• [verwijderd]

Hopsatee Heel herkenbaar. Toen R. bijna 2 was lmhad ze er ook interesse in. Op het kdv ging ze mee in de plasrondes en als ik thuis naar de wc ging, pakte ze regelmatig zelf het potje en ging er op het potje naast zitten. Ze deed toen ook een paar keer een plasje en/of een poepje op het potje. Wij dachten dus dat ze er aan toe was en dat dit een mooie aanleiding was om haar zindelijk te maken. Maar zodra we de luier uitlieten, ging het niet meer. Het ene na het andere ongelukje en zodra we met haar in de buurt kwamen van het potje begon ze te huilen. Na twee dagen was ze zo overstuur dat we gestopt zijn. Ze heeft daarna máándenlang niet in de buurt van het potje willen komen. Iets meer dan een half jaar later hebben we het weer geprobeerd en toen was het binnen een paar dagen gepiept.

Kortom: soms denk je dat een kind het snapt en er klaar voor is, maar is het dat toch niet. Mijn persoonlijke ervaring is dat zindelijkheidstraining dan alleen maar veel frustratie oplevert en meer kwaad doet dan goed. (Waarbij ik me natuurlijk realiseer dat het ene kind het andere niet is en dit niet voor ieder kind zo hoeft te werken.)

[verwijderd] soms denk je dat een kind het snapt en er klaar voor is, maar is het dat toch niet.

Ik bedacht me dat kleine meid er klaar voor leek toen we begonnen. In het begin ging het supergoed, na een week continu natte broeken en het boeide haar ook niet want het werd wel weer schoon gemaakt. Toen ook de luier weer ook gedaan en na een tijdje opnieuw begonnen, toen had ze het wel vlot door gelukkig. Nu alleen de nachten nog..

Mijn oudste was pas met 3 jaar en 10 maanden zindelijk. Voorheen lukte het gewoonweg niet. Hij werd al panisch als hij in z'n onderbroek rond liep.
    Ik heb toen 3 dagen de boel de boel gelaten en alleen maar op hem gefocust wanneer hij naar de wc moest etc en toen was hij met 2 dagen zindelijk. En gelijk 's nachts ook.

Hier was zoon 3,5 jaar toen hij zindelijk werd. Was ook binnen een paar weken meteen helemaal zindelijk. Ook 's nachts. Poepen op de wc was eerst nog een dingetje. Nu vindt hij zichzelf stoer dat hij de wc verkleiner niet meer gebruikt 😉
    Dochter verteld het mij van te voren als ze gaat poepen. Plassen nog niet, maar poepen wil ze ook meteen haar luier verschoond hebben. Maar ze is nog wat jong verder dus ik wacht af tot ze wat ouder is om er actief mee te beginnen.

[verwijderd] Oh wat een herkenning joh! Ja zo gaat het inderdaad nu hier ook! Vandaag niet veel beter dus ik denk dat we het binnenkort even laten voor wat het is. Misschien ook wel wat heftig nu.

We moeten ook nog zijn speen afleren. Heeft bij alleen in bed (oudste heeft nooit een speen gehad dus ik heb geen ervaring) tot nu toe zegt hij als ik het voorzichtig opper: nee mijn speen. Ik niet baby maar wel speen 😂😂

Ik ben bang dat de poging tot zindelijkheid hier is mislukt. Ze heeft bijna twee weken zonder luier gelopen. Soms geeft ze het aan, ze plast ook wel op commando maar te vaak laat ze het gewoon lopen. Afgelopen weekend een grote plas op de stoffen bank en gisteravond lag er een oceaan onder haar stoel.
    toen heb ik het maar opgegeven.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] Kortom: soms denk je dat een kind het snapt en er klaar voor is, maar is het dat toch niet. Mijn persoonlijke ervaring is dat zindelijkheidstraining dan alleen maar veel frustratie oplevert en meer kwaad doet dan goed. (Waarbij ik me natuurlijk realiseer dat het ene kind het andere niet is en dit niet voor ieder kind zo hoeft te werken.)

Mijn ervaring ook. Toen ze er echt klaar voor waren, ging het echt heel snel met nauwelijks ongelukjes. Ik heb er nauwelijks moeite voor gegaan de laatste keer. Daarvoor was het vooral frustratie, veel dweilen en poeponderbroeken in de kliko. Kwartje viel gewoon niet blijvend.

[verwijderd]
      hier ook de ervaring dat wanneer ze er echt klaar voor waren het zonder problemen ging. Mijn advies is dan ook altijd het niet te forceren.

6 dagen later

Vanavond met kleine meid afgesproken dat ze smorgens als ze wakker wordt op de wc gaat plassen ipv haar luier. Vanmorgen wilde ik even voelen hoe vol ie zat omdat ik toch graag wil dat die luiers eens over zijn, toen voelde het warm en had ze dus net geplast. Hopelijk vergeet ze het niet morgenochtend dat ze naar de wc moet gaan, dan kan ik voelen of ze snachts nou ook nog plast of het alleen nog smorgens is als ze met wakker wordt. Ze heeft ook een schimmeltje denk ik, het is er rood en het prikt en jeukt, ik smeer er wel zalf op maar met steeds een natte luier er tegenaan schiet het natuurlijk ook niet erg op.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Cactusje Kun je niet gewoon 's nachts een onderbroek proberen? Dan is ze ook meer geneigd om direct naar de wc te gaan. Werkte hier heel goed. Zeuren dat ze naar de wc moest omdat ze dan minder pijn zal hebben hielp hier vrij weinig 🙃 Maar inderdaad, zo'n natte luier werkt daarbij echt niet...

Vulpen
          Ik heb het eigenlijk nooit aangedurfd omdat ze tijdens haar middagslaapje ook nog wel eens in haar broek plaste zonder dat ze er wakker van werd. Ze had het zelfs regelmatig niet eens door dat ze nat was, ik zag het dan aan haar pyjamabroek. Ik ben nu snachts natuurlijk ook met zoontje in de weer, dan heb ik weinig zin om het risico te lopen ook nog snachts een bed te moeten verschonen😅. Ik wil eerst dit proberen, als ze toch nog snachts plast moet ik haar maar wakker gaan maken als zoontje zijn laatste fles en nachtfles heeft gehad.

Gisteravond is kleine meid voor het eerst zonder luier naar bed gegaan. Ik heb haar laten plassen toen ikzelf naar bed ging en vanmorgen vroeg na het flesje van zoontje. Haar bed is droog gebleven!

Ik hoor kleine meid net naar de wc gaan boven, mooi ze doet het zelf! Ik wacht onderaan de trap tot ze klaar is, ze kijkt even om het hoekje en ik steek mijn duim omhoog voor haar. Te vroeg gejuicht... Haar bed was al nat, de rest heeft ze op de wc geplast en ze had haar onderbroek in de was gegooid. geen zin om alles direct te vervangen, het natte hoeslaken en zeiltje weg gepakt en 2 dikke handdoeken onder haar billen gelegd. Morgen weer een dag.

• Owl hebben hierop gereageerd.

Cactusje Heel knap hoor, dat ze heeft uitgeplast op de wc! Natuurlijk balen dat er ook wat in bed was beland, maar dat ze dan niet heeft doorgeplast is echt een heel goed steken 🙂

Het is nu weer 2 nachten goed gegaan. Ik laat haar even plassen als ikzelf naar bed ga en dat lijkt gevoegd om het tot de ochtend te redden. Smorgens een beetje overdreven blij doen dat ze droog is gebleven, dan straalt ze helemaal! Ik heb haar ook niet meer horen klagen over jeuk of branderig gevoel nu ze geen luier meer draagt snachts, ik denk dat die luier dan de grote boosdoener is geweest. Voorlopig nog ik kleine meid iig nog even wakker maken om te plassen voor ik zelf naar bed ga. Ze slaapt daarna ook zo weer verder.

Wat ik mij af vroeg is wanneer jullie kinderen s'nachts zindelijk waren?

Mijn zoontje is vanaf 3 jaar geheel zindelijk overdag.
            En bij 3 jaar en 3 maanden heb ik ook s'nachts geen luier meer aan gedaan.
            En sindsdien(nu bijna 4 jaar) nog nooit een ongelukje gehad.
            Maar veel mensen in mijn omgeving zeggen dat dit wel heel snel is.

Bubblicious tussen 1,5 en 2,5 jaar hier, max halfjaar na overdag. D was zelfs zo gek dat hij eerder snachts droog was ipv overdag 🤣

Mijn dochter was 2,5 toen ze zindelijk werd doordat haar vriendje op het kdv bezig was met zindelijk worden. Ze zijn er daar mee begonnen. Voor die tijd was ze s’ nachts en na de middag dut al droog en zette ik haar elke morgen en na het slaapje al op de wc. Ze was dus in de nacht eerder zindelijk dan overdag. Toen ze overdag droog bleef in de nacht ook geen luier meer aan gedaan en eigenlijk nooit een ongelukje gehad.

Bubblicious voor jongens schijnt dat vrij snel te zijn idd. Mijn oudste was met 3 jaar en 9 maanden geheel zindelijk.
                Jongste is nu net 2 en begint aan z'n luier te trekken als hij heeft geplast of gepoept. Maar de link om op het potje te plassen legt hij nog niet 😅 denk dat als het straks warm is hem zonder luier laat rondlopen, kijken hoe dat gaat.

Bubblicious hier net voor z'n derde verjaardag zindelijk en meteen ook snachts geen luier meer om, dat gaat nu net na z'n derde jaar 5 van de 7 nachten goed.

Maar is zeker wel vlot van je zoontje!