Lumihiutale bedankt voor je reactie. En leuk te horen dat je dochter zich zo empathisch opstelt ten opzichte van je andere kind. Hij is nu door 4 logopedisten in 3 jaar tijd gezien en getest. Echter kwam daar geen tos uit danwel iets zorgelijks. Wel iets ondergemiddeld op het onderdeel actieve woordenschat en zinsstructuur. Laatste mededeling was niets zorgwekkends zou in groep 3 als hij lekker gaat lezen en goede zinnen gaat uitspreken vanzelf recht moeten trekken.. Nu leest hij inmiddels B boeken zoals de verdiepingen van de boomhut en Dolfje weerwolfje maar regelmatig klopt er niks van de uitgesproken zinnen. Veel hij/zij fouten en soms ook semantische spraak.. daarmee bedoel ik bv rivier zeggen voor sloot. Dus wel uit de juiste woordcategorie maar dan het verkeerde woord pakken. Daarnaast gaat het niet vloeiend. Je ziet dat het hem moeite kost en vaak gaat hij erbij lopen. Maar dan wel het woord camouflage bv gebruiken. Dus in mijn optiek:
Verkeerde Zinsopbouw en vervoegingen
Hij/zij fouten
Voorzetsel fouten
Geen vloeiende spraak bij vrije spraak
Soms zoeken naar woorden
Het is zo enorm dubbel. Bij een tos zie je vaak dat er ook veel moeite is met lezen en spelling. Is er herkenning bij degene met een TOS nu of klopt het beeld dat de logopediste tot nu toe schets dat dit onmogelijk een TOS kan zijn?
Hij word vandaag wederom door een logopedist gezien voor de webcam want ik ben bang dat dit niet vanzelf wegtrekt. Hij is nu inmiddels al 7 (3mnd).Hij zit overigens op regulier onderwijs, groep 3, en dat gaat heel erg goed. Zowel cognitief als sociaal.
Elsie89 we hebben nog geen hulp ingeschakeld. Ook mede nu vanwege de Corona tijd. Ik zie echter geen verbetering of soms droge nachten zodat ik er vertrouwen in heb dat dit vanzelf overgaat. Een plaswekker lijkt me een heel slecht plan want daar gaat hij heel veel stress van krijgen.. Iemand tips of ervaringen bij een kind dat ook zo laat was?