Nieke Ik vind eigenlijk niet dat de leraren het zo slecht hebben. Als er collega’s te kort zijn wel, maar dat los je niet op met staken.
Maar qua arbeidsomstandigheden zelf denk ik dat er vooral op een andere manier gewerkt moet worden. Als ik zie hoe dat gaat op de school van mijn kinderen. Er word weinig tot niks gedaan met handige ICT oplossingen.
En er worden heel veel extra dingen gedaan die wat mij betreft echt niet hoeven. Ik bedoel het is leuk voor de kinderen maar er is altijd wel wat.
Als voorbeeld. Boekenweek was bij ons vroeger dat er extra boeken in de klas waren en je had een stempelkaart dat je ze uit gelezen had. Nu is de hele school versiert, komt er iemand op school praten die iets met schrijven doet, is voor de kleuters een dansvoorstelling over een boek, de bovenbouw heeft een boekenbal en er zijn voorlees ochtenden waar ouders zich kunnen inschrijven om te komen voorlezen op school. Waarom? En iedere maand is er wel zoiets. De ene keer moet het zoveel jarig bestaan van museum zus en zo gevierd worden. Daarna ijsberen week, duurzaamheids rally, we zamelen wc rolletjes in voor goede doel a en verkopen lootjes voor goede doel b. Iedere nieuwsbrief word er wel weer wat aangekondigd.
Nogmaals, leuk dat ze het doen, maar het hoeft niet.