Manque Ik heb zolang ik me kan herinneren al fascinaties waar ik uitgebreid mee bezig ben. Toen ik nog heel jong was was ik vaak aan het filosoferen over het heelal. Ik keek dan naar de sterren en vroeg me af wat daarachter zou zijn, en of het ooit op zou houden. En als het op zou houden, wat was er dan, want er kan toch niet niets zijn? Maar er kan toch ook niet altijd iets zijn? Ik denk dat dit begon toen ik een jaar of 4/5 was en mijn ouders de kinderbijbel voor gingen lezen. Ik vond het scheppingsverhaal zo raar en toen ging ik nadenken over hoe het dan wel in elkaar zat. Ik ben er nooit uitgekomen maar ben hier echt jaren mee bezig geweest en soms nog steeds wel. Andere fascinaties die ik heb gehad zijn Pokémon (ik kende ze allemaal uit mijn hoofd, had een poster met alle Pokémon op de muur en die leerde ik uit mijn hoofd voor ik ging slapen) en ik tekende zelf badges op stenen en speelde Pokémon met mijn vrienden. Dinosaurussen heb ik ook gehad, toen verzamelde ik speegoed dinosaurussen en keek ik Jurassic Park. Verder Star Wars, Harry Potter, Lord of the Rings, piano spelen toen ik op de middelbare school zat, ik speelde 3 uur per dag. Fotografie was ook een fascinatie waar ik echt elke dag mee bezig was, daar heb ik heel veel van geleerd. Nu bedenk ik me dat ik ook nog een periode heb gehad waar ik heel veel tekende, vooral met van die boeken hoe je stap voor stap kunt leren tekenen. En websites maken heb ik ook veel gedaan. Tijdens mijn minor Mens & Natuur (en eigenlijk daarvoor al want daarom koos ik hem uit) was ik heel geïnteresseerd in omgevingspsychologie en hoe de natuur van invloed is op mensen. Dat vind ik nog steeds heel interessant en ik wilde kijken of ik daar een master in kon doen, maar dan moet je eerst een hele studie psychologie volgen. Het is wel de reden dat ik ook een wandelcoachopleiding gedaan heb. Ik ben ook tijdens mijn studie veel bezig geweest met me verdiepen in onderwijsvernieuwing en verschillende methodes die er zijn en hoe het onderwijs verbeterd zou kunnen worden (dit was vanuit mijn eigen interesse, het was geen onderdeel van mijn studie). Een andere fascinatie die ik heb gehad is het bestuderen van spirituele/religieuze teksten en stromingen en de overeenkomsten daartussen zoeken. Dat vind ik nog steeds heel interessant, dat mensen in verschillende periodes en op compleet andere plekken hetzelfde hebben opgeschreven en bedacht. En mijn meest recente fascinatie die nu al een jaar duurt is MBTI 🙂 Ik vind het zo interessant hoeveel ik hierdoor over mezelf en anderen kan leren en hoe ik mezelf kan ontwikkelen. Nu vergeet ik vast nog wat fascinaties, ik heb ook vaak dat ik een paar dagen ergens heel intensief mee bezig ben en dat het dan weer klaar is.