Sevenof9 bedankt voor je reactie, klinkt interessant! Dat het huidige onderwijssysteem achterhaald is ben ik met je eens hoor, voor M sluit het ook niet goed aan en zal blij zijn als ze straks naar de middelbare school kan. We hebben gekozen vanuit de mogelijkheden die we hadden, maar niet zo zeer voor dit type. Inmiddels is er wel flink veel veranderd sinds dit schooljaar en dat werkt een stuk beter, maar goed, ze gaat na de vakantie maar groep 8 dus daar heeft ze niet heel veel profijt meer van.
Vind het wel heel tof om je voorbeeld te lezen over het tosti-apparaat, geeft toch wel aan dat er wel degelijk grenzen en regels zijn! Dat miste ik een beetje in mijn gebrek aan kennis, en ik schakelde dus automatisch naar mijn buurmeisje die heel vrij wordt opgevoed. Dat meisje mag eten wat en wanneer ze wil, hoeft niets te doen waar ze geen zin in heeft, zit op schoolnachten om 2 uur op social media (ze volgt mij op Instagram dus krijg regelmatig 's nachts meldingen). Kind heeft uiteraard ook flink overgewicht want ze vind sporten en buiten spelen stom en eet liever cake dan fruit, ziet er altijd moe en ongelukkig uit. Is gewoon zielig, en in mijn ogen ook een stukje verwaarlozing.. 😔
Maar in dat geval zijn er gewoon helemaal geen grenzen, terwijl ik het juist wel goed vind om kinderen daar zelf over na te laten denken! Dat is iets wat ik thuis ook probeer wanneer dat realistisch en haalbaar is. Ik weet alleen niet of ik het geduld op zou kunnen brengen om iedere keer in gesprek te gaan met ze en te moeten beargumenteren waarom ik bepaalde regels en grenzen stel 😬
Ik denk niet dat democratisch onderwijs bij ons past, maar ik zou het wel mooi vinden als er elementen van toegepast kunnen worden in het huidige systeem en er een balans zou kunnen zijn.