[verwijderd] En zo slecht verdienen leraren helemaal niet. Plus ze hebben er al geld bij gekregen. Ze verdienen meer dan (hbo) verpleegkundigen en echt veel meer dan mensen die bij de politie werken...
Staking op 30 en 31 januari
Jammer dat de stakingen zo gericht zijn op het salaris. Daar hebben we al wat gekregen en daarnaast gaat dat het probleem niet oplossen. Ik zie het salaris niet als een probleem in ieder geval. Het probleem is wel dat het onderwijs achteruit gaat. En dat heeft alleen maar gevolgen voor de kinderen en doet mij pijn. Daar moet verandering inkomen.
Vind dat ze niks te klagen hebben. Sorry
@[verwijderd] Hopelijk vinden jullie een oplossing! Geldt het voor allebei de dagen?
Als iemand in hoge nood zit met opvang rond mijn omgeving, wil ik ook wel meehelpen
- Bijgewerkt
Ik plaats nog even wat ik een tijdje terug op een ander forum had gezet:
‘Het is gewoon jammer dat de stakingen zo op salaris gericht zijn. Voor mij is dat geen prioriteit. Ook niet voor collega’s om mij heen. Ik weet niet of ik dit keer ga staken maar als ik nu kijk hoe het eraan toe gaat op de school waar ik sinds kort werk, word ik echt verdrietig. Ik ben aangenomen om klassen op te vangen tijdens de griepgolf. De laatste drie weken voor de kerstvakantie heb ik bijna fulltime gewerkt. Onderwijsassistenten en de leerkracht van de ISK stonden ook voor een groep. Daardoor kon werken in kleine groepjes/extra begeleiding en de ISK niet doorgaan. En ondertussen zijn er nog een aantal keer klassen naar huis gestuurd en opgedeeld. Nouja, dat kan gewoon niet. De nood op deze school is zo hoog, er staan meerdere vacatures al maanden open, en dit zal op meer scholen zo zijn. Dit gaat ten kosten van de leerlingen en dat doet me pijn.‘
Hier ook staken en de maandag een studiedag. En dan ben ik zo blij dat ik gestopt ben met werken. Volgende week donderdag en vrijdag zijn de andere twee vrij vanwege studiedag en leerlingbesprekingen.
[verwijderd]
Madeliefje06 Dit inderdaad. Het is jammer dat er in de media zo de nadruk ligt op dat ze al veel extra geld hebben gekregen en dat de salarissen helemaal zo slecht nog niet zouden zijn. Ja, ze hebben extra geld gekregen, alleen het probleem is dat dat geen structureel geld is. Het is eenmalig. En met eenmalig geld kun je geen mensen aannemen (even afgezien van de vraag waar die dan vandaan moeten komen), want als je iemand aanneemt, moet je die structureel blijven betalen.
[verwijderd]
Nieke ik snap nu wat je bedoelt.
In de brief die wij kregen staat dat het gaat om een politieke actie. Hoe raken ze de politiek hiermee dan? Naar mijn idee is het vooral het raken van (vooral werkende) ouders en het kind zelf dat nu nog minder onderwijsuren krijgt. Is het idee als we maar lang genoeg doorgaan, krijgen we onze zin wel? Wat is eigenlijk in dit geval de toegevoegde waarde van het gebruikte middel, namelijk de staking?
Tantetil ze durft op
dit moment maximaal 2 uur bij 1 vriendinnetje. Ik heb nu ook
geopperd dat we gaan oefenen om hier 3 uur van te maken. Beter dan niks, mits ze überhaupt thuis zijn. We zouden eigenlijk iets anders gaan oefenen, maar goed.
Madeliefje06 beide dagen werk ik onder schooltijd.
iMoeder met het salaris is echt helemaal niks mis. Ik heb zelf in het speciaal onderwijs gewerkt en behalve dat salaris prima was het aantal weken vakantie een grote ongekende luxe. Natuurlijk betekent dit dat je regelmatig langer doorgaat, maar dit is in veel beroepsgroepen zo en dan heb je maar 4 weken vakantie per jaar. Door de stakingen in het onderwijs zelfs nog minder .
Persoonlijk denk ik dat de leerkrachten en kinderen er meer bij gebaat zijn als er een stuk regeldruk wordt weggehaald. Minder moeten verantwoorden, minder rapporteren, minder toetsen, gewoon minder moeten etc. maar de leerkrachten weer gaan vertrouwen op hun expertise en professionaliteit ipv alles wat ze doen laten opschrijven. Zelfde geldt voor de zorg. Ik denk dat het werk ook weer leuker gaat maken. Wij zijn naar mijn mening wat losgeslagen in al onze regeltjes.
Luca75 het is dat stoppen met werken mij ongelukkig maakt, maar anders lijkt het mij ideaal. Vooral in dit soort situaties.
[verwijderd]
iMoeder politie weet ik niet (geen ervaring mee, maar het salaris is daar echt om te huilen) maar in de zorg is de werkdruk absoluut hoger. Met name voor de verpleegkundigen, begeleiders, verzorgende etc. Tel daarboven op de nachtdiensten, werken op feestdagen, fysiek en mentaal zwaar werk, rare versnipperende korte diensten enz. Diep respect daarvoor!
iMoeder Soms ligt het salarisverschil ook aan de opleiding. Dat is ook niet altijd eerlijk, maar dan is er nog enigszins een reden voor. De reden waarom salarissen volgens de cao’s PO en VO verschillend zijn, is mij totaal een raadsel. Als leerkracht PO heb je hetzelfde opleidingsniveau als een tweedegraads docent VO en het werk dat je in het VO doet heeft niet meer verantwoordelijkheid oid (maar dus toch een ander salaris).
- Bijgewerkt
Waar de werkdruk hoger is, weet ik niet; ik werk niet in het PO en niet in de zorg. Maar iedereen die vind dat iets niet klopt, mag van mij actie ondernemen.
De juf van de oudste heeft bij de eerste staking trouwens een dagdeel geholpen in de zorg met collega’s, juist omdat ze ook zien dat de werkdruk daar ook enorm hoog is ed. Het een sluit het ander niet uit.
[verwijderd]
Niet alleen werkdruk maar ook verantwoordelijkheid die gedragen wordt is bij zorg en politie veel hoger dan bijv. in het onderwijs. En nergens komt structureel geld bij.
Ik ben zelf klaar met die klaagcultuur... meer salaris gaat het probleem echt niet oplossen. Er is al veel geld in het onderwijs gestoken. Zorg dan dat je daar duurzame oplossingen mee bedenkt. En die hoeven echt niet in personeel te zitten. Er zijn echt goede ICT-oplossingen in te kopen van tijdelijk geld die uiteindelijk ook structureel geld en tijd opleveren.
Verder eens met I-moeder dat het allemaal wel wat minder mag met de extra activiteiten. Zorg gewoon dat je basis op orde is. En is er dan extra ruimte voor extra activiteiten oke, maar toch niet standaard....
Het wordt ook elk jaar groter en gekker. Hier bijv. elk jaar in groep 8 een dagje uit. Afgelopen jaren naar de Efteling. Dat vind ik al absurd. Maar nu gaan ze 3 dagen op kamp En de meester en juf en nog anderen moeten dan natuurlijk mee. WAAROM organiseerd men dit? Koningsdag ook elke dag groter. Verjaardagendag. Elke week weeksluitingen. Paasontbijt. Carnavalsrevue.... etc etc... Van de gekke vind ik.
Nieke Ik vind dat helemaal niet onlogisch. Een vakdocent op de middelbare school heeft een specialisme. Dat verdiend altijd meer. Een KNO arts verdiend ook meer dan een huisarts terwijl het allebei artsen zijn. En ik denk ook wel dat het werk op VO zwaarder is dan PO, al is het alleen al omdat je tig klassen en lessen hebt, meer nakijk werk etc. De roep van het PO om het gelijk te trekken vind ik dus onzin.
iMoeder Ik ook. Er zijn in de hulpverlening tig banen waar je mensen met dezelfde diploma’s voor kunt inzetten bijv SPH, MWD, CMV. Sterker nog... men gaat straks allemaal afstuderen onder Social Work. Afhankelijk van de baan die je daarna gaat doen krijg je betaald. En dan maakt het ook nog eens uit voor welke organisatie. Een toegangsmedewerker voor jeugdhulp kan ook bij de ene gemeente meer betaald krijgen dan bij de andere gemeente. Voor hetzelfde werk en met hetzelfde diploma.
Maar dus ook als je met hetzelfde diploma bijv in een net wat andere werksoort werkt. Op een groep in de jeugdhulp krijg je anders betaald dan op een groep binnen LVG-zorg, of verslavingszorg, etc. Met hetzelfde diploma. Ook gewoon HBO geschoold.
En de mensen in de jeugdhulp krijgen heel wat meer voor de kiezen dan leerkrachten in het PO. En krijgen minder betaald.
- Bijgewerkt
iMoeder De specialisatie van een huisarts en kno-arts zie je terug in opleiding (3 jaar tov 5 jaar), dat is bij PO- en tweedegraads VO-docent niet aan de orde, dat zijn allebei ‘gewone’ hbo-opleidingen van 4 jaar.
PO leerkracht lijkt mij juist stukken zwaarder, omdat je geen tussenuren hebt, soms geen pauzes, zeer uiteenlopende leerniveaus van kinderen in de klas hebt, je van alle vakken wat moet weten (wat dat betreft heeft je specialiseren ook echt voordelen) en de kinderen zeker in de onderbouw veel minder zelfredzaam zijn en je dus een veel grotere verantwoordelijkheid hebt.
En nu met passend onderwijs wordt de uitdaging groter, ook in het VO trouwens. In het VO zijn de tekorten alleen minder groot voor veel vakken (voor andere vakken zijn de tekorten er helaas ook daar).
Veel extra activiteiten worden betaald uit de ouderbijdragen; dat is een ander ‘potje’ dan waar de salarissen ed vandaan komen. Bovendien is een extra leerkracht of structurele klassenverkleining wel even ietsje duurder dan een springkussen huren met de Koningsspelen... Er zijn wel scholen die extra ouderbijdrage vragen voor extra (vak)leerkrachten of om kleinere klassen te kunnen maken, maar dan moet je denken aan bedragen boven de 1000 euro per leerling (vaak veel meer). En ‘niet particuliere scholen’ mogen dat alleen als vrijwillige bijdrage vragen, als ouders dan niet betalen heb je er alsnog weinig aan.
En ik zeg niet dat het óók bij scholen, besturen en samenwerkingsverbanden ligt, hoor, daar moet óók wat veranderen! Als je hoort hoe ze soms met leerkrachten en zij-instromers omgaan...schandalig! En zaken meer bedrijfsmatig aanpakken zou soms ook geen kwaad kunnen.
Ik denk ook dat wij als samenleving deze problemen in stand houden. Mijn kinderen zitten op een grote school (ruim 550 leerlingen). Dat schrikt inmiddels weer ouders af. Terwijl het eigenlijk prettig is. Want daardoor kunnen er twee bijna fulltime ib-ers werken, 1 bovenbouw en 1 onderbouw. Daarnaast is het onderverdeeld in 3 groepen, onderbouw, middenbouw en bovenbouw met ieder een regeljuf. Die heeft een dag per week speciaal voor al die regelzaken eromheen. Overleg met ouderraad, keuzes maken over lesprogramma's, stukje zorgcoördinatie, dat soort zaken. Er is een conciërge en 3 gymleraren waardoor de juffen en meesters daarin niets hoeven te regelen behalve afleveren. Er kunnen daardoor ook stagiairs komen van pabo en CIOS omdat er mensen daarvoor vrijgesteld worden voor een dag. Ook de nieuwe leraren zijn gematcht aan oudere leraren zodat ze goede begeleiding krijgen. Er is een kindercoach en twee directeuren die allerlei randvoorwaarden kunnen regelen. De enige reden waarom dat er allemaal is, is omdat er veel leerlingen zijn en je dus je kindercoach en ib-er niet hoeft te delen. En dat geeft veel rust en zorgt dat wij als ouders snel terecht kunnen wat er weer voor zorgt dat dingen niet uit de hand lopen.
Ook op onze school zijn er genoeg issues, we hebben voor de oudste ontzettend moeten trekken om voldoende begeleiding aan de bovenkant van het spectrum te krijgen, maar in het geheel vind ik onze situatie beter dan veel verhalen die ik om me heen hoor. Maar Nederlandse ouders willen het liefst een kleine school dichtbij, terwijl ik er niet van overtuigd ben dat dat altijd beter is.
Shimmer En dat vind ik dus echt schandalig. Doorbetaald krijgen en dan thuis gaan zitten met je eigen kind. Of een dagje uit of daagjes weg doorbetaald op kosten van de baas. Lekker dan. Zo kan ik het ook.
En jouw gevoel, te moeten werken en betalen om je eigen kind op te vangen terwijl anderen doorbetaald thuis zitten is dus exact het gevoel van veel ouders. Zij moeten of geld inleveren door vrij te nemen op een door hen ongewenst moment of geld inleveren door bso te betalen.