Hallo allemaal,

In de biechtstoel heb ik dus opgebiecht dat ik bang ben voor een aankomende oorlog. Eigenlijk hou ik al een aantal jaar rekening met het feit dat er iets kan gebeuren.

ik ben dus vooral ‘bang’ voor een EMP-aanval, zo een aanval sloopt alle elektrische apparaten in een heel land/regio/werelddeel. En aangezien we tegenwoordig enorm afhankelijk zijn van stroom (voedsel, drinkwater, om te koken, medicatie, vervoer), betekent dat voor veel mensen een groot probleem! En omdat het enorme gebieden kan raken, kan het ook heel lang duren voordat de hulpverlening op gang kan komen.

Ik laat overigens niet mijn leven erdoor beheersen hoor, maar wil wel enigszins voorbereid zijn. Al is het maar op dingen waarvan je bijna zeker weet dat het een keer kan gebeuren (langdurige stroomstoring, problemen met water etc.). De overheid zegt ook dat je voor 3 dagen eten en drinken in huis zou moeten hebben en een noodpakket in huis zou moeten hebben.

Wij hebben hier een gasbarbecue dus daar zouden we wel een tijdje op kunnen koken. We hebben een grote vijver (water!) en een aardige voorraad houdbaar voedsel (pasta, sauzen, rijst etc.). Het zou niet heel interessant zijn qua eten, maar we hebben het wel en ik denk dat we het daar wel minimaal een week moeten kunnen redden.
Verder hier een noodpakket in huis, met extra warmte dekens. Ook een goed gevulde ehbo-trommel, die ik regelmatig even check. Heel veel lucifers en waxinelichtjes en een knijpkat (zaklamp die je handmatig oplaadt). Ook heb ik sinds kort een powerbank die je kunt opladen op zonlicht (gekregen van werk). Brandblusser en branddekens heb ik ook.

Ik zou zeggen: vertel! Waarom heeft dit onderwerp jouw interesse en wat doe je daar in het dagelijkse leven mee?

Ik wil eigenlijk eerst verhuisd zijn voor ik een voorraad ga aanmaken. Maar een hoop dingen hebben we allemaal al wel. Het ligt alleen niet allemaal op een plek wat dan wel handig zou zijn. Mijn broer en vader zitten in het leger ik dacht kan hun nog van de blikken met voedsel vragen. Vroeger hadden we die mee op vakantie 🙈 handig voor onderweg. Ze zijn lang houdbaar, en naast de droge producten net wat meer aanvulling.
    Misschien een idee om een lijst te maken en dan ideeën van elkaar op doen.

Pietje1987 Maar wat wil je dan nog doen met dat vijverwater? Ook al zou je het koken dan is het volgens mij nog niet geschikt voor consumptie.

Hier hebben we alleen genoeg bier om het 'n week mee uit te kunnen zingen. De diepvries zit ramvol, maar dat blijft niet lang goed als de stroom uitvalt.

sjorsje hahhaha drank hebben we ook wel!! Dat kun je ook als ruilmiddel gebruiken indien nodig 🙂

In de vijver zitten geen chemicaliën, dus toilet enzo kun je er prima mee door spoelen bijvoorbeeld! Ik zou het ook wel durven drinken in geval van nood. Drink ook wel eens per ongeluk buitenwater met zwemmen 😆

Wij zaten hier ook over te denken, we hebben nu voor 3 dagen wel genoeg voedsel in huis, maar niet voldoende water. En eigenlijk willen we voor meer dan 3 dagen op voorraad hebben. Plus nu zouden we niet kunnen koken, daar wil ik dus ook een oplossing voor. Voor 3 dagen hebben we wel voedsel dat niet verwarmd hoeft te worden, maar bv rijst en pasta zouden we moeten kunnen koken.
        Plus ik zag waterfilters, dat is ook wel enorm handig als je langere tijd geen water uit de kraan kan krijgen. We wonen heel dicht bij veel natuurwater, met zo’n filter kun je dat prima drinkbaar maken.
        Ik moet me er maar eens meer in verdiepen, kijken hoe lang we minimaal willen kunnen overbruggen etc...

Ik heb we wat flessen water altijd in huis. Kaarsen, lucifers en een wereld radio die op batterijen werkt. Ik wil wel graag wat beter nog voorbereid zijn. Vooral qua eten en zo.

Owl heb je een barbecue? Dan kun je daar op koken 🙂

Waterfilters vind ik ook interessant, maar nog niet in verdiept...

Pietje1987 Ehm nou als kind had ik één favoriet, ik was er dol op. Maar ik was wel de enige 😅, de rest vond het niet te eten (behalve mijn vader). Dus ik durf nu niet meer te zeggen of het echt lekker is.

Ik krijg maagpijn alleen al door de openingspost, dus beter als ik dit topic niet volg. Ik ben heel bang voor een natuur-/klimaatramp en ook voor oorlog. Ik denk er het liefst zo min mogelijk over na omdat ik anders flip. We hebben laatst wel een noodpakket aangeschaft en hebben wat flessen water en redelijk wat eten in huis. Alleen eten verwarmen wordt een probleem, en als het langer dan drie dagen duurt sterven we alsnog binnen no time 🙁

• [verwijderd]

Ik zou hier nog wel wat mee kunnen doen, alleen vraag ik mij dus het volgende af.

Om de hoeveelheid tijd vervang je jouw voorraad zodat het niet over data gaat. 🤔
            En waar zet je het neer, ik heb verschillende verhalen gehoord van zolder tot kelder.

[verwijderd] onze ehbo spullen enzo liggen In onze kledingkast (1ste verdieping). Voorraden beneden in onze berging, bij andere voorraden. De theorie is dan net als in een supermarkt: first in, first out. Dus als je bijvoorbeeld tomatensoep koopt, eet je af en toe een blik leeg en koop je een nieuw blik. Dit nieuwe blik komt dan achteraan in de rij.

Vulpen niet gemeen bedoeld, maar als zoiets echt langer dan 3 dagen duurt.... dan blijven er niet veel inwoners van ons landje over🙈

Ik begrijp je angst echt 1000%!!

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Ik wil al jaren een noodpakket maken.
                Maar ik doe het niet, geen tijd enz.
                Daarom lees ik mee.

Ik heb ooit een citaat gelezen dat de vierde wereldoorlog weer man tot man (of vrouw) uitgevochten zal worden met heel primaire wapens. Dit omdat een derde wereldoorlog met alle massavernietigingswapens die er zijn een groot deel van de aarde zal wegvagen.

Dat terzijde hebben we genoeg blikvoer en water in huis om het even te kunnen uitzingen.

Als het je echt interesseert moet je eens lezen op het preppersforum. Die gaan wel heel ver maar ik snap het voor een deel wel. En het is ook goed om voorbereid te zijn.

Denk bv ook aan wat contant geld (een ddos aanval op banken is al vaker gebeurd en het is voor te stellen dat je dagenlang niet bij je geld kunt) en medicijnen op voorraad.

Voorraad heb ik altijd genoeg. Zullen hier best een tijd mee toe komen.

Probleem is wel dat je straks als het echt zo ver is je huis ook nog moet bewaken tegen plunderingen. Want als mensen niks hebben en weten dat jij wel wat hebt komen ze het wel halen.

Pietje1987 Maar ik snap oprecht niet hoe jullie hier zo normaal over kunnen praten, misschien schijn maar lijkt net of jullie erover na kunnen denken zonder het echt op jezelf te betrekken of zo. Maar goed, ik ontvolg je topic maar even 😉

Uilenmama een standaard noodpakket kun je zo bestellen 🙂 en dan met boodschappen doen wat extra spul meenemen.

Nescio ik heb daar van de week in de Volkskrant een artikel over gelezen. Doodeng eigenlijk! Maar ik geloof het wel 😬

Luca75 ik heb daar inderdaad wel eens rond gekeken, maar ik wil er niet zó veel mee bezig zijn. Plunderingen maak ik mij ook zorgen om, met een paar dagen breekt er al paniek uit en dan gaan mensen rare dingen doen... ik heb wel eens gedacht aan het nemen van schietlessen ofzo, maar dat gaat mij dan ook wel weer erg ver.... voorlopig hou ik het er maar op dat ik een tijger ben als het om mijn kinderen gaat en ik een paar hele fatsoenlijke keukenmessen heb liggen 😬