Inmiddels bijna een jaar verder en veel uitgezocht en rond gekeken.
ik ben van het hele idee gestapt om alles op een zilvervloot rekening te zetten en heb vorige maand een beleggingsrekening op de naam van ons zoontje geopend.
Een aantal punten zijn hierbij belangrijk:
- we hebben expliciet gekozen voor een rekening op zijn naam, zodat hij er geen schenkings en/of erfbelasting over hoeft te betalen zodra hij 18 wordt.
- we zijn ons 100% er van bewust dat hij op zijn 18de een “smak” geld tot zijn beschikking krijgt waar wij niets meer over te zeggen hebben.
Ons zoontje is bijna 2, we hebben dus nog 16 jaar om hem “financiële wijsheid” bij te brengen...
😅😅😅
Wat voor mij persoonlijk de doorslag heeft gegegeven is dat ik van huis uit echt 0 heb mee gekregen qua financiële opvoeding. Ok niet helemaal 0 maar de goede raad ging niet verder dan zakgeld en “zorg dat je een goede studie afmaakt”.
Beide zaken hebben echt niets bijgedragen aan mijn financiële kennis en ik heb echt mega veel geld verbrast. En nu pas, op late leeftijd, ben ik aan het leren hoe wél met geld om te gaan.
Dus punt 3 voor ons is om van jongs af aan al duidelijker met geld bezig te zijn. over geld praten. Over beleggen. Laten zien hoe cryptocurrencies werken. Over budgetteren. Over compound interest en laten zien zwart op wit met cijfers hoe hij wat precies kan bereiken. Boeken aanreiken die hem wel financiële wijsheid bij kunnen brengen, consuminderen, kennis laten maken met de FIRE beweging etc etc.
En dan gaan we als punt 4 heel hard duimen dat hij daar voor de rest van zijn leven wat aan heeft en niet alles weggooit op zijn 18de 😂😂😂