[verwijderd] Wat betreft auto rijden. Ik geef zelf altijd het advies om na de eersts keren niet zelf te rijden. Je kunt daarna heel erg moe zijn en moeite met concentreren hebben. Sommige hebben ook last van hoofdpijn, erg emotioneel of misselijk. Na een paar behandelingen kun je wel inschatten hoeverre het vertrouwd is dat je gaat rijden. Deze vervelende bijwerkingen houden maximaal 3 dagen aan en vaak veel korter. Sommigen hebben nergens last van na die tijd. Ik vind dat altijd lastig te voorspellen.
Even hierop inhaken. Goed advies.
Ik heb vorige week mijn eerste EMDR gehad. Van te voren aangegeven dat ik het doodeng vond. Psychotherapeut is daar heel goed op in gesprongen en heeft eerst een 'minder' traumatische ervaring gekozen (PTSS) om mee te beginnen, zodat ik kon ervaren hoe het is. De sessie zelf was pijnlijk, confronterend en vermoeiend. De eerste twee uur na de sessie was ik echt doodop en een beetje 'de weg kwijt'; ik kon niet op woorden komen en vergat constant wat ik nou precies aan het doen was. Echt 0,0 concentratie. De twee dagen er na had ik bij vlagen hoofdpijn.
Iedereen reageert natuurlijk anders, maar ik zou persoonlijk niet zo snel in de auto stappen na een EMDR sessie op basis van mijn ervaring.
EMDR begint trouwens ook niet bij de eerste sessie. Volgens mij heb ik hiervoor 10 gewone sessies gehad, eerder was het niet verantwoord om met EMDR te beginnen. Achteraf gezien vond ik het feit dat ik 'moest' praten lastiger als de EMDR zelf ☺️ Misschien vond ik het zelfs wel prettiger achteraf gezien, even niet diep in gaan op hoe, wat, waarom, etc.
De praktijkondersteuner heeft in mijn geval samen met de huisarts gezorgd dat ik direct bij een psychotherapeut terecht kon.