iMoeder Ik ben naar een tweedaags congres over Sapiens en Homo Deus geweest, maar om nou te zeggen dat je in die zinnen het verloop van de geschiedenis beschrijft zoals Harari dat doet? Overigens werden beide boeken compleet gefileerd door de hoogleraren daar. Ik weet niet wat ik ervan moet denken hoor... Er zitten behoorlijk wat hiaten in die theorieën van hem. Maar goed, dat doet er eigenlijk niet toe. Er zit ook veel stof tot nadenken in, anders wijden ze er geen complete congressen aan.
Wat ik probeer te begrijpen, is waarom je al deze 'theorie' erbij haalt om na te denken over zelfacceptatie. Alsof je eerst moet beredeneren in welke context je eigen ervaring kunt plaatsen. Is dat wat je hier beschrijft?:
iMoeder a ik denk dat rationaliteit echt ook mijn coping is. Ik wil dingen begrijpen en in een breder verband en perspectief kunnen plaatsen. En dan is het goed, overzichtelijk, veilig.
iMoeder Echt deblokkeren weet ik niet. Ik kan mezelf wel van een afstand bekijken en die optie dan in gedachten verwijderen. En dan bedenken wat er dan zou gebeuren. Om vervolgens de conclusie te trekken dat dat dus inderdaad een zinloze exercitie is (zelfhaat) en die deur vervolgens dicht te doen.
Terwijl een persoonlijke ervaring juist niet zo universeel te maken is dat je er allerlei theorieën bij hoeft te trekken. We ervaren nu eenmaal dingen. Sociaal ongemak, verdriet, wankel zelfvertrouwen, schaamte, al die dingen. Daar kun je wel Harari en Maslow op los laten, maar die zijn niet leidend voor die ervaring. Al die theorieën en onderzoeken zijn pogingen om te duiden wat er met ons gebeurt, niet andersom.
Ik ben wel benieuwd naar jouw persoonlijke ervaringen. Wat was dat zelfdestructief gedrag waar je het over had?