Manque Ik ga er nooit vanuit dat iemand het als excuus wil gebruiken. Maar een diagnose heb je nodig, omdat je merkt dat er iets anders aan je is en omdat je ergens problemen mee ervaart. Als jijzelf en je omgeving nergens tegenaan lopen, heb je ook geen diagnose nodig.
Waar wil je allemaal aan werken?
Ik zit nu met mensen op school (20 jaar oud dus nog wel jong) die bij elke poep en scheet roepen “ik heb adhd, ik kan er niks aan doen/ daarom doe ik…/daarom doe ik dat/daarom kan om dat niet enz enz”
Daar heb ik echt een allergie voor. En probeer te waken dat m’n dochter die mentaliteit niet krijgt.
Ik wil vooral werken aan orde in de chaos, rust in mijn hoofd. Niet meer constant opgefokt zijn, beter time-management en minder stress.
Daarnaast heb ik financieel echt een probleem door impuls aankopen. We kunnen het betalen hoor want ik zit niet in de schulden, maar ik koop echt teveel en te vaak. Ik vergeet vervolgens rekeningen te betalen , afspraken na te komen en focus me alleen op dingen die ik echt intressant vind. De rest vergeet ik gewoon; ik denk er dan wel 10000x aan. Mijn man kan niet zien hoevaak ik ergens aan denk, maar het niet uitgevoerd krijg wat je ook struggles tussen ons geeft.
Voorbeeld; onze apk van de auto verloopt 6juli en is een van de weinige dingetjes die ik op mijn verantwoording heb (en goed ook daar leer ik van 🥹). De afspraak staat nu 5 juli ingepland om te keuren en die heb ik gister gemaakt. Ik wou dat 2 maanden geleden al geregeld hebben. Vorige zomervakantie moesten we met de auto in Frankrijk langs de garage daar omdat er een enorme benzine lucht van de auto afkwam. Dat is niet meer weggegaan en ik zou in NL als we terug zijn dat laten nakijken, volgende week samen met de keuring gaat dit nagekeken worden, dan heb ik er 12 maanden over gedaan om zoiets belangrijks gedaan te krijgen. In die 12 maanden heb ik niet meer dan een 1/2 tank per keer getankt want dan ruik je niks. Dit is precies een voorbeeld zoals het met alles gaat en ik ben dat zo zat. En vind het niet normaal.
Ook heb ik enorme moodswings, een kort lontje dus een slechte emotie regulatie (niet leuk voor m’n man en dochters en geef ik er echt een slecht voorbeeld aan die meiden zo).
M’n huishouden is ook niet hoe het hoort. Ik doe alles in 1x of helemaal niks (die fases wisselen elkaar af). Alles ziet er op het oog redelijk netjes uit en het is hier altijd schoon maar mijn kasten zijn net zo chaos als m’n hoofd en dat is verschrikkelijk. En veel vastgelopen patronen. Lichamelijke onrust, nooit iets gewoon kunnen doen zoals 1 of 2x per week sporten maar dat moet gelijk 3/4x met eiwit shakes en creatine pillen enz. Heel vaak als ik praat gaat m’n hoofd sneller dan wat ik eruit krijg waardoor ik domme dingen zeg en gekke zinnen maak. En vreselijk impulsief reageren en mensen onderbreken is zo vervelend. Het tintelende gevoel van onrust in m’n lijft (dat is echt het hyperactieve).
🙈