Lovely83 Wat ontzettend suf.
Deliana Maar ik kan mij voorstellen dat een grap over je huidskleur (zelf of door een ander) voor de één niets betekent en voor de ander wel. Of zo'n grapje uit ongemak, schaamte, gewenning voort komt maakt misschien niet zo veel uit? Het gaat denk ik om er gevoel wat er bij komt kijken en dat is heel persoonlijk.
Ik geloof dat ik je punt niet goed begrijp, wat bedoel je precies met het gevoel dat er bij komt kijken? Het gevoel bij degene die het grapje maakt of de ontvanger van de grap? In jouw voorbeeld maakt iemand een grap over jou, maar het ging toch juist om grapjes die mensen maken over zichzelf?
Of bedoel je: de een kan wel grapjes maken en daar zelf geen problemen mee hebben en het misschien niet eens uit ongemak doen (maar waarom dan wel, vraag ik me af, waarom jezelf naar beneden halen, want dat is wat je uiteindelijk doet als je over jezelf grappen maakt), maar dat heeft wel impact op een ander. Bijvoorbeeld: als iemand grappen maakt over zijn geaardheid, dan vind ik dat irritant omdat het de indruk kan wekken dat 'alle lesbiennes' die die grapjes oké vindt terwijl ik dat helemaal niet grappig vind (ook geen racisme-voorbeeld, maar goed hè, ieder praat vanuit z'n eigen ervaringen...).
Ik snap wel dat als we gaan zeggen dat allerlei grapjes niet gemaakt mogen worden je een heel stuk communicatie en verbinding wegslaat hoor, maar pfff, we mogen het best soms wel eens wat duidelijker zeggen als iets niet grappig is. (Ik vind dat zelf heel moeilijk trouwens.)