Okรฉ, eerlijke biecht... ik ben stiekem ook een prepper. We hebben niet zoveel als ik zou willen, want mijn man vindt het volslagen onzinnig. Maar ik heb wel wat dingen verzameld in een WSHTF-tas (When Shit Hits The Fan):
- een set kleding voor mezelf en de kinderen (niet voor man, eigen schuld, had ie het maar niet belachelijk moeten vinden...)
- waterzuiveringssetjes (filter + chloortabletten) en bidons. We hebben een grote vijver, dus als we thuis blijven hebben we voorraad genoeg maar ook onderweg zou ik dus water kunnen zuiveren.
- nooddekens (van die EHBO-isolatiedekens)
- reistube tandpasta & borstels en reistube zeep
- lamp- en radio die je met de hand kunt opladen, eventueel ook bruikbaar om telefoon op te laden.
- lucifers (watervaste)
- zakmes & multitool, zakje met pen en papier
- jodiumtabletten
Deze WSHTF-tas ligt in een bergruimte waar ook ons kleine tentje ligt. Dus als we halsoverkop moeten vluchten, kan ik dat in 1 keer meenemen. EHBO spullen zitten standaard in een toilettas die ik makkelijk kan pakken, die neem ik ook mee op vakantie of dagjes weg. Die hoef ik alleen maar in die tas erbij te gooien. En ik kan een extra rugtas pakken voor de spullen die beneden staan.
In de garage hebben we een voorraadkast met drinken. Daar heb ik ook standaard een doos spaghetti en een doosje rijst staan en nog een stuk of drie / vier blikken (soep, groente, knakworst etc). Daar mag mijn man niet aankomen, da's mijn noodvoorraad. Daarnaast hebben we in de voorraadkast in de keuken ook altijd nog wel wat staan aan pasta, rijst, rookworst, saus e.d. Er liggen altijd flink wat broden en kliekjes op voorraad in de vriezer. Niet direct handig om mee te nemen, maar als we thuis zouden blijven kunnen we minimaal een week genoeg eten. Brood kan eventueel nog geroosterd worden. We hebben een buitenkeuken en altijd 2 of 3 gasflessen, dus het bereiden van maaltijden is geen probleem als de gasvoorziening weg zou vallen. Als we thuis kunnen blijven, redden we het altijd minstens een week. Soms 2, ligt er net aan of een eventuele ramp vlak voor of vlak na de boodschappendag uitbreekt. Voor onderweg heb ik, als we zuinig doen, altijd wel voor een dag of 3 eten en drinken op voorraad dat mee zou kunnen.
In de garage staat ook een 1-pists gasstelletje met gasbusjes en campingpannetjes. Gekocht toen we kampeerden maar is in mijn hoofd inmiddels een WSHTF-onderdeel voor als we weg zouden moeten.
We hebben ook een opvouwbare bolderkar, waar al die zooi eventueel in kan. Dus we hebben genoeg in huis om een paar dagen thuis te bivakeren. Maar als we zouden moeten evacueren heb ik werkelijk binnen 5 minuten m'n boeltje gepakt en kunnen we ons ook onderweg wel een paar dagen redden met de meest noodzakelijke dingen. Dan gaat denk ik m'n jo (=wapenstok) ook mee. Prima bruikbaar als wandelstok, maar ik weet ook hoe ik hem moet gebruiken om mezelf te verdedigen. Tegen een vuurwapen win je het nooit, maar het is beter dan niks.
De enige zorg die ik soms nog heb... wat nou als de shit de fan hit als ik niet thuis ben? Dan heb ik daar keurig geprept, sta ik misschien nog ergens met alleen maar de kleren die ik aan mijn lijf heb...
Maar dat is dan maar zo, je kunt ook niet overal rekening mee houden. Ik ga niet constant overal m'n preppers tas mee naar toe leuren, haha.