Ha Ladies,
Ik weet sinds kort dat ik AD(H)D heb en krijg nu op "proef" een klein beetje ritalin om te kijken of dit werkt bij mij. Vooralsnog lijkt het wel iets te doen bij me.

Voordat ik de diagnose kreeg dacht ik dat ritalin eigenlijk voornamelijk was voor kinderen en pubers?

Zijn er meer volwassenen met ADHD die ritalin krijgen? Hoeveel krijgen jullie?
Is dit iets voor altijd?

Ik kan niet inhoudelijk op je vraag in gaan want daar heb ik geen idee van ik slik het namelijk niet meer, wel fijn dat je in ieder geval enigszins verandering bemerkt!

Maar bij kinderen en pubers proberen ze nu juist erg voorzichtig te zijn met het geven van Ritalin, vooral bij meisjes je mag namelijk niet zwanger worden als je dat medicijn slikt. Je hebt dan 12% verhoogde kans op afwijkingen bij de baby is uit onderzoek gebleken. Dat weet ik omdat ik zelf bij de neuroloog heb gezeten toen ik graag voor de eerste keer zwanger wilde worden.
Dus mocht je nog een kinderwens hebben, bespreek dat even met je therapeut. ๐Ÿ˜Š

• [verwijderd]

Waarom zou het alleen voor kinderen en pubers zijn? De klachten verdwijnen immers niet na je 18e.
    Ik kreeg ook ritalin en dat is in principe voor altijd aangezien je voor altijd ADHD zult hebben ๐Ÿค“ . Maar uiteraard ben je niet verplicht om het voor altijd te gebruiken ๐Ÿ™‚ Bevalt het je niet, dan stop je gewoon.

De dosis is persoonsafhankelijk en zegt niets over 'hoe erg' je AD(H)D hebt. Ik zal op 20mg, mijn zus zat op 40mg volgens mij. Nadat mijn zus veel was afgevallen moest ze opnieuw worden ingesteld en kwam ze op 25 volgens mij.

Hoe is dat met reizen binnen de EU? Brief van de dokter genoeg voor vliegen naar Spanje?

• [verwijderd]

1981mama jazeker! En bij de douane het in een apart doorzichtig zakje doen met de verklaring erbij. Verklaring moet in het Nederland, Engels en Spaans.
      Je kan het beste contact opnemen met het vliegtuigmaatschappij en/of het vliegveld om te kijken van wie de brief precies moet zijn (huisarts/psychiater/neuroloog).

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

1981mama je hebt een Schengenverklaring nodig als je gaat reizen. Anders kun je aangehouden worden voor drugssmokkel ๐Ÿ˜ณ.

https://www.hetcak.nl/regelingen/medicijnen-mee-op-reis/schengenlanden/maximaal-30-dagen-op-reis-binnen-schengengebied

Kwestie van invullen van het aanvraagformulier, printen en laten ondertekenen bij de huisarts. Ik heb er een paar ingevuld op voorraad liggen. Hoef ik enkel nog de datum en hoeveelheid in te vullen (reken altijd een paar dagen extra, voor het geval je vertraging hebt of langer wilt blijven etc.). Ik geef deze af bij de assistente en kan deze de volgende dag ondertekend ophalen. Even uploaden na het cak en binnen een paar dagen heb ik mijn Schengenverklaring binnen. Hieraan heb je voldoende en dan hoef je verder ook niks meer te doen als je gaat reizen.

Niet alle landen vallen echter onder het Schengenverdrag (vs bijv) en dan kun je toestemming vragen via de ambassade. Iets meer gedoe, maar valt uiteindelijk best mee vond ik.

• [verwijderd]

Ik heb trouwens vroeger ritalin gebruikt, maar werd er somber van. Ik gebruik sinds een jaar dexamfetamine. Voor mij werkt dit veel beter. Het is ook een kwestie van uitproberen wat het juiste medicijnen, dosering en hoe vaak je het moet nemen. Ik gebruik het nu vooral op werkdagen en op andere dagen afhankelijk van mijn planning. Als ik naar een balorig ga, dan neem ik bijv. wat extraโ€™s ๐Ÿ˜‚.

[verwijderd] dus ik kan nooit meer vandaag een ticket boeken en morgen vliegen? ๐Ÿ˜ฎ omg.
          Ook niet naar Spanje?

Edit: ik zie dat dit doordeweeks gewoon moet lukken iig. Toch, begrijp ik het goed?

Sorry hoor allemaal nieuw voor me ๐Ÿ˜‰

Als je me nou vraagt wat je moet doen als je gaat vliegen met een insulinepomp dan kan ik je daar alles over vertellen maar dit is helemaal nieuw ๐Ÿ˜‰

[verwijderd] sorry nog een reactie ๐Ÿ˜‰
            Maar is dat iets algemeens, somber van ritalin? Of was dat in jouw geval? Lang gebruikt voordat je overstapte?

Ik kan me voorstellen dat je bij Ballorig extra neemt! Ik ga er liever helemaal niet heen haha. Mijn oren fluiten nog van de laatste keer ๐Ÿ˜‰

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

1981mama er is een soort spoedprocedure mogelijk, waardoor het binnen 2 werkdagen volgens mij kan. Makkelijker is om het dan gewoon niet mee te nemen. Ik zou zelf prima een weekje zonder kunnen op vakantie. Ik zou toch nooit op vakantie gaan naar een drukke plek. Je bouwt met deze mediatie geen spiegel op, dus je hoeft het niet structureel te gebruiken om het werkzaam te laten zijn.

Ritalin staat er wel bekend om dat het somberheid kan versterken, mits je daar al gevoelig voor bent (en dat ben ik). Daarnaast heb je met ritalin meer last van rebounds. Dex nauwelijks. Nadeel van Dex is dat sommige mensen er opgefokt van raken en teveel afvallen. Eerste heb ik geen last van, ik word er juist rustig van. Afvallen vond ik geen probleem ๐Ÿ™„. Daarnaast is er op dit moment heel veel gedoe rondom de vergoeding van dexamfetamine. Apothekers mogen de merkloze variant niet meer voorschrijven en de merkvariant is zo duur dat verzekeraars het niet volledig willen vergoeden. Zelfde verhaal natuurlijk met ritalin en de merkloze variant (merkloze methylfenidaat). Ritalin had vroeger (nu weet ik niet) ook een eigen bijdrage. Meeste mensen gebruiken methylfenidaat zonder merkje.

• [verwijderd]

[verwijderd] Hoe gaat het nu met jou m.b.t. je medicatie? Ben je ondertussen overgestapt op de dexamfetamine die wel vergoed wordt? Hoe reageer ie daarop? Lukt het daarmee om oo een juiste dosering ingesteld te raken?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] ik schijn volgens internet de enige persoon in Nederland te zijn die nog wel merkloze dex krijgt via de apotheek ๐Ÿ˜. Het mag al bijna een half jaar niet meer, maar mijn apotheek blijft het mij geven. Ik zeg en vraag maar niks ๐Ÿค.

Toevallig vorige week weer opgehaald en nog een voorraadje thuis. Ik ga nu strikt elke maand mijn recept vragen, ook al heb ik over van de vorige maand. Voorraad aanleggen. Dit kan natuurlijk niet eeuwig goed gaan, maar zolang het lukt....

Ik heb 2 maanden geleden de diagnose adhd gekregen. En ben toen ook gelijk gestart met medicatie. Ik slik dexamfetamine omdat dat zou zorgen voor minder stemmingswisselingen. Daar heb ik normaal gesproken al behoorlijk last van. Ik slik nu 3x 7,5 mg en 1 x 5 mg, maar ik merk dat bijvoorbeeld tijdens mijn menstruatie ik meer moet slikken, dat schijnt normaal te zijn. Het is best een zoektocht naar de dosering en daar heb ik me wel wat in verkeken. de eerste dagen waren echt heel heftig maar nu hen ik eigenlijk alleen nog last van verminderde eetlust (top ๐Ÿ˜€ ) en een hele droge mond. Eigenlijk heb ik nu gewoon mijn leven terug. Ik ben weer een leukere moeder. Ons huis is op orde, ben niet om de haverklap alles kwijt en vergeten. Het is best confronterend dat je daar medicatie voor nodig heb maar het is het zo waard dat ik me nu โ€œnormaalโ€ voel. Dat ik niet meer dagen op de bank lig doordat ik compleet overprikkeld ben.

Ik heb overigens de eerste keer de niet merk Dex meegekregen, gelijk voor 3 maanden. Ik moet vandaag weer gaan halen en hoop het weer mee te krijgen. Ik wil eigenlijk absoluut niet aan het merk medicijn omdat er zo enorm veel slechte ervaringen mee zijn. Mensen die weer compleet bij af zijn. Ik kan het voor nu nog gooien op dat amfexa niet gebroken mag worden voor dosering maar dat zullen ze vast ook gaan aanpassen.

De twee volwassenen die ik ken die dit hebben krijgen dexamfetamine, methylfenidaat vonden ze niet fijn. Onze oudste van 14 werd ook heel somber van methylfenidaat dus die krijgt nu ook dexamfetamine en dat is veel fijner. Maar dankzij medicatie heeft mijn broertje eindelijk een studie gehaald en is hij van zijn depressie af (ook therapie gehad) omdat hij door de ADD waarvan hij niet wist dat hij het had dacht dat hij niks kon, mensen vonden hem lui enzovoort. Dus medicatie voor volwassenen vind ik niet iets raars of uitzonderlijks.

Is er wel Ik eens iemand gecontroleerd op reis om de papieren?

• [verwijderd]

1981mama een keer ben ik gecontroleerd. Verder nooit.
                    Het valt onder de opiumwet, dus je bent hartstikke strafbaar voor het smokkelen van drugs. Ik durf dat risico niet te nemen en een Schengenverklaring is snel te regelen.

• [verwijderd]

1981mama Ja, in de Thalys naar Frankrijk (drugshonden vonden mijn medicijnen), en ook bij de douane op het vliegveld van en naar Engeland.
                    Ritalin valt onder de opiumwet dus je moet echt papieren hebben. Niet gaan smokkelen want er staan serieuze straffen voor. Ook binnen de EU.

• [verwijderd]

Pippa en heb je de merkloze meegekregen? Ik gebruik exact dezelfde dosering, maar hoorde ook al van mensen dat dit geen reden was voor een medische indicatie voor dex. Moest je maar een lagere of hogere dosering nemen. Absurd natuurlijk.

Wat betreft een droge mond. Ik heb daar een speciale spray voor via de drogist. Deze is wel heel erg prettig.

• Pippa hebben hierop gereageerd.

[verwijderd]
                      jep! Ben weer 24 dagen uit de brand ๐Ÿ˜‰
                      Mocht ik bij de apotheek problemen gaan krijgen wil ik me nog even in gaan lezen over de regenboog apotheek. Die schijnt het als enige nog te mogen maken begreep ik.
                      ik kreeg die spray inderdaad van mijn moeder, maar toch redelijk snel een droge mond, voor onderweg wel ideaal. Maar heb wel het idee dat de droge mond voor mijn tanden en tandvlees niet top zijn...