Heb je de huisarts al gebeld? Want dit moet je heel serieus nemen. Je bent a heel lang geleden over je grens geen gegaan.
Al je energiereserves zijn op en de enige reden waarom je nog functioneert is, omdat je lichaam de hele dag adrenaline en cortisol aanmaakt. Gevolg is dat je onder hoogspanning functioneert en je lijf de hele dag denkt dat er gevaar dreigt. Door deze hormonen gaat je hart harder kloppen, bloeddruk stijgt (hartkloppingen), spijsverteringsstelsel op een lager pitje (maag en darmklachten), spieren zijn continue aangespannen (rug en nekpijn, hoofdpijn), je slaapt slecht (er is gevaar denken je hersenen, dus je moet alert blijven), je immuunsysteem werkt minder goed enz. Kortom je bent hard bezig om je zelf steeds zieker te maken.
Uiteindelijk komt er een moment dat je lijf echt stop gaat zeggen en dan kan je niks meer. Niet meer voor je eigen kinderen zorgen, je tanden poetsen zal als een enorme opgave voelen en voordat je dan weer hersteld bent kan heel erg lang duren.
Er is nog maar een manier om dit ‘redden’ en dat is rust. Zodra je in rust komt, gaat je lijf stoppen met adrenaline aanmaken en dan pas ga je de intense vermoeidheid voelen. Daar zal je doorheen moeten en daarnaast moet je echt iets met deze vastgeroeste patronen, want anders zal je keer op keer in deze valkuil gaan stappen. Je moet gaan leren nee zeggen, de stresssignalen van je lichaam gaan leren kennen, onderzoeken waarom je iedereen wil helpen, waarom heb je dat nodig enz.
Het is de burn out die zegt dat het wel meevalt en dat je door moet gaan, maar je hele lichaam smeekt je om te stoppen. Luister niet naar de burn out, want deze heeft niet het beste met je voor en maakt je ziek. [verwijderd] heeft al een reality check gedaan en deze mag je beschouwen als reality check 2. Ik zie dit dagelijks voorbij komen in mijn werk. Mensen die er soms wel meer dan 2 jaar uit liggen. Mooier kan ik het ook echt niet maken, want je bent nu aan jezelf en je gezin verplicht om er iets mee te doen. Jij bent het waard om je beter te gaan voelen en weer volop van het leven te kunnen genieten!