[verwijderd] Maar worden mensen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse en mensen met een andere huidskleur dan blank ook structureel onrechtmatig behandeld door overheidsorganisaties?
In mijn voorbeeld van de politiemelding hierboven, wel. Je kunt het nooit hard maken, maar ik had wel het idee dat dat te maken had met het accent van mijn vader.
Bij Justitie & Veiligheid weet ik dat er héél veel aandacht is voor dit issue. Toen ik daar kwam werken kreeg ik gelijk vragenlijsten en een uitnodiging om mee te doen aan een project omdat ik een (tweede generatie) allochtone vrouw was 😂 Het is ook wel nodig, die aandacht. Maar dan niet voor mij, want de keren dat ik mij gediscrimineerd heb gevoeld om mijn afkomst zijn op 1 hand te tellen. De keren dat ik me anders behandeld heb gevoeld als kind uit een woonwagen, of gewoon als vrouw daarentegen vind ik opvallender.
Ze moeten aandacht hebben voor racisme bij de overheid omdat in PI's en andere inrichtingen er veel over mensen wordt gepraat in groepen. Marokkanen, Turken, Polen, Antillianen, latino's, zigeuners, kampers. Ik zal niet te erg uit de school klappen, maar geloof me: dit is absoluut een issue in Nederlandse gevangenissen. Nu snap ik het ergens wel, want mensen met een bepaalde afkomst of etniciteit groeperen zélf in die setting en men hangt een enorm stuk identiteit aan die afkomst. Des te meer reden om de mens als mens te blijven zien, lijkt me, en hem op die manier te benaderen.