Marshmallow wat irritant! Raar dat de onderzoekende instantie de verwijzing niet doet. In principe is dit wel hun taak en zij moeten ook voor een overdracht zorgen. Zij kunnen in hun verwijzing beschrijving wat jij nodig hebt en waaruit vervolgbehandeling moet bestaan. Lekker dat afschuiven weer en daar ben jij de dupe van 😖. Als je je laat verwijzen voor behandeling is het misschien handig om je te laten verwijzen naar een instantie die ook een psychiater in huis heeft. Heb je alles onder één dak en kan er ook onderling afgestemd worden.

Ik had vanmiddag logopedie en de logopedist heeft de behandeling na 30 minuten gestaakt, omdat ik mij gedroeg als een impulsieve kleuter met een concentratieboog van 10 seconden. Het was achteraf best gênant 🫣.

Ik moest oefenen met het vloeiend uitspreken van 3-lettergrepigge woorden, maar ik had overal wel een associatie bij. Bijv. het woord postzegel. Ik: postzegel, we hadden gisteren een egel in het kattenhuis. Snap je? Postz-egel en egel? Oh sorry wacht focus. Ik opnieuw: postzegel. We hebben met een spatel de egel naar buiten gewerkt, nadat we het dak eraf geschroefd hebben. Sorry ga ik weer. Ik ga nu echt focussen hoor. Kwam er uiteraard net op dat moment een glazenwasser voorbij. Ik: ik heb ooit een oude demente dame getest en zij ging tijdens het onderzoek, kwijlend uit het raam hangen toen er een glazenwasser met ontbloot bovenlijf voorbij kwam. Ik nogmaals: sorry ik was gebleven bij postzegel. Toch? Ik ga het nu echt onderdrukken, het zal niet meer gebeuren. Postzegel, postzegel, postzegel.

Dat hield ik vervolgens weer 10 seconden vol om daarna een lulverhaal op te hangen over dat ik mijn tong uitsteek als ik iets proef. Lekker random ook 😵‍💫. Ik ben nu vast haar meest gestoorde patiënt van de dag. Echt ik heb weer medicatie nodig!

• [verwijderd]

Trees 🤣 misschien kan de logopedist een brief schrijven ‘mevrouw heeft echt d’r pillen nodig hoor.. het is geen doen zo’ 😆

[verwijderd] serieus meer argumenten heb je toch niet meer nodig? Vorige week was ze ook al eerder gestopt, omdat ik mij niet kon gedragen. Ze begreep nu wel beter mijn probleem met boeken lezen en waarom dit niet meer lukte. Er is gewoon geen focus. Ik ben al een week bezig om 1 aflevering van greys anatomy te kijken, maar elke keer na 5 minuten ben ik weer ergens mee bezig (ik was eigenlijk nu ook aan het kijken 😅) of is mijn aandacht weer floep weg. Er moet gewoon echt een pil in 😎.

7 dagen later
      • [verwijderd]

Maar echt hoor… het lijkt wel alsof mijn PMS erger is geworden? Wat niet kan natuurlijk, dus dan denk ik dat ik de 3 weken gewoon veel stabieler ben in mijn emoties door de medicatie en dat in de week van mijn menstruatie het gewoon niet goed werkt. Hormonen zijn sterker 😅

Meer mensen last van? Hoe doen jullie dat? Want ik ben echt chagrijnig en snauw alles en iedereen af 😬 niet gezond hoor!

[verwijderd] ik slikte gewoon een half jaar de pil door op advies van de gynaecoloog zodat ik gewoon geen pms meer had. Werkte perfect. Zonder pil kreeg ik moordlustige neigingen 🫣.

Ik moest vorig jaar met de pil stoppen, maar het valt mij nu echt reuze mee qua klachten. Alleen meer vermoeidheid. Mijn menstruaties veranderen ook. Iets met ouderdom denk ik 🤪

• [verwijderd]

Trees ik zit ook te denken aan de pil maar ik zie zo op tegen de hormonen. Dus persoonlijk moeilijke, maar ook het maatschappelijke deel vind ik moeilijk. want PMS zou normaal moeten zijn ipv dat ik me hormonaal moet aanpassen (/excuseren) aan een maatschappij waar emoties als niet goed (zwak/onstabiel) worden gezien 🙄😅

[verwijderd] ik vond zelf de emoties heel erg onprettig. Ik voelde mij gewoon naar. Ik zag het niet als mijzelf aanpassen aan de maatschappij. Ik had er zelf teveel last van en daarnaast vind ik niet dat mijn gezin het verdienden dat ik anderhalve week per maand super chagrijnig en onrustig was. Is voor niemand leuk als ik mijzelf alleen maar in de weg zat.

De gynaecoloog raadde mij toen de microgynon 30 aan bij deze klachten en zo lang mogelijk doorslikken zonder stopweek. Nooit last gehad van de hormonen uit de pil. Sowieso geen bijwerkingen van deze pil gehad. Ik voelde mij juist veel beter en stabieler. Ik was ook direct af van de diarree die ik normaal maandelijks heb als ik ongesteld moest worden. Fijne bijkomstigheid ook dat ik maar 2x per jaar ongesteld was. Ondanks dat ik er nu niet meer zoveel last van heb, vind ik het elke maand toch weer een gedoe. Is mijn energie nog minder 😫

[verwijderd] In de week van mijn menstruatie heb ik ook het idee dat mijn medicatie veel minder tot niks doet.

Hier ook al jaren moeite met de menstruatie hormonen en adhd / emoties.
              M’n medicatie is nu redelijk ingesteld op m’n cyclus. Week voor menstruatie 2,5 tablet, op dag 3 cyclus dan kan ik terug naar 2 tabletten per keer en op dag 12/14 ga ik naar 2,25 tablet en dan op dag 20 maar 2,5 😂 great 😭

[verwijderd]

Trees

Hooyo-shimbir

Er is wel veel te vinden tegenwoordig op internet over je hormonen in balans krijgen zonder kunstmatige hormonen slikken zoals de pil etc

• Trees hebben hierop gereageerd.

iMoeder geloof mij ik heb jarenlang van alles geprobeerd met sporten, allerlei natuurlijke supplementen, voeding etc en het hielp bij mij nauwelijks. Ik heb zelfs AD geslikt ervoor. Deze anticonceptiepil was toen echt een geschenk en dat zonder bijwerkingen. Ik weet dat de pil tegenwoordig een slechte naam heeft bij velen, maar het kan dus ook echt heel helpend zijn om gewoon niet meer ongesteld te worden en om je cyclus min of meer uit te schakelen.

Ik heb vanochtend een experiment gedaan. Ik had al een paar keer een lage dosering dex gebruikt en dat ging goed. Nu een normale dosering van 2 tabletten gebruikt (2x5 mg dex) en naar de Hanos gegaan (prikkels!!). De eerste 10 minuten werkte het nog niet, maar op een gegeven moment keek ik om mij heen en dat was echt bizar. Ik kon gewoon normaal om mij heen kijken zonder duizelig en ‘gek’ te worden. Ik kijk tegenwoordig altijd recht naar beneden omdat ik de prikkels niet kan verwerken. Het was nog niet super prettig, maar meer het gevoel van prikkelgevoelig ipv overprikkeld. Meer zoals het vroeger was zonder medicatie, maar daar teken ik al voor!

Goed te doen mits niet te lang en had natuurlijk wel mijn oordoppen in. Ik kon hierdoor ook gewoon naar de spullen in de schappen kijken, mijn hoofd meerdere keren naar links en rechts bewegen terwijl ik tussen twee schappen reed en zelfs even ontspannen tussen het servies kunnen neuzen. Ik ben dus zo emotioneel geval dat dan midden in de winkel begint te huilen van blijdschap. Wel zodat niemand het zag 😝. Het was echt zo gaaf om dit te ervaren. In totaal bijna een half uur binnen geweest!

Later in de auto kreeg mijn man tranen in zijn ogen, omdat mijn tempo van praten ook weer hoog was en veel minder rare versprekingen had. Op de heenweg had ik het oa nog over het kappen van auto’s (ik raakte afgeleid door een voorbij rijdende auto toen ik boom wilde zeggen), gingen we nog kamperen ipv parkeren (de verbale apraxie) en benoemde ik 4x midden in een gesprek dat we kippenvoer moesten halen (hanos = haan = kip, logisch toch 😂). Zelfs de verbale apraxie was minder aanwezig, ik praatte volgens hem veel vloeiender. Ook hier heeft het dus raar maar waar een positief effect op.

Daarna nog naar de welkoop gegaan. Daar merkte ik toch dat het teveel werd qua geluid en licht, maar ik wilde ook kijken wat mijn grens hierin was. Een half uur in een winkel vind ik al geweldig. Het voelde echt alsof mijn hoofd weer zaken vanzelf kon verwerken zonder dat ik daar heel hard voor moest werken. Ik ben nu wel kapot, maar heel blij. Dit schept echt heel veel mogelijkheden voor de toekomst. Ik denk dat hiermee werken ook weer reëler wordt.

Nu hopen dat die psychiater opschiet. Ik had vorige week al een afspraak moeten hebben, maar er is nog niet eens een afspraak gepland.

Ik heb vandaag echt 0.0 concentratie en focus met werk. Constant afgeleid en maak kleine foutjes (whahah ik wilde nu zelfs fotootjes typen).
                  Mijn hoofd is vol met alles wat ik wil doen vanmiddag als ik vrij ben en wat ik allemaal moet kopen. Straks maar lijstje maken met dingen die ik allemaal moet doen van mezelf de komende dagen, mijn hoofd begint weer vol te lopen. En dat wil ik eigenlijk niet.
                  Mag bv ook mijn abbo nu verlengen, maar dat vind ik zo lastig altijd. Welk abbo neem ik en vooral welke telefoon? En hoeveel duurder is dat dan nu? En red ik dat wel financieel? Al die vragen gaan nu rond in mijn hoofd, Gruwelijk irritant.

7 dagen later

De revalidatie arts was de interne verwijzing naar de psychiater vergeten te regelen. Beetje jammer weer.

• [verwijderd]

Trees PFFFFFFFFFFF

*Ademt in -waarmensenwerkenwordenfoutengemaakt- ademt uit.
                    *Ademt in -waarmensenwerkenwordenfoutengemaakt- ademt uit.
                    *Ademt in -wemakenallemaalweleenseenfout- ademt uit.
                    *Ademt in … Wat is serieus mis met mensen! Het lijkt wel alsof niemand meer geïnteresseerd is in zijn werk. Fouten links en rechts, ik hoor en zie het zelf ook overal. Alsof het allemaal niet zoveel uitmaakt of zo. Ja nee, voor hun niet nee, na jou weer een patiënt, next! Maar jij zit ondertussen met de gevolgen die gewoon kut zijn.

Bah.

[verwijderd] Het lijkt wel alsof niemand meer geïnteresseerd is in zijn werk.

Nee, veel mensen zijn gewoon zwaar overbelast in hun werk (of leven). En dan worden er meer fouten gemaakt. Maar wel heel zuur Trees!

[verwijderd] ik denk ook dat iedereen zwaar overbelast is (de zorg is drama qua werkdruk) en dat het daardoor is misgegaan, maar ik baal er wel van.

Ik ga maar weer verder met in- en uitademen 🫣.

8 dagen later

@Trees kan jij me uitleggen wat het verschil is tussen een ruwe score en een T score? Ik zat even te kijken naar mijn scores op de executieve functies en ben wel nieuwsgierig.

Iemand ook een tip hoe ik die executieve functies kan trainen? Vooral op de metacognitie scoor ik echt zo hoog bij alles.

Marshmallow ruwe score is de daadwerkelijke score op een test. Bijv bij een toets van 50 vragen, waarbij je 6 fouten maakt is je ruwe (goed)score 44. Je ruwe score zegt weinig als je de afkapwaarde niet weet. Bijv de afkapwaarde is 45, dan zou je in dit geval afwijkend scoren. De afkapwaarde is 40 dan scoor je normaal.

Een ruwe score kan dmv een statistische berekening omgezet worden in een T-score. Dmv een T-score kan je ook testscore onderling vergelijken. Op basis van de T-score kan je zien hoe je tov het gemiddelde scoort. Een T-score van 50 is gemiddeld. Vaak worden T-score tussen de 30 en 70 als normaal geïnterpreteerd (weinig mensen scoren echt gemiddeld en schommelingen zijn normaal).

Een voorbeeld een IQ van 100=T-score 50, IQ 130= T-score 70. Tussen IQ 70 en IQ 130 is nog wel normaal, al kun bij de uitersten wel spreken van benedengemiddeld /laag of bovengemiddeld / hoog etc. De meeste mensen (70%) scoren qua IQ tussen de 85 en 115 oftewel T-score 40-60. Alleen benedengemiddeld en laag of bovengemiddeld en hoog is ook nog normaal, want 26% van de mensen valt in deze groep.
                        Bij lager of hoger dan IQ 70 en IQ 130 zijn de scores pas afwijkend. Ongeveer 96% van de mensen scoort immers tussen de 70 en 130 qua IQ. Gemiddeld is dus wat anders dan een normale score bij het interpreteren van testscores. Afwijkende scores zijn bij zeer hoge en zeer lage scores.

Bij deze de tabel. Je ziet dat hoe verder je naar de zijkanten gaat hoe minder mensen deze score hebben. In het midden het meest (hoogste piek).

Marshmallow Iemand ook een tip hoe ik die executieve functies kan trainen? Vooral op de metacognitie scoor ik echt zo hoog bij alles.

Cogmed training. Veel onderzoek naar gedaan, maar als je wat dieper graaft dan zijn er wel twijfels mbt of het geleerde wel generaliseert naar de dagelijkse bezigheden. Alleen dit staat uiteraard nergens op hun website. Ik ken neuropsychologen, die wel enthousiast zijn.

Een hoge score is over het algemeen juist positief. Of bedoel je juist dat je slecht scoort?

Trees ah thnx ik ga gewoon eens wat rondkijken 🙂
                          De dochter van mijn vriendin heeft heel veel baat gehad bij neurofeedback trainingen, maar dat is zo duur en wordt (iig bij mij) nauwelijks vergoed. En daarnaast heb je dan heel veel sessies nodig, dus nou ja alleen voor mensen met geld een optie 😛

Marshmallow en daarvan is het wetenschappelijke bewijs nog vele malen slechter. Er is een reden dat het niet vergoed wordt uit de basisverzekering 😬.

Cogmed bij kinderen als het onderdeel was van een multidisciplinaire behandeling werd bij ons vergoed. Geen idee hoe dit met volwassenen is. Ik ben zelf meer van de protocollaire CGT behandeling bij adhd als eerste keuze, want daarbij zie je gemiddeld genomen uiteindelijk de meeste afname in adhd klachten. Ondanks dat deze meer gericht is op het leren omgaan met de klachten en daardoor een hele praktische training is. Ik zou andere opties zelf als tweede keuze hebben als het eerste niet werkt. Ik bekijk het heel wetenschappelijk. Wat is het best onderbouwd en waarmee worden de beste resultaten geboekt. Werkt dat niet dan verder kijken naar slechtere onderbouwde methodes, die desondanks voor sommigen wel goed werken. Werkt dat niet, dan de vage therapieën mits het niet schaadt. Enz.

De afspraak bij de psychiater voor de dexamfetamine staat gepland voor volgende week woensdag. Bij niet zomaar een psychiater, maar bij een hele bekende! (Nou ja in ieder geval bekend bij degene die ontwikkelingspsychologie en pedagogiek hebben gestudeerd). Ik heb vroeger heel wat boeken van de beste man moeten lezen. Hij gaf les aan de RuG en heb vroeger colleges bij hem gevolgd. Ik zal hem volgende week maar niet vragen of hij een oud studieboek van mij wil signeren. Of juist wel en dan denkt hij echt dat ik stapelgek ben 😂.

6 dagen later

Trees en de afspraak met de psychiater vandaag is geannuleerd. Echt er zit een vloek op deze afspraak 😫.

Trees Oh nee, wat zuur!
                                Heb je nu wel een alternatief moment gekregen?

Soturi nog geen nieuwe afspraak gekregen. De afspraak is afgezegd vanwege persoonlijke omstandigheden. Ik ben bang dat het iets langdurig is 😬.

• Soturi hebben hierop gereageerd.

Trees Aah nee, meen je! Hopelijk heb je snel ergens een nieuwe afspraak

• [verwijderd]

Trees …good things take time? 😬

Soturi ik hoop dat persoonlijke omstandigheden betekent dat hij op de loodgieter moest wachten, omdat zijn wc was overstroomd of zo iets 😬.

[verwijderd] lijkt er wel op en oh wee als hij straks niet wil voorschrijven, dan word ik echt knetter!

• Soturi hebben hierop gereageerd.

Trees Soturi ik hoop dat persoonlijke omstandigheden betekent dat hij op de loodgieter moest wachten, omdat zijn wc was overstroomd of zo iets 😬.

Ik hoop met je mee.
                                          Of hij heeft zijn teen gestoten en moest net even naar de röntgen op het tijdstip van jouw afspraak.
                                          Zijn teen blijkt prima in orde, dus hij kan gewoon weer lekker aan het werk en jou zo snel mogelijk alsnog zien.

Soturi 😂

Haha hij bleek gewoon wat kleinzerig te zijn. Echte man 😝

Er is al een nieuwe afspraak met de psychiater gepland voor volgende week woensdag 🥳