[verwijderd] Oké, ik wil je boosheid niet opnieuw oprakelen... maar toch... ik ben ook heel nieuwsgierig... wat deed die beker cola nou precies op de trap?
On topic: ik kan ook om van alles en nog wat boos worden. Maar wat me opvalt is dat boosheid over 'kleine dingen' er veel makkelijker uitkomt. Bij oprechte grote boosheid, weet ik niet wat ik ermee moet.
Concreet: kinderen die niet op willen schieten terwijl ik haast heb, partner die dingen vergeet, mensen die asociale dingen doen in het verkeer; dat zijn eigenlijk maar kleine irritaties, maar daar kan ik echt over uit mijn slof schieten.
Het kan dan voorkomen dat ik toch schreeuw tegen m'n kinderen (moet ik niet doen), ruzie maak met mijn man (terwijl hij dat echt niet verdient) of kwaad en chagrijnig blijf vanwege de stupiditeit van mensen.
Maar ik ben eigenlijk veel bozer over de manier waarop we als mensheid met onze planeet omgaan. En dat de politiek geen stevige maatregelen durft te nemen, omdat economie altijd maar voorop staat. Dat is veel erger, dan die andere dingen. En dan zie ik mensen van Extinction Rebellion, die hun boosheid omzetten in actie. Dat vind ik oprecht goed! Maar zelf... druk druk druk met gezin en werk enzo. Dus ik ben wel boos, maar doe zelf niks met die boosheid. Terwijl ik mezelf ook wel zou willen vastketenen aan een muurtje om ervoor te zorgen dat er eindelijk echt eens iets gebeurt.
Ik zit op een vechtsport en voor mij is dat heel goed. Als ik een paar weken niet train, bijvoorbeeld vanwege zomerstop, dan merk ik dat ik die uitlaatklep echt mis. Dan loopt boosheid en frustratie sneller op. Als ik een slechte dag heb, met veel kleine irritaties of confrontatie met groot onrecht, kijk ik ook echt uit naar de volgende training. Even lekker met andere mensen gooien en smijten. En zij met mij! Daarna voel ik me altijd weer beter.
Ze hebben het wel eens over vecht, vlucht of bevries reactie bij schrik. Bij mij zit de 'vecht' reactie echt heel hoog. Niet letterlijk vechten. Maar wel adrenaline, actie!