Trees oh nee…..😢 wat vreselijk zeg…. Wat veel ongelukken in korte tijd.

Trees wat verschrikkelijk 😢. En zoveel leerlingen…

Trees wat vreselijk, sowieso, maar ook op 1 school. Wat ontzettend heftig

Trees wat heftig 😔 Sterkte voor jullie.

Trees Wat, alweer! 😳 Wat afschuwelijk zeg. Hoe kan dat nou?

• Trees hebben hierop gereageerd.

Trees Wat afschuwelijk zeg. En wat vaak inderdaad. ☹️

Jeetje Trees wat een hoop! Verschrikkelijk.. sterkte!

Vulpen Hoe kan dat nou?

Het is allemaal op verschillende plekken gebeurd. Ik denk een combinatie van puber zijn (niet opletten, kletsen, oortjes in etc) en de grote impact door de snelheid van een elektrische fiets. Ik hou mijn hart ook vast als ik samen met mijn oudste fiets. Ze zit altijd met haar hoofd in dromenland en let gewoon niet op. Steekt soms zo over zonder te kijken etc. Als je dan met 25km per uur met je hoofd ergens op knalt..

Het zijn geen leerlingen uit het jaar van mijn dochter, maar het heeft logisch gezien wel impact op de hele school. Wat een nachtmerrie ook voor ouders.

Trees de helm moet gewoon een verplichting worden op een elektrische fiets. Dan is 25 km nog veel maar is je hoofd wel beter beschermd.

Wat vreselijk verdrietig 😢

Trees Ja, een nachtmerrie inderdaad. Ik dacht, misschien is het steeds op één bepaalde weg, maar dat is dus niet eens zo. Anders konden ze daar nog gericht maatregelen nemen. En logisch dat het impact heeft op de hele school + alle ouders. Misschien kunnen ze vanuit school wel een helmverplichting invoeren of zo, of extra verkeerslessen.

Vulpen je ziet dat veel kinderen pas laat gaan fietsen. Ze worden vaak tot groep 7/8 met de auto gebracht.
        Ze missen basisvaardigheden.

June ik zie dat hier juist weinig in de omgeving. Meeste kinderen fietsen hier naar de basisschool en vaak ook al langere afstanden op jonge leeftijd. Mijn dochter mist desondanks nog steeds wel wat basisvaardigheden. Nou ja, ze heeft ze wel, maar laat ze te weinig zien door haar gebrek aan concentratie 😬.

Vulpen ik denk wel dat hier vaak erg hard gereden wordt op de landwegen. Ik weet dat minimaal 2 ongelukken op een landweggetje hebben plaatsgevonden (wel beiden een andere weg). Wij pleiten al heel lang voor een fietspad vanuit de dorpen naar de basisschool, maar dit is ontzettend veel gedoe ivm uitkopen van de landeigenaren van de grond. Dan nog is het niet te doen om overal fietspaden neer te leggen voor de middelbare school. Leerlingen komen echt overal vandaan. Wat meer fietspaden zouden geen kwaad kunnen. Ik zou zelf extra verkeerslessen wel een goed idee vinden en dan ook specifiek gericht op pubers (telefoongebruik, oortjes, met teveel naast elkaar fietsen enz).

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ben echt enorm voorstander van de helmplicht voor op de elektrische fiets. Alleen daar wordt in Nederland zo moeilijk over gedaan. Ik ben echt een uitzondering hier met mijn helm op mijn leeftijd. Ik zie het eigenlijk alleen bij een deel van de bejaarden.

Trees Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ben echt enorm voorstander van de helmplicht voor op de elektrische fiets. Alleen daar wordt in Nederland zo moeilijk over gedaan. Ik ben echt een uitzondering hier met mijn helm op mijn leeftijd. Ik zie het eigenlijk alleen bij een deel van de bejaarden.

Ik zie het hier vooral bij woon-werk verkeer. Ook wel een deel bij bejaarden, maar dan alleen als ze door de stad op drukke tijden rijden, niet als ze een pleziertocht doen. Bij mij op het werk zie ik ook steeds meer mensen hun helm afdoen in de fietsenstalling. Maar het grootste deel van de mensen rijdt inderdaad zonder helm.

Trees Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ben echt enorm voorstander van de helmplicht voor op de elektrische fiets. Alleen daar wordt in Nederland zo moeilijk over gedaan. Ik ben echt een uitzondering hier met mijn helm op mijn leeftijd. Ik zie het eigenlijk alleen bij een deel van de bejaarden.

Ik zie het wel echt steeds meer bij volwassenen en vooral ook bij kleine kinderen. Toen oudste net leerde fietsen, was ze echt een van de weinigen met een helm. Nu zie ik het bij vier- en vijfjarigen echt heel regelmatig. Oudste is nu 6 en draagt ook gewoon een helm, maar van die leeftijd zie ik het wel minder.
            Misschien ga ik er zelf ook nog wel eentje aanschaffen, want ik heb in korte tijd 2 fietsongelukjes gehad. Zonder echte schade verder, en gewoon op fietspaden. Want fietspaden zijn natuurlijk wel een verbetering als het gaat over landwegen, maar drukke fietspaden kunnen óók gevaarlijk zijn, als iedereen elkaar inhaalt en tegemoet rijdt en zo.

Vulpen Ik zie het wel echt steeds meer bij volwassenen en vooral ook bij kleine kinderen. Toen oudste net leerde fietsen, was ze echt een van de weinigen met een helm. Nu zie ik het bij vier- en vijfjarigen echt heel regelmatig.

Bij kleine kinderen zag ik het al regelmatig toen mijn kinderen klein waren. Mijn dochters hadden al een helm toen ze vanaf 8 a 9 maanden voor het eerst mee op de fiets gingen en dat was toen al niet erg raar. Ze hebben tot groep 6 een helm gedragen. Ze waren toen wel ver in de minderheid, maar nog niet de enige. In de stad zie ik het wel meer dan hier.

Bij volwassen in de leeftijd van 20-45 jaar zie ik het zelf echt heel weinig. Los van de bejaarden, de speed pedelecs (waarbij het inmiddels verplicht is) en af en toe mensen die dagelijks ver fietsen ivm woon-verkeer. Ik let er heel erg op, maar hier rijden nauwelijks dertigers of veertigers met helmen bij korte stukken/ pleziertochten. Tieners met helmen op een elektrische fiets zie ik al helemaal niet.