[verwijderd] Mijn ervaring is dat niet. Ik zag juist dat ze leerden om heel verantwoordelijk te zijn en zelf na te denken over wat ze wilden en waarom. In plaats van dat iemand zei: je moet dit of dit doen, moesten ze dat zelf bedenken. Er was elke week een vergadering waar kinderen aan deelnamen. Ze moesten dan ook naar elkaar toe hun standpunt beargumenteren en zichzelf goed uit kunnen leggen als ze het oneens waren. En er waren wel regels, maar daarin werden de kinderen meegenomen. Er was bijvoorbeeld een tostiapparaat, maar dat zo onbewaakt neerzetten waar alle kinderen (ook de kleuters) bij knnen wordt natuurlijk een bende. Toen hebben de kinderen bedacht dat je een tostidiploma moest halen om het tostiapparaat te gebruiken en dat dit vanaf een bepaalde leeftijd pas mocht. Hierbij hoorde het veilig gebruik van het apparaat, maar ook het schoonmaken ervan. De kinderen kozen er over het algemeen dus ook echt voor om lessen te volgen en hoewel de citotoets niet verplicht wat hebben best veel kinderen van groep 8 leeftijd vrijwillig de citotoets gemaakt.
Het reguliere onderwijssysteem vind ik behoorlijk achterhaald. Dat hebben we nou eenmaal omdat het ooit heel lang geleden is ingevoerd, maar het is nooit onderzocht of het wel de meest effectieve manier van leren is. Er zijn natuurlijk veel dingen veranderd, maar die zijn wel allemaal voornamelijk gebaseerd op klassikaal onderwijs met een groep leeftijdsgenoten. Ik vind het reguliere onderwijs niet perse heel fout hoor, maar ik zag wel dat het democratische onderwijs op die school goed werkte. Een special snowflakegevoel had ik helemaal niet, waren verder gewoon heel normale kinderen en ouders (over het algemeen, je hebt er altijd wat aparte mensen tussenzitten).
Edit: ik herinner me nu ook dat de visie van de school was dat ze kinderen juist beter voorbereiden op de maatschappij, want als je klaar bent met school moet je ook een studie kiezen en gaan bedenken wat voor werk je leuk vindt, en dan werk je ook ineens samen met mensen van allerlei verschillende leeftijden. Een reguliere school is geen afspiegeling van de maatschappij, daar wordt iedereen op leeftijd bij elkaar gezet en hoef je weinig na te denken over wat je zelf wilt. En op de middelbare school moet je dat dan ineens weten en een studie kiezen (en heel veel mensen kiezen de verkeerde studie omdat ze geen idee hadden wat ze eigenlijk wilden).