Hi ladies!

Dit bericht heb ik zojuist op mijn Instagram geplaatst, op zoek naar tips & tricks:

Mijn liefste Saar slaapt al heel lang bij mij in bed. Dit is soms best gezellig, maar ik wil er toch heel graag vanaf. Ze heeft een prachtige kamer, maar het lukt haar maar niet om daar te slapen. We zijn nu zover dat ik niet meer bij haar hoef te zitten tot ze slaapt (in mijn bed), maar de poging om met de volgende stickerkaart in haar eigen bed te slapen hebben we inmiddels gestaakt. De veiligheid & geborgenheid, gewenning of heeft ze het nog echt nodig? Accepteren dat het nog zo is, of een "streng regime"?

Even een korte toelichting.. dit is al in de flat bij mijn ex ontstaan. Ze had het door de jaren heen sowieso al geregeld nodig om even samen te slapen, maar omdat ex en ik uit elkaar zijn gegaan, maar wij daar nog wel 3,5 maand gewoond hebben, heb ik destijds bij haar in bed geslapen. De eerste periode in het nieuwe huis mocht ze bij mij slapen, om te wennen. Ze heeft nog altijd moeite met de nieuwe situatie, omdat ze zich niet op haar gemak voelt bij haar vader en dus liever bij mij blijft. Ze is op school altijd druk met alle ballen hooghouden, om te zorgen dat iedereen zich goed en fijn voelt, en thuis stort ze dan geregeld een soort van in. Ik denk zelf dat ze het gewoon nog nodig heeft om bij mij te slapen, omdat ze bij mij haar veiligheid & geborgenheid vindt die ze de rest van de dag (en in het weekend bij haar vader) mist. Enerzijds denk ik dus dat ik het zo moet laten voor nu, maar anderzijds wil ik héél graag mijn eigen bed terug, wat misschien wat egoïstisch is..

Ik weet dat hier verschillende meningen over zijn. De een wil haar kind nooit in bed, de ander vindt het goed om naar het kind zelf te kijken en toe te geven aan de behoefte van het samen slapen.

Waar ben ik naar op zoek? Nou, eigenlijk wat tips en ervaringen van moeders die in een soortgelijke situatie hebben gezeten..

Ik heb hier totaal geen ervaring mee maar zou je haar bed niet tijdelijk in jou kamer kunnen neerzetten zodat ze in ieder geval in haar eigen bed bij jou slaapt? En als dat helemaal goed gaat en veilig voor haar is haar bed weer in haar eigen kamer neerzetten en haar daar laten slapen?

Schuurpapier Ik denk zelf dat ze het gewoon nog nodig heeft om bij mij te slapen, omdat ze bij mij haar veiligheid & geborgenheid vindt die ze de rest van de dag (en in het weekend bij haar vader) mist. Enerzijds denk ik dus dat ik het zo moet laten voor nu, maar anderzijds wil ik héél graag mijn eigen bed terug, wat misschien wat egoïstisch is..

Ik denk dat je het heel goed aanvoelt. En ik snap dat het ook vervelend is, zeker als je wilt gaan daten enz.

Ik heb ervaring met samen slapen. Alleen zijn ze nog niet zo groot als Saar, maar mijn oudste komt ook nog elke nacht bij ons liggen. Hij start nu sinds een half jaar op zijn eigen kamer en komt dan in de loop van de nacht er wel bij. Wij laten het zo, de jongste ligt ook nog bij ons en hopelijk kunnen die 2 straks samen op 1 kamer.

Ik zou kijken naar:

• Eigen bed op jou kamer erbij? Of matras op de grond?
    • inslapen op eigen kamer en als ze wakker wordt naar jou? (zo went ze een beetje aan haar kamer?)
    • samen met Nuri op een kamer slapen? (misschien geeft dat al veiligheid genoeg ?)

Streng regime heeft het hier alleen maar erger gemaakt. Dat zou ik dus afraden, plus je zegt zelf al, dat ze het heel erg nodig heeft. Maar voor sommige mensen werkt dat wel prima.

Bedankt voor jullie reactie! Ik heb net de tip gekregen om bij haar op de kamer te slapen (heb m'n moeder haar dikke luchtbed gevraagd), om haar zo vertrouwd te maken met het slapen in haar eigen kamer. Streng regime maakt het idd alleen maar erger!

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Mijn kinderen slapen om de nacht bij mij in bed (dus ik slaap nooit alleen). Dochter slaapt de andere nacht op een matras in mijn kamer, zoon wisselt dat matras af met zijn eigen kamer, afhankelijk van zijn gemoed. Wat hier wel helpt is voor zoon dat hij een hutje heeft bij zijn bed en sinds kort een verzwaringsdeken. Dat geeft hem veel geborgenheid

Foto weg

Honkeytonk Ik hoop het ook! Hoop vooral dat ik het niet te koud krijg op zolder op dat luchtbed 🤣 Doe er wel een thermokleed onder haha..

• [verwijderd]

Schuurpapier snap ik. Ik had de mazzel dat ik via een veilingsite voor een prikkie eentje kon krijgen.
        Maar als je zelf handig bent met de naaimachine (of iemand die je kent?) Is het vrij makkelijk zelf te maken

[verwijderd] Ik kan wel naaien, maar niet met een naaimachine.. ok flauw. M'n moeder zou dat wel kunnen denk ik! Maar ga eerst de luchtbedtussenstap proberen 😃

Manque Wat lief! Mocht project 'kamperen op zolder' mislukken, dan leen ik hem graag van je 😃

• [verwijderd]

Schuurpapier hahahahahaha proest, hoe meer je oefent hoe beter je kunt naaien 😇

Maar hopelijk werkt het luchtbed

[verwijderd] Hahaha ja, maar daarbij gebruik ik de naaimachine (shit man, dirty mind is aangewakkerd hoor) nooit 🤣

Manque Topppp! Lijkt me sowieso leuk om je eens in het wild te zien 😂👌🏼

Vulpen Dat denk ik eigenlijk ook! Zie er wel enigszins tegenop om m'n heerlijke bed te moeten verlaten (ik kan fatsoenlijke slaap goed gebruiken), maar gelukkig kan ik zaterdag weer een nachtje in m'n eigen bed haha!

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Hier ook ervaring.
                  Wat ik heb gedaan is het in stapjes doen.

Eerst in een eigen bed naast ons,
                  toen in een eigen bed bij haar zus op de kamer.
                  Hier kan ze nog niet alleen inslapen dus ik blijf bij haar tot ze slaapt.
                  Een hele nacht in haar eigen bed lukt nog niet, soms komt ze na 2 uurtjes al naar ons toe, soms in de loop van de nacht.

Hier is nu vooral het probleem dat ze niet doorslaapt.

Je zou inderdaad bij haar kunnen gaan slapen zodat ze aan haar eigen kamer went of haar bij haar broer laten slapen.
                  Hier hebben ze ook allebei een eigen kamer maar samen (wel eigen bed) vinden ze fijner, dus dan maar zo.
                  Succes!

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Onze dochter ging al in de kraamweek van wieg bij ons op de kamer naar ledikant op eigen kamer. Ik ben absoluut geen fan van mijn kind bij mij op de kamer laten slapen.

In jouw situatie zou ik het echter voor nu zo laten. Het klinkt inderdaad alsof ze die geborgenheid nodig heeft. In een heel moeilijke en onveilige periode in haar leven (spanningen en emoties tussen haar scheidende ouders) is ze gewend geraakt aan het samen slapen en heeft dat samen slapen haar een groot stuk veiligheid en geborgenheid gegeven.

Nu heeft ze het nog steeds niet makkelijk, gezien de relatie met haar vader. Dat is natuurlijk niet alleen een probleem als ze bij hem is; dat werkt de week daarna echt ook door. En juist als je in bed gaat liggen en niet meer afgeleid bent, kunnen de emoties die daarbij horen naar boven komen, zelfs als ze er niet eens gedachten bij heeft, waardoor ze zich er niet eens bewust van is dat het daar mee te maken heeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze dan die veiligheid en geborgenheid van het samen slapen weer zoekt en dat ze in paniek raakt als je (op strenge wijze) probeert haar in haar eigen bed te laten slapen. Dat is voor haar nu echt nog een paar bruggen te ver.

Ik zou het dus of nog zo laten, of in kleine stapjes toewerken naar de situatie dat ze alleen in haar eigen kamer slaapt, bijvoorbeeld door de praktische opties die anderen in dit topic al genoemd hebben, zoals haar bed in jouw kamer zetten, of haar in haar eigen bed te laten slapen en zelf voorlopig in haar kamer op een matras op de grond te slapen.

Hoe je het ook doet: een streng regime gaat sowieso niet werken, want dit raakt bij haar heel diepe emoties en angst. Het moet dus sowieso met veel geduld en mildheid aangepakt worden.

[verwijderd] In jouw situatie zou ik het echter voor nu zo laten. Het klinkt inderdaad alsof ze die geborgenheid nodig heeft. In een heel moeilijke en onveilige periode in haar leven (spanningen en emoties tussen haar scheidende ouders) is ze gewend geraakt aan het samen slapen en heeft dat samen slapen haar een groot stuk veiligheid en geborgenheid gegeven.

Helemaal mee eens.

Mijn dochter is 10,5 en slaapt sinds de scheiding ook bij mij in bed. Ik begon mij op een bepaald moment ook zorgen te maken en heb twee kinderpsychologen gebeld om eens om wat input te vragen.

Beiden zeiden eigenlijk wat mijn gevoel ook al zei: ze zoekt veiligheid en geborgenheid en er komt écht een moment dat ze naar haar eigen bed gaat. Dochter benoemd het zelf ook heel duidelijk 'ik voel me niet veilig alleen op mijn kamer'. Over een aantal maanden leg ik eerst een matras naast bed en mag ze daar wennen, voordat ze naar haar eigen kamer en bed gaat. Geen druk, geen haast.

De tip die ik verder nog mee kreeg is af en toe zoon ook bij mij te laten slapen, zodat er geen jaloezie ontstaat bij hem. Wij hebben dus regelmatig een 'slaapfeestje' op mijn kamer: matras naar mijn kamer slepen en zoon is dan helemaal dolblij 😉

Er is overigens geen nieuwe man in mijn leven.... Maakt het wel een stuk makkelijker 🙈