Vulpen
Ik denk dat ik accepteren en zelfacceptatie als twee losse dingen heb gezien.
Met voeding even geen goed voorbeeld aangezien dat niet zo voor mij speelt, dus even een ander voorbeeld die ik mogelijk weer verwijder.
Jij geeft aan dat zelfacceptatie gaat over heden, nu en toekomst en dat het falen onder ogen zien moeilijker is dan vergeven. Voor mij gaan falen en vergeving hand in hand. (verwijderd)
Thuis was er weinig ruimte voor falen en vergeving, je doet het goed of je doet het niet de lat voelde thuis erg hoog. Ik heb dus geleerd om dingen goed te doen en dan hoef je ook niets te vergeven. Als blijkt dat ik ergens (al dan niet gevoelsmatig of daadwerkelijk) gefaald heb dan is dat 'onvergefelijk'.
Weet niet of het zo wat duidelijker is?
Om terug te komen op de eerste post,
[verwijderd] Ik denk enerzijds dat ze zeker apart van elkaar kunnen staan, maar om werkelijk te slagen in je doel op de langer termijn is het imo wel nodig dat ze hand in hand gaan.
Even terug naar het afvallen en mijn eigen ervaring, op het moment dat ik mijzelf accepteerde zoals ik op dat moment was. Dat ik accepteerde dat "dit" mijn werkelijkheid is en ik alleen verantwoordelijk ben voor mijzelf en mijn gevoel (hier kan je over discussiëren in hoeverre je daar zelf verantwoordelijk voor bent, maar dat terzijde 🙂 ) toen was ik op een punt dat ik mijzelf had vergeven voor alles wat ik wel/niet had gedaan waardoor ik op dat punt was gekomen. Op dat moment kon ik alle beslissingen maken die mij hielpen om uiteindelijk af te vallen tot een gezond gewicht, dit te behouden (tot een zwangerschap) en mij goed te voelen. In eerdere pogingen was dit mij niet gelukt omdat ik niet tot vergeving van mijzelf kon komen.
Misschien moet ik 'acceptatie' van dingen en 'vergeven en ZELF acceptatie' los van elkaar zien. En kom ik eigenlijk door jouw berichtje er nu achter dat acceptatie niet het zelfde is als zelfacceptatie, oep...