• [verwijderd]

Hi allemaal,

Een serieuze vraag: kan iemand hier mij hier uitleggen wat gamen nou zo leuk maakt?

Man is nogal van het gamen en wil graag meer gaan gamen. Totaal irrationeel, maar ik erger me hier dood aan.
Hij speelt al dagelijks twee spellen (Heartstone en een boerderij spel), met dagelijkse quests en opdrachten en nu wil hij er dagelijks een halfuur tot een uur playstation aan toevoegen.

Ik heb een sterke mening over gamen en die is helaas niet positief. Denk aan: op je motoriek na, ontwikkel je er niks mee. Het verbreed je algemene kennis nauwelijks. Het is verslavend.
Het enige positieve, naar mijn mening, is vermaak. Maar moet dat nou echt 2 uur per dag zijn (over de dag verspreid)?

Veel vooroordelen die bij mij ergernis tegenover mijn man opwekken, terwijl dit misschien /waarschijnlijk niet terecht is.

Wie kan mij uitleggen waar gamen goed voor is en mij een iets positievere kijk op gamen geven?๐ŸŽฎ

@[verwijderd] @iMoeder @[verwijderd] misschien?

Gamen is een hobby net als een boek lezen of tv kijken. Je zal hier toch echt je weg in moeten gaan vinden want dit is niet iets wat je kan verbieden lijkt mij. Voor jou voegt het niks toe maar voor hem wel. Misschien een escape van het echte leven, even niks geen zorgen. Of gewoon dat het leuk is ๐Ÿ˜Š
Lijkt mij dat je hier gewoon duidelijke afspraken over moet maken. Ik vind 2u per dag niet veel namelijk. Blijf erover praten in ieder geval want zo te lezen is dit jou ergernis (allergie) en moet jij hier dus iets voor jezelf mee. Succes.

Het is gewoon leuk, net zoals een film of serie kijken maar dan heb je zelf invloed op het verhaal. Het is niet nuttig, dat is tv kijken ook niet. Ik denk dat er verder niet heel veel achter zit eigenlijk, iedereen vindt weer wat anders leuk. 2 uur per dag vindt ik wel veel als je ook een relatie hebt, de meeste hobby's besteed je toch geen 2 uur per dag aan denk ik. Maar als jullie die tijd toch al niet samen besteden en jij leest graag een boek of wat dan ook, dan zou ik er geen punt van maken.

• [verwijderd]

Ik game zelf niet veel hoor, er zijn een aantal games van de kinderen die ik wel leuk vind voor af en toe, (Spyro en Crash Bandicoot voor de nostalgie, Sims voor het inrichten ๐Ÿ˜†) maar ik gebruik de PlayStation zelf voornamelijk voor Netflix. Ik vind gamen niet ontspannend, ik raak vooral gefrustreerd als het niet lukt, maar dat zegt meer over mij dan over het gamen zelf.
Wel heb ik veel liever dat de kinderen op de Ps zitten dan zichzelf opsluiten op hun kamer met hun telefoon, omdat de spellen die ze hebben echt stimuleren om samen te werken en onderling te communiceren. Maar dan heb je het over Lego spellen, en ik denk niet dat je die bedoeld ๐Ÿ˜‰

Mijn broertje is wel echt een gamer, doet een studie gamedesign, is manager van The Dutch Gamers en heeft ook echt een gigantisch sociaal leven overgehouden aan het gamen. Voor hem is het meer een levensstijl dan een hobby.
Hij is oa van plan om 'even' naar Japan te gaan om Pokรฉmons te vangen, dus dan valt de 2 uur per dag van jouw vriend reuze mee ๐Ÿคฃ

Voor mij is gamen ontspannend. Even aan het einde van de dag wat anders aan mn hoofd. Je bent bezig dus kan er helemaal in op gaan. Dat lukt mij met lezen of tv kijken niet, dan blijft mijn hoofd met wat anders bezig. En ik vind het leuk om in de game dingen te bereiken, oplossingen te bedenken en tactieken te verzinnen. Het motiveert dat je steeds beter word. Ik speel meestal spellen waar je echt wel bij moet nadenken, en dat is in de meeste spellen zo. Op dat vlak vind ik gamen minder passief als lezen of tv kijken. Echt ergens goed voor is het denk ik niet echt, dat moet je er ook niet in zoeken. Wat irriteert je er precies aan?

Wil hij echt dat boerderij spel en heartstone blijven doen als hij met de playstation aan de gang gaat? Want dan word het inderdaad wel veel denk ik. Wat verwacht je van hem wat hij anders doet in de tijd die hij aan het gamen besteed? En wat doe je zelf als ontspanning en hoeveel tijd besteed je daar aan?

En daarnaast kun je ook samen naast elkaar zitten en allebei wat anders doen. Of misschien eens samen een spel gaan doen?

Ik zou vooral proberen te gaan bedenken voor jezelf wat je nou precies zo vreselijk vind aan zijn gamen.

Mijn man en zoon gamen beide, zoon doet ook een spel met wekelijkse en dagelijkse opdrachten op zijn game pc en daarnaast fortnite op de PlayStation
Man speelt fifa op de PlayStation.
Het is voor hun een ontspanning, maar hoe gek ook ook wel een sociaal iets. Onze zoon heeft best veel
contact dagelijks met andere tijdens het gamen, mijn man gamed met vrienden thuis en gaat ook wel samen naar toernoois.
Dus het heeft zeker wel toegevoegde waarde hoor!

• [verwijderd]

Hi Dames,
Bedankt voor de reacties!
Ik weet dat het probleem ook echt bij mij ligt hoor en dat de manier waarop in naar games kijk ook echt afwijkt. Ik ben ook zeker niet van plan mijn man iets te verbieden (รผberhaupt niet), maar ik wil juist begrijpen waarom hij er zoveel tijd aan kwijt wil zijn.
Daarnaast ben ik bang dat het ten koste gaat zijn van onze gezinstijd. Die discussie hebben we gisterenavond gevoerd en man begrijpt dat dat een zorg is. Hij denkt dat het allemaal wel gaat meevallen en dan is het voor mij een kwestie van afwachten of dat inderdaad niet zo zal zijn.

Bedankt voor jullie input. Ik wil heel graag mijn mening veranderen over gamen en dit helpt daarbij!

En tegelijkertijd vind ik mezelf echt een muts dat ik ergens een ongefundeerde mening over heb. ๐Ÿ˜๏ธ

• [verwijderd]

[verwijderd] ik wil juist begrijpen waarom hij er zoveel tijd aan kwijt wil zijn.

Heb je deze vraag al met hem besproken?

Ik kan me wel voorstellen dat je er een aversie tegen hebt hoor. Ik hou zelf best van een potje minecraft of the Sims, maar je kunt mij altijd aanspreken tussendoor. Ik kan mijn laptop elk moment dichtklappen en iets anders gaan doen.

Maar ik heb ook wel eens een relatie gehad met een "echte gamer" en ik vond dat vreselijk. Altijd maar op het grote scherm in de huiskamer de meest gewelddadige spellen, of allerlei shit met zombies en gore (harde) geluiden. Vloeken als hij een level niet kon halen of 'af' was. Hij mocht niet uit zijn concentratie gehaald worden dus ik kon hem niet aanspreken (of ik werd met regelmaat straal genegeerd). Hij begon te miepen als er iemand voor het scherm langs liep. Ook moest er elke keer voor 100+ euro de nieuwe versie van het nieuwste spel gehaald worden terwijl hij voor de rest nergens geld voor had, bleghhhhh....

Ik weet niet wat voor soort gamer jouw partner is en welke spellen hij gaat spelen. En of je afspraken met hem kan maken over het e.e.a.? Bijvoorbeeld, als jouw kind mee wil spelen, kan dat dan? Als jij of je kind aandacht wil, kan hij zijn spel dan pauzeren of uitzetten? Wat voor spellen komen er op het grote scherm in de huiskamer, is dat inderdaad een schattig boerderijtje of gaat hij first person shooters zitten spelen waar die kleine man bij is? Met of zonder headset? Dat soort dingen kunnen wat mij betreft enorm veel uitmaken.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] Heb je deze vraag al met hem besproken?
        Ja, hij geeft aan dat het gewoon iets is wat hij graag doet. Een leuk tijdverdrijf. Hij heeft ook niet zo de behoefte om altijd met ontwikkelen bezig te zijn.

Manque Ik kan me wel voorstellen dat je er een aversie tegen hebt hoor. Ik hou zelf best van een potje minecraft of the Sims, maar je kunt mij altijd aanspreken tussendoor. Ik kan mijn laptop elk moment dichtklappen en iets anders gaan doen.

Maar ik heb ook wel eens een relatie gehad met een "echte gamer" en ik vond dat vreselijk. Altijd maar op het grote scherm in de huiskamer de meest gewelddadige spellen, of allerlei shit met zombies en gore (harde) geluiden. Vloeken als hij een level niet kon halen of 'af' was. Hij mocht niet uit zijn concentratie gehaald worden dus ik kon hem niet aanspreken (of ik werd met regelmaat straal genegeerd). Hij begon te miepen als er iemand voor het scherm langs liep. Ook moest er elke keer voor 100+ euro de nieuwe versie van het nieuwste spel gehaald worden terwijl hij voor de rest nergens geld voor had, bleghhhhh....

Ik weet niet wat voor soort gamer jouw partner is en welke spellen hij gaat spelen. En of je afspraken met hem kan maken over het e.e.a.? Bijvoorbeeld, als jouw kind mee wil spelen, kan dat dan? Als jij of je kind aandacht wil, kan hij zijn spel dan pauzeren of uitzetten? Wat voor spellen komen er op het grote scherm in de huiskamer, is dat inderdaad een schattig boerderijtje of gaat hij first person shooters zitten spelen waar die kleine man bij is? Met of zonder headset? Dat soort dingen kunnen wat mij betreft enorm veel uitmaken.

Ohh zo'n gamer is hij helemaal niet hoor. Het meest vervelende vind ik dat hij te pas en onpas zijn telefoon pakt om even een potje te spelen. Dit is dan ook wel gelijk een commitment van een halfuur, omdat een potje zo lang duurt.
        Maar verder gamed hij op de PS4 niet als zoon erbij is, omdat we dat niet gepast vinden qua geweld.

Ik weet ook niet zo goed waar mijn weerstand vandaan komt.. dat maakt het moeilijk. Ik kan mijn vinger er niet op leggen. Het is geen verslaafde gamer, hij houd rekening met ons, hij speelt vrij normale spellen.
        Ik erger me gewoon ontzettend aan het feit dat het altijd maar moet en ELKE dag. Ook al is het maar een klein moment van de dag.

• [verwijderd]

[verwijderd] Maar zo heeft iedereen toch zijn "zinloze" hobby/tijdverdrijf, waar hij even lekker bij kan ontspannen? Jij zit zelf ook ELKE dag wel even hier op avdk. ๐Ÿ™Š๐Ÿ˜‰

Mja, ik zou er niet zoveel problemen mee hebben, tenzij het bv veel geld kost en er daardoor moet worden bezuinigd op bv een uitstapje met het gezin, of als het echt een verslaving is. 2 uur per dag klinkt als veel, maar veel Nederlanders kijken bv meer tv dan dat - dus eigenlijk valt het wel mee...

[verwijderd] Ik weet ook niet zo goed waar mijn weerstand vandaan komt.. dat maakt het moeilijk. Ik kan mijn vinger er niet op leggen. Het is geen verslaafde gamer, hij houd rekening met ons, hij speelt vrij normale spellen.
          Ik erger me gewoon ontzettend aan het feit dat het altijd maar moet en ELKE dag. Ook al is het maar een klein moment van de dag.

Je bent zwanger toch? Realiseert je man zich dat straks 2 uur per dag onhaalbaar gaat zijn? Met een baby ben je gewoon dag en nacht bezig, als je 2 uur per week tijd voor jezelf kan nemen heb je al geluk. Misschien wil hij nu er nog even van genieten dat hij nu nog wel wat meer tijd heeft?

• [verwijderd]

Haha jullie hebben ook allemaal gelijk! Maar goed, fijn om ook even van anderen te horen dat ik dus niet zo'n miep moet zijn.
          @Vulpen Dit had ik me ook al bedacht ja.. ๐Ÿค”

We gaan het wel zien.. ๐Ÿ™‚

[verwijderd] Je bent geen miep, jij bent gewoon zwanger en hoopt dan op een man die commitment toont, dat is toch niet zo gek?

• [verwijderd]

Vulpen

Dat zal het zijn. ๐Ÿ˜‰

Manque Dat inderdaad ook. Ik heb ook wel eens een vriendje gehad die totaal game verslaafd was. Vooral dat op een console gamen en dan de hele woonkamer daarmee claimen is super irritant. Mijn huidige vriend gamed ook, maar gaat daar totaal anders mee om. Hij doet dat op een PC, niet dagelijks en stopt uit zichzelf om wat anders te gaan doen. Soms gamed hij ook wel eens een paar weken niet. En tegenwoordig gamen we wel eens samen, heel gezellig, zitten we te kibbelen als een bejaard stel. ๐Ÿ˜‚

• [verwijderd]

iMoeder
                Man wil dus naast zijn tablet/telefoon spellen extra gaan PS4 gamen en straks in het nieuwe huis een gamecomputer (pc) kopen.
                Die moet ook nog eens in de huiskamer, anders zien we elkaar zo weinig. Nee ik heb zo lekker veel aan ej als je met je neus in de computer zit. ๐Ÿค

[verwijderd] Misschien heeft hij toch wat meer behoefte aan alleen tijd? Jullie zijn nog niet zo lang samen, snel gegaan allemaal, nog regelmatig onenigheid en nu ben je zwanger. Ik zou zo alles bij elkaar hem een beetje ruimte geven en er vooral niet nog meer bovenop gaan zitten.

En wat zijn tijd betreft, hij kan toch niet overal tegelijk op zitten. Dus hoeveel game zooi er staat maakt an sich niet echt uit. Als je het niet in de woonkamer wil hebben dan moet je dat nu wel aangeven. Met dan wel inderdaad de kans dat hij dan in een andere ruimte zit om te gamen. Of stel bijv een goede game laptop voor? Dan kun je in elk geval gewoon samen op de bank zitten terwijl hij gamed en jij TV kijkt/een boek leest/ op het forum zit.

• [verwijderd]

iMoeder

Hmm daar heb je misschien een punt. Ik ben eigenlijk altijd degene die tijd voor zichzelf zoekt. Hij geeft juist aan daar niet zo'n behoefte aan te hebben. Maar misschien is dit wel iets waar hij zich niet bewust van is.