LilyMilie Dit zegt mij niet zoveel. Wiet is ook drugs, maar minder schadelijk dan men wil dat we geloven.
Wiet is softdrugs. Dexamfetamine is een vorm van amfetamine en dus harddrugs. Het staat niet voor niks op lijst 1 van de opiumwet. Medicinale cannabis staat op lijst 2 en heeft dus een veel minder groot risico.
Los van of het wel of niet maatschappelijk geaccepteerd is (want dat vind ik voor mijn eigen gebruik niet zo interessant), is het een hoog risico medicijn met bewezen negatieve effecten. Alcohol drink ik niet dagelijks, maar deze medicijnen gebruik ik bijna wel dagelijks. Alcohol zie ik overigens ook als minstens zo schadelijk.
Ik ben er afhankelijk van om enigszins te functioneren, maar ik ben mij wel zeer bewust van de risico’s en ook wat ik mijn kind ga geven. Ik ken genoeg volwassenen die moesten stoppen ivm de negatieve effecten op hun gezondheid.
Misschien klinkt het paranoïde, maar ik vertrouw de farmaceutische industrie absoluut niet. Hoeveel onderzoeken hebben zij wel niet gemanipuleerd in hun voordeel? Ik blijf daarom onwijs kritisch. Op elk medicijn wat ik slik trouwens. Zelfs op paracetamol. Ik heb dagelijks pijn, maar neem ook pas een paracetamol als de pijn minimaal een 8 is.
LilyMilie Ah toch wel? Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat dit niet zo was.
Er zijn een aantal onderzoeken uitgevoerd /gefinancierd door de farmaceutische industrie, waar zeer wonderlijk plotseling geen negatief effect op de groei uit naar voren kwam. Er is echter zoveel bewijs uit andere onderzoeken dat het wel zorgt voor groeiachterstanden dat naar mijn idee geen twijfel meer is. De discussie gaat zover ik kan inschatten nu vooral over hoeveel groeiachterstand. Sowieso zou dit voor velen geen probleem zijn. Een man die anders 1.95 zou zijn geworden, wordt nu bijv 1.90. Die ligt er waarschijnlijk niet echt wakker van. Ik vind de groeiachterstanden zelf wat minder belangrijk dan de mogelijke invloed op het hart, de vaten, de hersenen, maar ook op de psychische gezondheid. Dat laatste vind ik wel heftig, maar ik heb hiervoor wel een bias, omdat ik hier de meeste voorbeelden van ken via werk. Dit vertekent mijn beeld in negatieve zin.
Pimpelmeesje Maar over de hele linie vind ik wel dat we kritisch moeten zijn wat we kunnen doen om te zorgen dat de medicatie niet of minder nodig zijn.
Ik ben het hier zeker mee eens. Ik vind dus dat het soms te snel wordt voorgeschreven in Nederland. Het verschilt enorm per psychiater, maar sommige psychiaters schrijven het voor alsof het vitamines zijn. Ik heb vroeger regelmatig de gedachte gehad dat een kind niet zozeer pillen nodig had, maar dat we beter eerst de ouders konden behandelen. Alleen dat wilden ouders niet, want zij vonden dat ze zelf geen probleem hadden. Het kind was naar mijn idee soms de bliksemafleider van de problemen van of tussen ouders en leek daardoor adhd te ontwikkelen. Adhd is natuurlijk allesbehalve 100% genetisch, dus omgevingsfactoren moeten een rol spelen dat een brein zich anders ontwikkelt of stilstaat in ontwikkeling op bepaalde vlakken. Ik weet zeker factoren aan te wijzen, die bij mijn dochter eraan hebben bijgedragen en deze liggen deels bij mij. Niet leuk voor mij, maar wel de keiharde waarheid. Alleen een genetische gevoeligheid voor adhd hebben, is niet voldoende om het te krijgen.