Ik kwam deze zojuist tegen en ik dacht meteen aan mijn vader. Niet om weer een discussie aan te wakkeren of wat dan ook, maar ik wilde dit gewoon even delen.
Zoals ik misschien al eens eerder geschreven heb, kom ik uit een kermisfamilie en is mijn vader hier gekomen als politiek vluchteling. Vroeger reisden we op de kermis met een draaimolen en een oliebollenkraam.
Mijn vader (die vaak lollig 'de oliebollenturk' genoemd werd) brandde tijdens het oliebollen bakken vaak zijn vingers aan opspattende olie. Dan kreeg hij geen blaren ofzo, maar de huid was dan licht verbrand en heel erg gevoelig, dus droeg hij pleisters. Je wil niet weten hoe vaak hij commentaar kreeg van klanten, vanwege die pleisters. Ook al legde hij uit dat er geen wond onder zat. Dat klaagden ze dat het er vies uitzag, zo'n met olie doordrenkte pleister. Ik, met een lichtere huidskleur (want gemengd) droeg om exáct dezelfde reden ook pleisters om mijn vingers: vanwege de hete olie. Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad. Omdat je die van mij niet zag en bij hem staken ze af.
Het is natuurlijk maar een klein dingetje, maar ik kan me voorstellen dat de twitteraar er blij van werd. Moet je nagaan, dat je emotioneel kunt worden van zo'n klein beetje erkenning van je huidskleur.