[verwijderd]
Ja, nabestaanden hebben altijd het laatste woord.
Wat ik bedoelde met die twijfel: omdat er nu een nieuw systeem is waarin je je niet meer moet inschrijven als je wél donor wilt zijn, maar moet uitschrijven als je géén donor wilt zijn, kan ik me voorstellen dat veel mensen gaan twijfelen.
Vroeger, als Jantje dood ging, zei de arts tegen de nabestaanden: "Jantje staat in het donorregister, zijn jullie het eens met donatie?" Dan wisten de nabestaanden zeker dat Jantje er zelf over had nagedacht, moeite had gedaan zich te registreren, dus dan zal Jantje het wel echt willen. Dus grote kans dat de familie toestemt.
Nu, als Jantje doodgaat, zegt de arts: "Jantje staat in het donorregister, zijn jullie het eens met donatie?" En dan kan de familie denken: staat Jantje geregistreerd als donor omdat 'ie dat wilde, of omdat 'ie gewoon nooit de moeite heeft genomen zich uit te schrijven? Ik heb hem er nooit over gehoord, hij zal het vast niet echt gewild hebben. Ofzoiets. En dan wordt misschien donatie tegenhouden.
Dus hoewel er in het nieuwe systeem meer donoren zijn, kan ik me voorstellen dat het bij nabestaanden meer twijfel oplevert en dus per saldo het aantal donaties omlaag gaat.
Maar dat is puur speculatie mijnerzijds hoor.
Edit: of bedoel je dat als bekend is dat de overledene al vóór het nieuwe systeem "actief" ingeschreven had? Dan zou er inderdaad niet minder twijfel moeten zijn bij de nabestaanden. Ik weet niet of een arts dat erbij zegt?