Ik heb erover nagedacht en geluk heeft bij mij ook te maken over of iets klopt. Als ik een test doe en iets werkt, als je met iemand ergens afspreekt en diegene is er daadwerkelijk, staartmezen in een groepje, je kind dat blokjes moet stapelen bij het consultatiebureau en dat dan kan. En andersom, ik voel me bedreigd als iets niet klopt, bijvoorbeeld met die bloeiende bloemen in de tuin, of treinen die niet op tijd rijden. Ik denk daarom dat je weinig invloed hebt op geluk, omdat we weinig invloed
hebben op de meeste dingen. Sowieso, hoe meer controle je hebt op je leven, hoe groter de kans dat je geluk ervaart, omdat je gewoon meer kan doen om je geluk te bewerkstelligen.
En daarnaast denk ik dat de een er meer aanleg voor heeft dan de ander, sommigen zien nu eenmaal dingen meer van de zonnige kant dan anderen. En er zit sowieso een tweedeling in de manier waarop je gelukkig kan zijn, een als voortdurend aanwezig op de achtergrond en een als plotseling opkomend op specifieke fijne momenten zonder enige stress.