[verwijderd] ik pik even in, ik denk dat je pas iets leert over jezelf, over anderen of over de wereld, als niet altijd alles makkelijk gaat en vrijblijvend is. En dat je daardoor meer leert waarderen wat er is, dat je het leven meer waardeert.
Ik ken best veel gevallen van mensen die alles op een presenteerblaadje aangereikt kregen in hun leven en daar niet gelukkig van zijn geworden. Die altijd onrustig zijn, soms zelfdestructief...
Ik kan me wel herkennen in @Vulpen haar beschrijving. Ik heb geen vriendinnen vanaf de peuterspeelzaal, omdat ik daar niet geschikt voor ben. Ik ben die mensen, die bijna allemaal nog in mijn ouderlijk dorp wonen, toch wel snel ontgroeid. We hebben geen gemeenschappelijke grond meer.
Ik heb hier wel een aantal vriendschappen opgedaan, via werk of via mijn man. We spreken elkaar ongeveer om de maand eens. Met een vriendin gaan we weleens op vakantie, maar ook omdat onze kinderen goed met elkaar opschieten. Zou dat niet zo zijn, zou het al moeilijker worden.
Ik heb geen echte verwachtingen van een vriendschap, en andersom wil ik ook niet dat mensen iets verwachten van mij. Als we afspreken ben ik er helemaal voor je, ik luister naar je diepste twijfels, hrb ook diepe gesprekken met mijn vrienden, maar verwachten dat ik op verjaardagen kom of andere sociale interactie, nee.
Mijn leven is druk genoeg met man, 3 kinderen en werk. Buiten dat heb ik gewoon weinig ruimte.