Vulpen Maar maken ze die grapjes omdat ze grappig zijn of vanuit een onzekerheid/ongemak, om het voor te zijn dat ánderen grappen over hen maken?
Goed punt hoor! Het is lastig te zeggen waar die grens nu precies ligt. Heel persoonlijk.
Een familielid van mij heeft veel overgewicht (ruim 80 kg) en maakt regelmatig grapjes in mijn richting (slank) op bijv. verjaardagen in de trant van dat ik zeker even alles eruit moet kotsen wanneer ik naar het toilet ga. Dat vind ik geen leuke grapjes nee. Andersom zal er niemand ooit een grap maken over haar overgewicht, maar dat 20 man om zo'n grap staat te lachen is imo best 'bijzonder'.
Nu heeft bovenstaande helemaal niets te maken met racisme en dit kan natuurlijk totaal niet met elkaar vergeleken worden! Maar ik kan mij voorstellen dat een grap over je huidskleur (zelf of door een ander) voor de één niets betekent en voor de ander wel. Of zo'n grapje uit ongemak, schaamte, gewenning voort komt maakt misschien niet zo veel uit? Het gaat denk ik om er gevoel wat er bij komt kijken en dat is heel persoonlijk.