LilyMilie Ik doe zelf de financiën uiteraard, maar deed ze ook al toen ik nog getrouwd was. Mijn ex kon daar namelijk al helemaal niks van.
Ik vind het zelf wel leuk te doen dus als ik er voor ga zitten dan kickt de hyper focus vaak wel in. En als ik eenmaal alles weer op een rij heb dan geeft dat een fijn rustig gevoel. Dat is dus mijn associatie geworden waardoor ik ze graag doe. Ik hou van het overzicht wat het me geeft.
Mijn systeem. Ik heb vier rekeningen; spaar, spaar voor de kinderen, vaste lasten en ‘mijn’ rekening waarvan ik mag uitgeven. Mijn salaris komt binnen op mijn rekening. Daarvan gaat een vast bedrag naar de vaste lasten rekening en vaste bedragen naar mijn spaar en die van de kinderen. Wat overblijft op mijn rekening daarna, mag uitgegeven worden aan mezelf, uitstapjes, kleding etc.
Hoe ik altijd begin; ik zet alle vaste lasten onder elkaar met het bedrag erbij. Benzine en boodschappen horen daar ook bij. Dat is uiteraard een schatting maar probeer ik me wel aan te houden. Mij m’n toeslagen komen binnen op mijn vaste lasten rekening, die trek ik dus van dat bedrag af. Daarna rond ik het wat af naar boven en dit is het bedrag wat van mijn loon naar de vaste lasten rekening gaat. Wat ik daarna overhoud aan loon, daarvan kun je dus kijken wat gaat er naar de spaarrekening en wat blijft er daarna over om uit te geven. En dit instellen dat dat allemaal met automatische incasso gaat. 1 dag nadat m’n loon gestort is gaat het automatisch allemaal naar de verschillende rekeningen en heb ik alleen mijn ‘speelgeld’ nog over. Toen ik nog getrouwd was had mijn ex ook een eigen ‘speel’ rekening waar een vast bedrag heen ging voor hem om vrij te besteden.