Wat vervelend! Ik neem aan dat je alle reflux dingen al doet dus als hij er dan nog zo'n last van heeft kun je dan de huisarts niet om medicatie vragen?

Elsie89 ja al vanaf dag 3. Ik wilde het namelijk voor zijn aangezien N verborgen reflux had. Hij heeft ook altijd een witte tong van de melk die telkens omhoog komt.

Misschien inderdaad toch maar eens de huisarts of cb bellen... Ik vind het zo rot voor hem.

Klinkt idd als reflux.

Ik hield zoontje eigenlijk altijd omhoog zolang het kon. Bedje had ik 2 middel dikke boeken onder ongeveer. Kinderwagen had ik onder matrasje een deken gelegd zodat ie ook wat schuin stond. Voeden was zo goed als rechtop. Goed laten boeren. En dan idd een tijd nog rechtop houden voordat ik hem neerlegde.

Op een gegeven moment is hij eroverheen gegroeid.

Ysabella is ook super rot om je kind zo te zien. Ik zou zeker even de huisarts bellen om te kijken wat die ervan zegt

Wat naar zeg! Ik zou ook de huisarts bellen. Wellicht dat je doorverwezen kan worden naar de kinderarts. Sterkte

• [verwijderd]

Krijgt hij bv of fv? Gebruik je al jbpm of nutriton om zijn maaginhoud te verdikken? Zo niet: dan zou ik dat eerst nog proberen. Anders zou ik naar de huisarts gaan.

• [verwijderd]

Remy heeft ook wel eens last van maagzuur of drinken dat omhoog komt. Soms zelfs uren na zijn fles. Soms doet het zeer, maar meestal niet gelukkig.
        Wat hier helpt is heel goed boeren en in de zithouding houden.
        Met in slaap wiegen / naar bed brengen kijk ik naar hoe hij zich voelt. Geeft hij nog een beetje over of smakt/slikt hij dan laat ik hem zittend in slaap vallen. Anders gewoon liggend.
        Sowieso niet veel wiegen, niet op en neer, en niet hard. Rondlopen met hem op de arm is genoeg wiegen voor hem, van harder wiegen gaat hij spugen.

Bedje hebben we niet schuin, de kinderwagen hebben we een tijdje schuin gehad maar dat leek niets uit te maken.

Met 4 weekjes zijn hun darmen ook hard aan de slag. Ze hebben krampen, poepen veel (wat ook voor ongemak kan zorgen.) Voor tegen scheetjes helpt goed boeren.

.. en toch ook uitzitten helaas. Met ongeveer 8 weken ging het hier langzaam beter, nu met 12 weken gaat het echt een stuk beter.

Maar volg vooral je gevoel, als zijn slaap er onder gaat lijden of voor jou wordt het te zwaar dan zou ik naar de huisarts gaan. Misschien dat medicatie toch wel nodig is.

Hoe groot zijn de flesjes nu? En slaapt hij rustiger als hij bij je ligt?

Hier gaat het met medicatie zoveel beter! Zoontje slaapt nu zelfs gewoon plat ipv hoofdeinde omhoog. Eerst idd jbpm proberen, hier raakte zoontje ervan aan de diarree, vandaar heel snel medicatie. Gewoon de ha even bellen, kijken wat hij/ zij zegt. De witte laag op de tong kan ook spruw zijn, even met bijv een hydrofiel kijken of je het weg kan poetsen, als dat niet lukt is het spruw. Zoontje heeft daar ook flink ongemak van gehad, dat kan ook helemaal doorwerken in de darmen.

Ik ga vandaag eens de huisarts bellen, hij kreunt echt de hele nacht en moet dan de voeding wegslikken of het komt eruit, ondertussen laat hij ik weet niet hoeveel scheetjes.

Ik heb hem op zijn buik gelegd in de box maar dat vind hij 10 keer niks...

Cactusje de witte tong is er alleen als hij terug geeft. Dus ik denk niet dat het spruw is. Wat voor medicatie heb jij gekregen?

@Ysabella Ik herken hier veel van mijn jongste dochter in. Zij bleek uiteindelijk koemelkallergie te hebben.
            Ook daarvan kunnen kinderen spugen, en veel last van de darmpjes hebben.

Sneeuwvlok hij heeft alleen geen slijm bij zijn ontlasting... dat had N wel toen hij koemelkallergie had.

Ik snap alleen niet dat het in de nacht een stuk heftiger is als overdag. Iemand een idee hoe dat kan?

Ysabella
                Hij krijgt omeprazol. Sinds de dosering klopt gaat het echt een stuk beter. Zoontje slikt nog wel veel weg en ik hoor met boertjes ook vaak dat er wat meer dan lucht naar boven komt, maar hij heeft er geen pijn meer van en krijgt zelfs zonder problemen een grote fles op.

Ysabella snap alleen niet dat het in de nacht een stuk heftiger is als overdag. Iemand een idee hoe dat kan?

Krampjes staan er sowieso om bekend dat ze snachts het heftigste zijn. Waarom dat zo is heb ik ooit geweten, maar heb nu geen flauw idee meer. Ik ben nu allang blij dat zoontje iig snachts goed slaapt na de spruw, krampjes en verborgen reflux. Overdag is hij over het algemeen nog steeds geen slaper, maar ik denk dat dat gewoon bij hem hoort, hij wil ook vaak niet slapen dan en vecht er regelmatig tegen.

Mijn dochter had reflux door kma.
                Dat is ook nog iets om in je achterhoofd te houden. Ik heb met jullie te doen. Zo zielig zo'n ukkie dat zich niet lekker voelt.

Oh wat vervelend @Ysabella ik herken het heel erg onze oudste had verborgen Reflux. Vooral ook 's nachts ik was hele nachten bezig!

Het was wel denk ik een combi want hij was ook snel overprikkeld (dus RRR, maar dat doe jij al) en verstopping/darm problemen (uiteindelijk naar nutrilon omneo overgestapt aangemaakt met mineraalwater wat ik dan roerde met een vork in plaats van schudde, en praktisch rechtop gaf zodat de fles geen lucht mee gaf, in een Dr Brown fles en hem altijd tussendoor liet boeren, uiteindelijk ook probiotica erbij) en ik ben toen eerst begonnen met het opvolgen van de leefregels (maar tegelijkertijd ook naar huisarts gegaan want dat traject ging heeeel langzaaam) voor medicatie (zantac kreeg ik uiteindelijk en daar werd het beter van. Niet top, dat werd het pas na een jaar)

Leefregels heb ik hier onlangs gedeeld. Heb ik toen gekregen van Averlach op ZP. Ik ga even zoeken!

En sterkte niet alleen voor de kleine lieve baby maar ook voor jou!

Dit is gekopieerd van lid Averlach van zwangerschapspagina, zij heeft mij bij de oudste toen erg geholpen die had verborgen reflux en daarnaast verstopping)

Heel veel baby’s spugen. Als jouw baby spuugt, maar verder geen last ervan heeft hoef je niets te doen. Het kan geen kwaad om de leefregels op te volgen.
                Als jouw kindje er wel last van heeft, zie symptomen, dan is het verstandig om de leefregels te gaan opvolgen.
                Sommige kindjes spugen niet, maar hebben wel klachten. Dan kan er sprake zijn van verborgen reflux. In plaats van spugen slikken ze de voeding weer in. Dit doet net zoveel pijn als spugen.

Sommige artsen doen er laconiek over, het gaat wel weer over. Dit klopt, maar het kan zeker wel tot een leeftijd 1 jaar duren.

Symptomen
                Veel herkenbare symptomen zijn:
                Overmatig spugen (tot aan de volgende voeding), overmatig huilen, verslikken, veel slikken, zuur uit de mond ruiken, hoesten, vaak de hik, evt groeivertraging, voedselweigering of juist onverzadigbaar lijken. Dit lijkt zo, want eigenlijk willen ze alleen de pijn weg drinken. En dat vele drinken zorgt juist voor meer pijn.
                Het mag duidelijk zijn dat niet alle symptomen naar voren komen.

Soms is reflux alleen een symptoom van iets anders, zoals: (chronische verstopping), voedselallergie (denk aan kea), KISS-syndroom of een andere medische aandoening.
                Daarom is het verstandig om te kijken wat eventuele andere oorzaken kunnen zijn.

Bij reflux zijn er 3 stappen die je kan ondernemen om de klachten te verminderen.

Stap 1; leefregels toepassen.
                Stap 2; indikken of andere voeding proberen.
                Stap 3; medicatie.

Het is belangrijk om eerst stap 1 op te volgen voordat je stap 2 of 3 onderneemt. Daarnaast zal indikken en medicatie het best werken in combinatie met de leefregels.

Stap 1, de leefregels;
                -Rust en regelmaat.
                Het gaat hierbij vooral om een vast, herkenbaar, ritme die herhaalt wordt. Dus niet per definitie op de klok.
                -Beperk prikkels.
                Denk aan niet de gehele dag tv of radio aan, niet hele dagen op sleeptouw meenemen als dit niet noodzakelijk is.
                -Geef je baby vaker kleine porties.
                Door kleine porties te geven verminder je de druk op de maag en daarmee de klachten van reflux.
                -Bereid de voeding op de juiste manier.
                Pak koud kraanwater (zie mijn andere weblog) en verwarm dit. Poeder erbij en dan rustig roeren. Schudden veroorzaakt lucht in de voeding en dus in je baby. Dit verergert de refluxklachten en darmkrampen.
                -Zorg voor een juiste fles.
                De juiste fles zorgt ervoor dat elke voeding minimaal 15, maar veel liever 20 minuten duurt. Rustig drinken is belangrijk om een vol gevoel te krijgen. Zelf vind ik de smalle Dr Browns fles erg fijn, hier kan ook een “prematuur-speen” op die voor nog langzamer drinken zorgt. Deze fles kan niet vacuüm zuigen en zorgt ervoor dat de lucht niet door de voeding komt.
                -Hou je baby in de juiste houding tijdens het voeden.
                Zorg dat je baby zo rechtop mogelijk zit en de fles zo horizontaal, zonder lucht in de speen, is.
                -Laat je baby goed boeren.
                -Hou je baby na elke voeding 30 minuten rechtop.
                Sommige kindjes hebben langer nodig, maar meestal is 30 minuten voldoende.
                -Zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
                -Til je baby tijdens het verschonen niet aan de benen omhoog, maar draai je kindje.
                -Laat je kindje niet onnodig huilen.
                Huilen veroorzaakt extra lucht in de maag en dus meer druk op de maag en mogelijke darmkrampen. Laten huilen zorgt vaak oor meer huilen.
                -Een ergonomische draagdoek/zak kan wonderen verrichten en je hebt je handen vrij.
                -Sommige baby’s liggen liever op hun buik.
                Buik liggen wordt wel afgeraden ivm wiegendood, dus luister hierbij ook naar je gevoel.
                -Stop niet met borstvoeding tenzij je dit zelf wilt.
                Helaas adviseert men soms om te stoppen met borstvoeding te geven. Dit is zeker niet nodig. Bv valt lichter op de maag en kan daardoor juist prettiger zijn.
                – Stop met infacol etc.
                Infacol bindt het lucht in de maag van je baby. Dit vermindert krampen, als deze door lucht veroorzaakt worden. Als je de fles juist klaar maakt komt er geen overbodige lucht in je kindje en is infacol overbodig. Daarnaast kan infacol juist reflux klachten verergeren.

Stap 2, indikken.
                Vaak wordt indikken direct benoemd bij reflux. Echter dit is dus niet stap 1. Dit komt omdat indikken negatieve effecten kan hebben, terwijl de leefregels dit juist niet heeft. JBPM (JohannesBroodPitMeel) is ook geen wondermiddel, maar het kan wel helpen.

Blijf de leefregels wel opvolgen naast het indikken. Anders heeft het minder nut.
                Het idee achter indikken is dat de maaginhoud (voeding+maagzuur) in de maag blijft. Deze heeft een beschermlaag tegen de maagzuur, waar de slokdarm dit dus niet heeft. Als de zure maaginhoud in de slokdarm komt doet dit pijn.
                Omdat je niet kan zien of de maaginhoud in de maag blijft is het belangrijk naar je kindje te blijven kijken. Dikke voeding in de slokdarm doet veel meer pijn dan dunne voeding. Daarnaast valt ingedikte voeding zwaarder op de toch wel gevoelige maag van een baby met reflux.
                Indikken kan je door middel van jbpm doen. Nutriton wordt verkocht als jbpm, maar dit bevat 30% jbpm (Aantal calorieën (kcal) Nutrilon Nutriton bij spugen (Nutricia) per 100 gr. – EAN: 8712400505482) de rest zijn toevoegingen. Deze toevoegingen zorgen helaas vaak voor krampen, diarree of verstopping. In een natuurwinkel verkopen ze ook pure jbpm, Tammi.
                Een ander optie is voeding die al jbpm bevat of als jbpm geen optie is bijvoorbeeld Enfamil A.R., deze bevat een verdikkingsmiddel uit rijst.
                Probeer indikken minimaal 2 weken. Sommige baby’s kunnen niet tegen jbpm, dan stop je direct.

Stap 3, medicatie.
                Als de leefregels en indikken niet of niet voldoende helpt en de onrust blijft is er nog 1 optie, medicatie. Dit is de laatste stap, welke je liever niet hoort te nemen, maar soms wel noodzakelijk is.
                Hiervoor moet je naar je huisarts of naar een kinderarts. Als je huisarts niet wil of kan meedenken en jij vindt dat het zo niet gaat, vraag dan een verwijzing naar een kinderarts.

Als je medicatie gaat gebruiken hoor je te stoppen met indikken of met ingedikte voeding. Dit is ook terug te vinden in de richtlijnen van NVK (Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde).

J spuugde en huilde veel doordat alles verkrampt zat en hij in een cirkel terecht kwam (maagzuur- drinken - spugen - maagzuur etc). Doordat hij als sterrenkijker lag zat zijn schedel niet helemaal goed meer waardoor hij vermoedelijk hoofdpijn had en van nek tot kont verkrampt en dat zit weer in verbinding met de maag.

Op aanraden van de vk naar een osteopaat geweest en dat hielp echt goed. Dus misschien is dat nog een optie?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Wat ik nog zou willen meegeven bij een vermoeden van reflux is om ook niet te lang aan te modderen. Deze fout heb ik bij mijn oudste gemaakt met als gevolg een zwaar ontstoken slokdarm met 10 weken. Daar kwamen we pas achter toen ze als huilbaby werd opgenomen in het ziekenhuis. Achteraf kijk je een koe in de kont, maar hadden we maar eerder medicatie geprobeerd. In plaats van ons wekenlang geklooi met schuine bedjes, indikken borstvoeding, osteopaat etc. Pas met ruim 9 weken zijn we gestart met nexium, maar de boel was door maagzuur al te ver ontstoken geraakt.
                  Onze dochter was een huilbaby (ook lang nog nadat de slokdarm alweer genezen was, dus zeker niet de enige oorzaak), maar ik denk dat dit ook zeker niet helpend is geweest in het hele verhaal.

Wat @[verwijderd] zegt niet te lang aanmodderen. Doe je voeding al indikken? Dan zou ik dit eerst doen aangezien de kans groot is dat je huisarts je dit ook eerst zal aanraden. Heb je 't idee dat dat niet helpt dan idd huisarts bellen en eig medicatie eisen. Met medicatie moet je snel wel verbetering merken, merk je dat niet weet je eig ook vaak wel dat dat 't niet is en heb je 't maar uitgesloten.

Oh ja en over 't stukje koemelkallergie dat hij geen slijmerige poep heeft. Symptomen kunnen heel anders zijn, hier ook beide kinderen kma en beide andere symptomen, hoewel sommige wel overeen kwamen. Maar bedoel hij hoeft geen slijmerige poep te hebben. Maar voor wat ik nu lees gok ik eerder op reflux