Voor mij maakt het uit of je iets kunt met de kennis dat je het gen hebt, of niet. In mijn familie zit een erfelijke nierziekte. Als je die ziekte hebt, kun je je nierfunctie verbeteren/langer goed houden door je dieet. Ook als je het niet weet kun je je natuurlijk aan dat dieet houden, maar dat vind ik zelf wel een beetje overdreven, want het vraagt best wat aanpassingen aan je dieet. In mijn geval zou ik dus iets kunnen met de kennis dat ik het heb: ik kan d.m.v. mijn dieet de effecten van de ziekte uitstellen.
Echter gelden voor mij ook die bezwaren die @[verwijderd] noemde m.b.t. hypotheek, (levens)verzekeringen, enz. Bovendien openbaart de ziekte zich meestal pas op een wat latere leeftijd. Ik heb het dan ook heel lang niet laten onderzoeken. Maar ondertussen heb ik een hypotheek met levensverzekering, geen plannen om te verhuizen (ik hou van dit huis en wil er zo lang mogelijk blijven wonen!) en beginnen meerdere neven en nichten (mijn generatie dus) het te krijgen, waaronder mijn zus. Het feit dat de gevolgen bij mijn vader, ooms en tantes steeds ernstiger worden confronteert ook wel met de realiteit. Vanuit het oogpunt dat ik er nu iets aan kan doen als ik het weet, heb ik het dus laten onderzoeken. Gelukkig heb ik het nu niet, mijn nieren vertoonden geen enkele afwijking. Dit biedt echter geen enkele garantie voor de toekomst: ik zou het alsnog kunnen krijgen. Het is niet bekend welke genen erachter zitten, dus dat is niet te testen.