Pietje1987 Maar ik snap oprecht niet hoe jullie hier zo normaal over kunnen praten, misschien schijn maar lijkt net of jullie erover na kunnen denken zonder het echt op jezelf te betrekken of zo. Maar goed, ik ontvolg je topic maar even
Preppen voor noodgevallen
Uilenmama een standaard noodpakket kun je zo bestellen en dan met boodschappen doen wat extra spul meenemen.
Nescio ik heb daar van de week in de Volkskrant een artikel over gelezen. Doodeng eigenlijk! Maar ik geloof het wel
Luca75 ik heb daar inderdaad wel eens rond gekeken, maar ik wil er niet zΓ³ veel mee bezig zijn. Plunderingen maak ik mij ook zorgen om, met een paar dagen breekt er al paniek uit en dan gaan mensen rare dingen doen... ik heb wel eens gedacht aan het nemen van schietlessen ofzo, maar dat gaat mij dan ook wel weer erg ver.... voorlopig hou ik het er maar op dat ik een tijger ben als het om mijn kinderen gaat en ik een paar hele fatsoenlijke keukenmessen heb liggen
Vulpen oo dat heb ik echt wel in mijn achterhoofd hoor ( helaas)
Net maar weer wat handige spulletjes besteld zoals een waterfilter en een opwindbare radio mijn basis moet dan wel ongeveer compleet zijn
Ik maak me daar niet zo druk om eerlijk gezegt.
Er staat wel water in de kelder, over van een vakantie maar geen idee hoe lang dat goed blijft.
Potten, blikken, deegwaren etc heb ik altijd wel in huis.
En ergens tussen de medicatie liggen jodiumpillen ofzo?
Mocht het zover komen dat noodvoorzieningen echt nodig zijn is mijn eerste gedachte: zo veel mogelijk in de auto laden en naar boord. Daar hebben we langer water en stroom, tot de tanken leeg zijn.
- Bijgewerkt
Vulpen ik vind het ook doodeng hoor, als ik er goed over ga nadenken. Echt oorlog hebben wij natuurlijk nooit meegemaakt... Ik kijk ook genoeg series en films over dit onderwerp en weet dat ik het er waarschijnlijk niet goed vanaf zal brengen
WΓ©l vind ik preppen interessant, het overleven, wat je daarvoor nodig hebt.
Maar de oorlog, het geweld, je huis bewaken en ruzie maken om het laatste eten mag van mij ver weg blijven
Hmmm ik ben niet echt bezig met een dergelijk drama, maar denk wel eens dat ik misschien een voorraadje zou moeten aanschaffen. Ik heb genoeg medicatiewereldradio, kaarsen en drinken in huis, maar kan niet echt zeggen dat ik een fatsoenlijke maaltijd kan maken voor 3 dagen of meer.
Deliana maar kan niet echt zeggen dat ik een fatsoenlijke maaltijd kan maken voor 3 dagen of meer.
Dat ligt er hier ook aan wanneer ik de boodschappen heb gedaan als het maandagavond gebeurt heb ik zat in huis (maandag = markt en meestal nog supermarkt voor melk). Is het op donderdag wordt het stuk lastiger
Hier overigens wel een beetje ervaring. Wij woonden vroeger in het buitenland, in een kleine vallei. Als er dan een onweersbui boven de vallei hing, duurde het soms een week voor het opklaarde.
We konden dan gerust een week geen stroom (en dus ook geen warm water) hebben. Vond het maar al te spannend en cool als kind
We hadden lades vol kaarsen en deden echt alles bij kaarslicht.
Mijn moeder had standaard van die grote tonnen vol water in de badkamer staan. De boiler hing boven het bad en die kiepten we dan leeg in het bad. Dan hadden we een bad vol water waar we emmertjes uit haalden voor het eten en wassen.
Het was dan natuurlijk ook ijskoud in huis. Gelukkig hadden we een houtkachel waar we dan de hele dag omheen zaten.
's Avonds haalden we onze dekbedden op en hingen die over de kachel zodat ze lekker warm waren. En dan rolden we ons in de dekens en hopten we de trap op, hopend dat we sliepen voor de dekens koud werden
Het was even overleven, maar je kwam ook wel dichter bij elkaar als gezin.
Ik heb hier echt nog nooit onder nagedacht. Wij hebben echt geen ruimte voor een noodpakket, maar mss ga ik medicijnen iig toch maar voor langere tijd inslaan ipv aanvragen als ze bijna op zijn
Als echt de pleuris uitbreekt dan ga ik met kinderen en al naar mijn vriend. Heb ik al afgesproken. Die heeft echt alles in huis wat handig is en heeft bovendien ook de vaardigheden die belangrijk zijn in zoβn scenario. Moet eerlijk zeggen dat ik dat een fijn idee vindt.
Verder denk ik er niet over na hoor. Dan zou ik mezelf helemaal gek maken want mijn jongste overleefd nog geen week zonder bepaalde medicatie. Dat vind ik een heel naar idee.
iMoeder dat was ook wel het ding waar ik over nadacht, water enzo is nog iets wat je kan delen, maar medicijnen ga ik toch maar iets meer op voorraad houden denk ik.
Ik ben een enorme minimalist. Geen voorraad, geen overbodige spullen, geen geprep. Dus in geval van nood hoeft niemand bij mij aan te bellen
- Bijgewerkt
OkΓ©, eerlijke biecht... ik ben stiekem ook een prepper. We hebben niet zoveel als ik zou willen, want mijn man vindt het volslagen onzinnig. Maar ik heb wel wat dingen verzameld in een WSHTF-tas (When Shit Hits The Fan):
- een set kleding voor mezelf en de kinderen (niet voor man, eigen schuld, had ie het maar niet belachelijk moeten vinden...)
- waterzuiveringssetjes (filter + chloortabletten) en bidons. We hebben een grote vijver, dus als we thuis blijven hebben we voorraad genoeg maar ook onderweg zou ik dus water kunnen zuiveren.
- nooddekens (van die EHBO-isolatiedekens)
- reistube tandpasta & borstels en reistube zeep
- lamp- en radio die je met de hand kunt opladen, eventueel ook bruikbaar om telefoon op te laden.
- lucifers (watervaste)
- zakmes & multitool, zakje met pen en papier
- jodiumtabletten
Deze WSHTF-tas ligt in een bergruimte waar ook ons kleine tentje ligt. Dus als we halsoverkop moeten vluchten, kan ik dat in 1 keer meenemen. EHBO spullen zitten standaard in een toilettas die ik makkelijk kan pakken, die neem ik ook mee op vakantie of dagjes weg. Die hoef ik alleen maar in die tas erbij te gooien. En ik kan een extra rugtas pakken voor de spullen die beneden staan.
In de garage hebben we een voorraadkast met drinken. Daar heb ik ook standaard een doos spaghetti en een doosje rijst staan en nog een stuk of drie / vier blikken (soep, groente, knakworst etc). Daar mag mijn man niet aankomen, da's mijn noodvoorraad. Daarnaast hebben we in de voorraadkast in de keuken ook altijd nog wel wat staan aan pasta, rijst, rookworst, saus e.d. Er liggen altijd flink wat broden en kliekjes op voorraad in de vriezer. Niet direct handig om mee te nemen, maar als we thuis zouden blijven kunnen we minimaal een week genoeg eten. Brood kan eventueel nog geroosterd worden. We hebben een buitenkeuken en altijd 2 of 3 gasflessen, dus het bereiden van maaltijden is geen probleem als de gasvoorziening weg zou vallen. Als we thuis kunnen blijven, redden we het altijd minstens een week. Soms 2, ligt er net aan of een eventuele ramp vlak voor of vlak na de boodschappendag uitbreekt. Voor onderweg heb ik, als we zuinig doen, altijd wel voor een dag of 3 eten en drinken op voorraad dat mee zou kunnen.
In de garage staat ook een 1-pists gasstelletje met gasbusjes en campingpannetjes. Gekocht toen we kampeerden maar is in mijn hoofd inmiddels een WSHTF-onderdeel voor als we weg zouden moeten.
We hebben ook een opvouwbare bolderkar, waar al die zooi eventueel in kan. Dus we hebben genoeg in huis om een paar dagen thuis te bivakeren. Maar als we zouden moeten evacueren heb ik werkelijk binnen 5 minuten m'n boeltje gepakt en kunnen we ons ook onderweg wel een paar dagen redden met de meest noodzakelijke dingen. Dan gaat denk ik m'n jo (=wapenstok) ook mee. Prima bruikbaar als wandelstok, maar ik weet ook hoe ik hem moet gebruiken om mezelf te verdedigen. Tegen een vuurwapen win je het nooit, maar het is beter dan niks.
De enige zorg die ik soms nog heb... wat nou als de shit de fan hit als ik niet thuis ben? Dan heb ik daar keurig geprept, sta ik misschien nog ergens met alleen maar de kleren die ik aan mijn lijf heb...
Maar dat is dan maar zo, je kunt ook niet overal rekening mee houden. Ik ga niet constant overal m'n preppers tas mee naar toe leuren, haha.
Pimpelmeesje tip, mocht je eens een keer naar het buitenland gaan neem dan een nood recept mee (krijg je van de huisarts) dan kan je in het buitenland extra medicatie krijgen die hoogstwaarschijnlijk een stuk goedkoper zijn als in Nederland. Ik heb ooit zoβn grote voorraad gehad dat ik een jaar aan extra medicatie had en die uiteindelijk moest gebruiken omdat er in Nederland even niet geleverd werd.
Ik vul de voorraad ook telkens aan door te zeggen dat de medicijnen op zijn. Als ik nu nieuwe medicatie krijg heb ik altijd nog voor ander half a 2 maanden in huis.
Ik heb hier nooit over nagedacht. Als er nu wat zou gebeuren dan komen we een paar dagen door en dan is het over.