Als kind, zo kan ik mij herinneren, was ik erg gefascineerd door hoe dingen aanvoelen. Mijn moeder werd met regelmaat boos op me omdat ik met mijn vingers aan de ham en de kaas zat en hagelslag in mijn hand goot en weer terug in de bus deed, omdat ik aan de hete pitten van het gasstel wilde voelen of het metalen schermpje van de Zibro, omdat ik handafdrukken op de ramen achterliet, met mijn vingers de profielgroeven van de vrachtwagenbanden volgde, alle kledingstukken in winkels wilde vastpakken, lang mijn handen en haar stond te wassen, etc. Ik bleef nergens vanaf. Maar ik hield (en houd nog steeds) van wind, van hitte, van water, zand, steen, hout etc. Het is in paniek altijd mijn go-to modus: als ik niet meer goed kan nadenken over de vraag die me gesteld wordt, denk ik aan hoe de scherpe randen van betonklinkers voelen, of de groeven in het laminaat, of hoe alkydlak plakkerig wordt wanneer het warm is.
Verder ben ik mijn hele leven al gefascineerd door menselijk gedrag. Ik ben gek op observeren. Ik zou graag in zo'n kamer met spiegelglas zitten en onzichtbaar zijn, gadeslaan welke groepsprocessen zich aan de andere kant van de wand afspelen. Maar ik vind de interactie tussen mezelf en een ander ook leuk. Ik wil zien wat voor effect mijn woorden op de ander hebben, of ze hun houding en uitdrukking spiegelen aan die van mij, en wat het voor invloed op het verloop van het gesprek heeft als ik mij spiegel aan hen. Ik vind het interessant om mensen uit te nodigen om te praten, of verder na te denken over de dingen die ze zeggen.
Ik ben gefascineerd door (ontwikkelings-)psychologie, psychopathie en -pathologie, hechtingsstijlen, persoonlijkheidsstoornissen, forensische psychiatrie, in de samenhang met somatiek. En natuurlijk alle creatieve uitingen die daaruit voortkomen.
Maar ook neurologie en de onderstroom in de menselijke psyche die zorgt voor irrationeel gedrag, keuzes onder stress, vooringenomenheid, bias. Levensbeschouwing, godsdienstpsychologie, fenomenologie, filosofie, ethiek, cultuur, humanisme, mensenrechten, politiek.
Ik ben gefascineerd door patronen. Zowel gedragsmatig als visueel, in vormgeving, muziek, kunst, taal, geschiedenis, wiskunde.
Soms zorgen mijn fascinaties ervoor dat ik vergeet dat ik niet alleen kom om te observeren, maar dat ik zelf ook deel uitmaak van de situatie 😅 Vaker nog zorgen mijn fascinaties ervoor dat ik teleurgesteld en verveeld raak op het moment dat we niet dieper op de materie in kunnen gaan.