Deliana lijkt inderdaad op emdr. Het trommelen op de handen is een variant van werkgeheugenbelasting bij emdr. Met het verschil dat je bij emdr zo min mogelijk ruimte wil om te kunnen denken met heel veel afleidende taken en je hierbij alle ruimte hebt om te denken en te voelen. In ieder geval zo interpreteer ik het, want trommelen op je handen is niet heel erg afleidend.
Ik heb trouwens een cliënt die het volgens mij heeft gehad nu ik dit stukje lees. Ik weet nog dat ik het zo bijzonder vond dat er enkel op zijn/ haar handen werd getrommeld ipv zelf te tappen (wat gebruikelijker is bij emdr icm andere afleidende taken). Ik doe dat zelf ‘trommelen’ enkel bij jonge kinderen tijdens een emdr-behandeling. Het heeft hem/ haar overigens niet geholpen, want hij/ zij kwam daarna bij mij in behandeling. Emdr werkte bij deze cliënt wel voor de traumaverwerking icm interventies gericht op een rotleven.
Ik sta er niet direct negatief tegenover. Ik zou zelf de volgende vragen stellen , zoals wordt het vergoed vanuit de basisverzekering? Is het goed onderzocht (oa onderzoek met voldoende grootte en controlegroep, hoe is effect in vergelijking met andere vormen van behandeling op dit vlak, hoe zijn de resultaten op de lange termijn?). Persoonlijk zou ik hier vooral naar kijken en op basis daarvan een beslissing nemen.