LilyMilie Ik dacht dat het voor kinderen ondertussen wel bewezen was dat het niet schadelijk is. Er is geen sprake van groeiachterstand en schade aan hersenen
Mbt groeiachterstanden is denk ik de meeste data over langere tijd beschikbaar en er is meerdere keren vastgesteld dat het wel kan leiden tot een groeiachterstand. Deze is ook nog steeds meetbaar op volwassen leeftijd. Oa de verminderde eetlust icm versnelde stofwisseling is hier waarschijnlijk verantwoordelijk voor.
Wat het effect op het brein is, is onduidelijk. Er zijn onderzoeken, die wel negatieve effecten vinden na langdurig gebruik en anderen niet.
LilyMilie maar is dat niet verwaarloosbaar in de zin van dat er aan paracetamol ook kinderen dood kunnen/zijn gegaan?
Stimulantia zijn zware middelen. In wezen is het natuurlijk gewoon legale drugs op recept. Het versnelt je hele systeem; het verhoogt je bloeddruk, versnelt hartslag in rust en bij inspanning, versnelt je stofwisseling, vermindert je eetlust etc. Je hart en vatensysteem moeten dus wat harder werken. Het zijn lichte verhogingen (vaak binnen normale grenzen), maar wat doet dit na tientallen jaren gebruik vanaf de kindertijd? Het geeft iig een licht verhoogde kans op hartaanvallen en beroertes. Bij volwassenen zie je daarnaast een niet verwaarloosbare toename aan psychische klachten. Klachten die verdwijnen zodra mensen stoppen met deze medicatie. Er zijn ook klachten die plotseling ontstaan na jarenlang gebruik. Hoe kan dit?
Er is denk ik gewoon nog veel meer onderzoek nodig naar bijwerkingen, doseringen etc. Teveel vraagtekens.
Pimpelmeesje Het is echt wel heftig spul, en ik zou er zelf niet lichtvoetig mee omgaan.
Hier sluit ik mij wel bij aan. Ik ben heel blij dat medicatie bestaat, maar ik ben er ook wel heel voorzichtig mee. Ik slik 90% van de tijd minder dan mijn normale dosering en sla regelmatig dagen over. Het liefst zou ik het zonder doen, maar dan verzand ik volledig. Als dochter straks gaat starten dan is het enkel voor school en zo laag mogelijke dosering. Weekenden en vakanties sowieso niet. Ze doet onwijs haar best op school, maar het is nu gewoon een marteling voor haar. Ik heb wel een heel dubbel gevoel bij het starten van medicatie.