 of 5 persoons is echt meer dan groot genoeg.

Wij hebben een katoenen tent en dat vind ik persoonlijk wel echt een verijsde qua comfort. De inboedel doen wij redelijk simpel, luchtbed leen ik van mijn ouders en moet ik om de dag extra bijvullen omdat die langzaam leeg loopt en we hebben de goedkoopste camping stoelen van de Lidl. 🙈 wij vinden t echt helemaal prima zo.
            ik zou idd echt voor een 4/5 persoons tent gaan met desnoods een extra voorluifel, ik denk dat je daar meer aan hebt dan een 6 persoons tent..

Opzetten doen we 60 min over met voorluifel 90 (rot ding 😂) en onze tent komt van de vrijbuiter.
            wat ik ook belangrijk vind is dat de het binnen gedeelte geïntegreerd zit aan de tent met opstaande randen zodat er bij hevige regen geen water in kan en t houd beestjes tegen. Ook is ons slaap deel nog een extra in gehangen tent zeg maar, dus ook weer fijn voor muggen en spinnen die zo niet binnen kunnen komen. Als je tenminste de ritsen dicht houdt.
            Wij hebben deze met extra voorluifel in de aanbieding voor totaal 600€ gekocht. Dit jaar weer 2 weken kamperen en t heeft z’n geld dus al opgebracht 😊

• [verwijderd]

Hooyo-shimbir

Als antwoord citeer ik even een van mijn eerdere reacties in dit topic:

[verwijderd] Voor het bedrag van een huurtent kun je inderdaad een eigen tent kopen. Bedenk je echter wel dat je dan niet alleen de tent, maar ook de hele inventaris moet kopen EN meenemen van je huis naar de camping. Een huurtent is al opgezet en ingericht. Er staan bedden in, een koelkast, een gasfornuis, pannen, borden, bestek, glazen/bekers, een waterkoker, stoelen en een tafel. En, een voorwaarde voor mijn man: een koffiezetapparaat.

Persoonlijk zou ik supergraag een eigen tent en kampeerspullen kopen, maar mijn man wil dat niet, vooral om bovenstaande redenen.

Kortom: mijn man vindt heel basic kamperen met eigen spullen te veel gedoe.