Aangezien wij (waarschijnlijk) het eerste jaar ongeveer op een hele kleine ruimte wonen met z'n 3tjes, wil ik van te voren bedenken wat ik wil kopen zodat we alleen hebben wat we nodig hebben.
Maar als ik online kijk naar lijsten dan is het zo verschillend ๐Ÿ˜ฑ heeft iemand de tip?
Het is wel belangrijk dat we dingen hebben die ergonomisch praktisch zijn, aangezien ik niet zo sterk ben en het grootste deel zelf doe.

Zou deze lijst een goede leidraad zijn?

Onnodig:

• Een badje met standaard.
  • Wipstoel
  • commode ( wij verschonen altijd op de bank op een aankleed kussen of onder een dekentje. Dat ding staat nu voor de sier weer in de nieuwe baby kamer.)
  • Koop geen dure dekentjes, van jolijn heb je echt voor 20 euro een deken die je waarschijnlijk alleen de eerste 3 weken gebruikt daarna zijn slaapzakken echt veel veiliger en handiger! ( ik heb hier 3 slaapzakken)
  • Baby capes voor na het douchen, ik heb er wel 10, maar nog nooit gebruikt.
    • Geen Zwitsal producten. Het ruikt lekker maar daar is alles mee gezegd.
    • Geen nachtlampje voor aan het bed, als je er toch 1 wilt hebben heb ik er nog wel 1 voor je. ๐Ÿ˜ฌ
    • Boxmatras zal ook in de winkel vertelt worden.
      • flessenverwarmer

Absoluut een must:
-hydrofiele (xxl) doeken. Ik heb er denk ik 30 en gebruik ze overal voor. Afdrogen na het douchen, soms als slabbetje. Verzin het maar ik gebruik die dingen.
-aerosleep matras met matras beschermer, ik zou 2 matrasbeschermers kopen wegens doorlekken.

• heel veel rompertjes.
  • Een box, ik geloof dat jullie een hondje hebben? Dan is het wel aan te raden zodat je de baby daar even in kan leggen als je wat anders moet doen.
  • Een wiegje onze zoon sliep er veel beter in dan in het ledikant.
  • puckababy slaapzakken, kindjes manen vaak met hun handjes waardoor ze wakker worden, dit was echt de oplossing.
  • De bad/douche/shampoo producten van Etos. Super goedkoop, maar zelfs ik gebruik ze. ๐Ÿค
  • Flessen sterilisator, dat ding gebruikte ik elke dag.

tip: koop de luiers online als je die van Pampers wilt, bij weekamp of bol is er altijd wel een 50% korting actie voor een maandbox.

Als je niet veel ruimte hebt, koop dan geen maxicosi, wij hebben een vaste groep 0 stoel tot 4 jaar in de auto staan van Nuna. Veel mensen kopen maar een maxicosi omdat iedereen die nou eenmaal koopt, maar als je er in de winkel specifiek naar vraagt zullen ze zeggen dat een vaste goede stoel vaak nog beter voor de rug is dan die maxicosi.

Koop alle A producten bij baby dump, als je de kortingen bij andere winkels in de gaten houd en mailt krijg je het verschil terug. Zo heb ik 200 euro terug gekregen. ๐Ÿ‘๐Ÿคช

Weg:

• kinderstoel (voorlopig, als kind gaat zitten is vroeg zat)
    • wipstoeltje (ik pakte de maxicosi of voedingskussen met aankleedkussenhoes)
    • commode, bij de eerste 3 niet gehad. Gewoon aankleedkussen op keukentafel of wasmachine/droger in de badkamer
    • badje of tummytub
    • babyfoon, je hoort het toch wel bij een kleine woning
    • kledingkast: kan je nog schuiven in je eigen kast?
    • badthermometer

Voedingdingen afhankelijk van wat je wil geven

Ysabella Als je niet veel ruimte hebt, koop dan geen maxicosi, wij hebben een vaste groep 0 stoel tot 4 jaar in de auto staan van Nuna. Veel mensen kopen maar een maxicosi omdat iedereen die nou eenmaal koopt, maar als je er in de winkel specifiek naar vraagt zullen ze zeggen dat een vaste goede stoel vaak nog beter voor de rug is dan die maxicosi.

Maxicosi kan je ook laten staan ๐Ÿ˜‰ ik vind het wel een voordeel dat ik die op het onderstel van de kinderwagen kan zetten als ik maar even uit de auto moet. Of baby laten slapen bij aankomst ipv overleggen.

@Pimpelmeesje hoe ver is het nu lopen tussen auto en woning?

Ysabella thanks, dat is echt fijne info ๐Ÿ™‚
        We willen zo veel mogelijk natuurlijke producten/ bio katoen ed kopen. Sowieso geen zwitsal dus. Maar mss ook geen duur biologisch katoenen dekentje dan als ik daarna alleen slaapzakken gebruik ๐Ÿค”
        Commode stond idd niet op de planning, geen ruimte voor, en bij alle oppaskindjes ook nooit gebruikt ๐Ÿ™‚ en een boxje inderdaad wel, hopelijk vind ik een kleine verrijdbare.

Badspullen en luiers wil ik graag natuurlijker, dus daar ga ik nog verder voor kijken welke.
        In ieder geval heel erg bedankt voor de tips ๐Ÿ™‚

Hoeveel rompers in welke maten zou je aanraden? Met/zonder mouw? Kindje wordt eind augustus/begin september geboren.

Toch6 Pimpelmeesje hoe ver is het nu lopen tussen auto en woning

Uhm 50 meter ofzo? Ik zat zelf te denken aan die maxi cosi met shell dingetje, dan heb je niet het hele gewicht te dragen.

Toch6 Ja, toen ik in een flat woonde deden we dat echt vaak (maxicosi op kinderwagen omdat je je anders een breuk sjouwt).

Wipstoeltje en babyfoon hebben wij nooit gehad. Commode wel, vind dat wel handig omdat je dan luiers, doekjes en schone kleding altijd in de buurt hebt, en je staat er handiger voor dan als je op de bank verschoont. Zeker als je baby eenmaal gaat rollen, wordt verschonen een enorm gevecht. Verder lijkt dat lijstje me wel prima. Ik ken veel mensen zonder box maar met een hond is dat denk ik juist wel aan te raden.

Pimpelmeesje Hoeveel rompers in welke maten zou je aanraden? Met/zonder mouw? Kindje wordt eind augustus/begin september geboren.

Stuk of 5 in maat 56, minimaal. Ik vind met lange mouwen het fijnst want lekker warm, en ik vind overslagrompers niet te doen, maar daar verschillen de meningen over dus dat is toch uitproberen...

Misschien is een campingbox een optie? Makkelijk opklappen als je de ruimte nodig hebt.

Pimpelmeesje Hoeveel rompers in welke maten zou je aanraden? Met/zonder mouw? Kindje wordt eind augustus/begin september geboren.

Ik zeg 6 in maat 50/56 (ik heb vaak Hema, dus combimaat). En zonder mouw, ik vind lange mouw drama. Dat deed ik alleen bij de meiden met een overgooiertje ofzo.
          Maar als het spuitluiers krijgt kan 6 erg weinig zijn

Nieuwe versie, dan dan extra:

• puckaboo slaapzakken, kan ik me idd herinneren van bekenden
          • boxje

Ik twijfel over een stoel, ik vind de tripptrapp met zo'n babykuipje zo leuk.. Maar weet niet of het praktisch is hier

• [verwijderd]

Wij woonde de eerste 2 jaar ook heel klein (42m2 , 1 slaapkamer) dus luister naar deze pro ๐Ÿ˜›

Overbodig babykamer:
            รœberhaupt een babykamer ๐Ÿ˜› Maar qua meubels:
            Commode
            Kledingkast
            Wieg
            Stoel

Die kleintjes hebben geen echte kledingkast nodig, wij hadden een ladekast van de Ikea welke voor de helft baby was, de andere helft opslag. Je kan ook een plank vrijmaken in je eigen kast.

In huis overbodig:
            Box
            Babyfoon (als je klein woont hoor je de baby zo ook wel)

Als je echt een soort box wil; wij gebruikte een ledikant als box de eerste periode want we hebben 2 katten dus ik vond het iets hygiรซnischer als R ergens hoger en apart kon liggen. Met 3 maanden (of zo) ging het ledikant naar de slaapkamer (want hij was uit de co-sleeper) en lag R op de grond op een kleed of in de wipstoel.

Verzorging overbodig:
            Aankleedkussen
            Badstandaard

Overbodig kleding:
            In NL doen ze volgens mij nog dekens en lakens voor de eerste periode. In FR doen ze meteen slaapzakje. Via Belgiรซ kan je deze denk ik wel vinden in maat 0-3 maanden. Scheelt een hoop gedoe imo.

Tip kinderwagen: neem een kleine opvouwbare kinderwagen. Wij hadden een Stokke Scoot, daarna een Easywalker mini XS buggy. Kinderwagens zijn ondingen die veel plek innemen.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Toch6 babyfoon, je hoort het toch wel bij een kleine woning

Ik heb ook in een kleine woning gewoond (50m2) en toch was het handig de baby foon vond ik. Als ik de tv aan had staan, hoorde ik echt nietS vanuit de woonkamer

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Ik handig trouwens voor een muziekje weer Ann te zetten als ze wat ouder zijn ๐Ÿ˜Ž

Ik gebruik trouwens een ladekast van Ikea als commode. Daar zat verder ook alles in wat ik nodig had qua kleding en luiers ed. En straks alles ik het niet meer nodig heb als commode is het dus gewoon een extra kast ๐Ÿ˜

Ik weet dat menig jonge moeder ontzettend fan is van hydrofielluiers, maar... ik deed er echt helemaal niks mee. Toen de baby nog mini was, vers van de pers, gebruikte ik er om de dag eentje om af te drogen in de plooien, dat was het. Van die badstof spuuglapjes vond ik fijn voor na het boeren, maar ik kon de hele dag vooruit met maar 1 lapje. Onze zoon spuugde vrijwel nooit, dus wat moet je dan met al die doeken en lappen?

Maar ik had op basis van al dat enthousiasme van anderen dus wel 30 van die dingen liggen, omdat ze onmisbaar zouden zijn ๐Ÿ™ˆ

Een kinderstoel zou ik voorlopig ook nog niet aanschaffen. Met een wipstoel kun je zeker een jaar vooruit, ook om in te eten.

Badthermometer hoeft niet, je kunt zelf ook wel voelen hoe warm het is. En als hij gaat fluiten, dan is het sowieso te heet.

Flessenwarmer hoeft niet, sterilisator hoeft ook niet. Badcape heb ik nooit gebruikt... er staat best veel op die lijst dat ik nooit gebruikt heb. En weet je, als je erom verlegen zit heb je het zo gehaald bij de apotheek, de hema of via bol.com de volgende dag in je huis.

Manque weet dat menig jonge moeder ontzettend fan is van hydrofielluiers, maar... ik deed er echt helemaal niks mee. Toen de baby nog mini was, vers van de pers, gebruikte ik er om de dag eentje om af te drogen in de plooien, dat was het. Van die badstof spuuglapjes vond ik fijn voor na het boeren, maar ik kon de hele dag vooruit maar 1 lapje. Onze zoon spuugde vrijwel nooit, dus was moet je dan met al die doeken en lappen?

Ik vond die spuuglapjes juist waardeloos, veel te klein voor die spuugsessies ๐Ÿคฃ ik had ze dan ook overal, in bed, box, kinderwagen, luiertas, bij het voeden. En dan nog om af te drogen. Ik had er bij J idd 30 ofzo en greep nog weleens mis in de kast. Strijken deed ik al niet meer, was geen doen

Je kan kijken bij bv wolletjes natuurlijk op Facebook. 3 rompers is voldoende. Een aan, een in de was, een in de kast. Ik heb er nog 1 in 50/56 van cosilana als je wilt! Maar als je een spuiter krijgt heb je wel meer nodig maar dan zou ik ook geen wol willen

Ga je wasbaar luieren?

Commode / sta hoogte Kast vond ik onmisbaar, mijn rug gaat echt kapot van verschonen op de bank.

En verder hebben wij ledikant omgebouwd tot co sleeper. Daar kunnen ze tot 2/2,5 jaar in.

Als je flessen wilt, mam flessen hebben een glazen lijn, heel fijn!

Hydrofiel doeken hebben wij ook nauwelijks gebruikt.

Slaapzak vond ik zo klein juist mega onhandig en gebruik nog steeds dekentjes haha. Die kan je gewoon veilig opmaken. Alleen slaapzak is hier echt veel te koud.

Bad standaard wel, wederom vanwege rug en douche met baby ging niet.

Tripptrapp met babykuip gebruiken wij wel heel veel maar is wel groot.

Kolf zou ik mee wachten, in de kraamperiode kun je deze lenen wanneer nodig en daarna kan je rustig kijken hoe het gaat.

Het is ook heel persoonlijk, maar zou minimaal aanschaffen en er is zo bijgekocht.

Pimpelmeesje Wij hadden een deken van 100 euro, serieus geen 1 keer gebruikt... Ja okรฉ we zijn blij dat we die hebben gekocht want het is een ontzettend mooie deken en echt een bewaar iets, maar nee dat gaan we deze keer dus niet doen. Ik zou dus geen dure deken kopen want je gaat snel over op slaapzakken en bij de puckababy kan het kindje er al gelijk in. Let wel even op, als de baby de vaccinatie krijgt mag hij of zij niet in een packababy of slaapzak.

Wij hebben gewoon zelf wieltjes onder de box geplaatst. ๐Ÿ™ˆ

Ik had ontzettend veel rompertjes in maat 56, ik wilde gewoon niet elke 3 dagen de rompertjes moeten wassen, ik had vorige week toevallig even op zolder gekeken en had er zoโ€™n 25 stuks. Allemaal onder gespuugd want ze waren helemaal vergeeld. ( hij had koemelk allergie) dus ook allemaal gebruikt.
                    Voor de eerste week zou ik lange mouwen gebruiken, dus persoonlijk zou ik er zoโ€™n 7 a 8 kopen. Nu heb ik voor N in de kast 10 rompers met lange mouwen en 10 korte mouwen. Alle 10 de rompers zijn wel na 6 dagen gebruikt en vies. ( poep randje of โ€˜s ochtends weer eens doorgelekt.๐Ÿ˜ถ)

Ik weet even niet wie, maar iemand zei ja dan kan je de maxicosi op je kinderwagen klikken, babyโ€™s tot en met 6 maanden mogen maar 30 minuten per dag in de maxicosi vanwege de rug , alleen al om die reden hebben wij dus voor een vaste stoel gekozen, wij woonde toen ook in een appartement en zoveel moeite vonden wij het niet. Maar dat is natuurlijk persoonlijk of je het teveel werk vind, daar kan ik niet over oordelen.

Ysabella ze mogen max 120 min achtereen in de groep 0 stoel. En voor korte tijd (bv vakantie) mag je meerdere keren 120 min. Al vanaf de geboorte als je een losse groep 0 stoel hebt. (Weet niet hoe het werkt met een 0-4 stoel).