Tantetil ik negeer het onderwerp niet, ik ben er 'intern' best wel mee bezig, maar ik deel er verder niets over op Facebook. Ik vind namelijk dat met dit soort onderwerpen de discussies vaak heel onprettig verlopen.
En het is zo'n brede discussie waar mensen het snel over verschillende onderdelen hebben; racisme in NL of in Amerika (beiden zeker aanwezig maar wel van een heel ander niveau), geweld en politiegeweld in Amerika in het algemeen, de geschiedenis vs nu, de demonstratie en corona die de discussie van racisme overschaduwt..
Ik denk dat Facebook geen platform is waar men goed een discussie kan vormen omdat er te weinig gekaderd wordt en men niet altijd van goede wil is om elkaar te begrijpen. Sowieso leent internet en geschreven tekst daar lastig voor. Ik heb meegelezen en -gedacht in dit topic maar niet gereageerd, omdat ik niet goed kon verwoorden wat ik denk en te rommelige gedachten heb erover, bovendien waren het geen gedachten waarvan ik het idee had dat ze wezenlijk iets toe te voegen hadden.
Een zwarte profielfoto kan dan wel, om toch je solidariteit te tonen, maar ik vind dat soort dingen altijd zo klein en weinigzeggend. Hetzelfde had ik met de bosbranden in Australië; ik kan wel vanalles delen op Facebook om mijn medeleven te tonen, maar wie ziet dat? Die miljoenen stervende dieren en mensen die hun huis kwijt raakten? Lekker makkelijk voor mij om met een plaatje mijzelf een goed gevoel te geven, zij hebben er niks aan.
Bovendien heb ik een dubbel gevoel bij wat er nu gebeurt. Ik ben absoluut tegen racisme en vind dat het aandacht verdient, maar de demonstraties in NL in deze tijd geven mij wel een vervelende bijsmaak.. en ik heb een soort supportgroep op fb voor vrouwen met een man met herseninfarct, grotendeels Amerikaans, en veel zitten in enorme angst door de rellen.
Zelf luister ik naar wat er gezegd wordt, ik denk er over na en ik probeer eerlijk en bewust te zijn van mijn vooroordelen. Zodat ik hier zo min mogelijk mijn gedrag door laat leiden.
Dat geldt voor accenten; of het nou een achterhoeks accent is, een russisch of een marrokaans, ik heb van nature de neiging om mensen met een accent als dommer in te schatten. Daar ben ik niet trots op, en ik probeer dat echt bewust bij mezelf te stoppen.
Hetzelfde geldt voor meisjes en jongens in de klas; jongens klagen vaak terecht dat "zij het altijd gedaan hebben" tov meisjes. Die neiging hebben de meeste mensen, omdat jongens gemiddeld wat drukker zijn. En misschien hebben zij het zelfs procentueel gezien vaker "het gedaan", waar het dan ook om gaat, maar dat betekent niet dat ik er vanuit mag gaan dat het meisje onschuldig is en de jongen straf verdient.
Mensen zijn verschillend, en die verschillen mogen er zijn vind ik. En heel eerlijk, tot op bepaalde hoogte zitten vooroordelen volgens mij in onze biologie. Maar het is aan ons als soort die verder ontwikkeld is dan onze basis instincten, om ons bewust te zijn van deze tekortkoming en iedereen met dezelfde waarde te behandelen.