Vulpen Mijn tiny house plannen worden toch vooral geïnspireerd door egoïstische motieven 😬. Dat het ook nog positief is voor mijn ecologische footprint is mooi meegenomen.
Ik herken wat jij schrijft helemaal niet. Ik ben echt van mening dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld. Ik volg de logica ook niet ‘jij verdient niet wat wel goed gaat, want dat suggereert dat mensen die het minder getroffen hebben dit zelf hebben uitgelokt’. Is dit niet een enorme denkfout die je maakt? Trek je dan niet de verkeerde conclusie dat wij overal invloed op hebben en dat het leven maakbaar is. Dat we ons eigen geluk en ongeluk volledig in de hand hebben of dat er een balans moet zijn tussen geluk en ongeluk in het leven? Soms hebben mensen pech en sommige mensen hebben veel geluk. Het is keihard, maar dat de een geluk heeft gehad, zegt niks over waarom andere pech hebben. Als je veel geluk hebt gehad, dan betekent dat niet dat je daarna veel pech moet krijgen om weer een evenwicht te vinden. Het leven is naar mijn idee volstrekt willekeurig. Je krijgt bepaalde kaarten toegeschoven en dat kunnen goede of slechte kaarten zijn, maar daar moet je het vervolgens mee doen.
Ik wil overigens je gevoel niet bagetalliseren of ontkennen, maar ik vind het naar om te lezen dat je het gevoel hebt om een soort van boetedoening te moeten doen voor iets wat naar mijn idee volstrekt onnodig is. Het levert je niks op, behalve een onterecht schuldgevoel. Niemand verlangt van jou om je schuldig te voelen over iets waar je geen invloed op hebt 😘.