[verwijderd] het boek patronen doorbreken is echt een aanrader. Het is een soort schematherapie light om er zelf thuis heel praktisch mee aan de slag te gaan.
Herkenbaar. Bij mij staat vooral het gevoel van niet goed genoeg zijn op de voorgrond. De oorsprong hiervan is vrij duidelijk. Een moeder die regelmatig riep dat ze mij weg wilde doen of dreigde met zelfmoord als ik een ‘fout’ maakte, want voor zo kind wilde je niet leven. Nu was ik ook nog een druk en impulsief kind dat in 7 sloten gelijk liep en ik maakte daardoor ook veel ‘fouten’. Het is wat mij betreft een levenslange strijd met vallen en opstaan. In het verleden vaak diep gezeten en de laatste jaren redelijk, maar nog steeds (gelukkig kort tegenwoordig) periodes van somberheid en waardeloos voelen.
Wat mij heeft geholpen. Ik heb oa emdr gehad voor de ervaringen uit mijn jeugd, er is helaas nog veel meer gebeurd, dan wat ik hier kort schets. Nooit zelf schematherapie gevolgd, maar wel de opleiding tot schematherapeut. Ik gebruik hier voor mijzelf ook veel uit.
Acceptance commitment therapy is voor mij heel belangrijk. Hierin leer je afstand te nemen van deze gedachtes en ze minder serieus te nemen icm mindfulness. Het zijn vooral hele praktische technieken en makkelijk toepasbaar.
Sport is voor mij ook belangrijk als uitlaatklep. Ik was altijd te dik, mocht als kind niet bewegen, omdat mijn moeder mij ziek maakte om aandacht te krijgen en was hier echt heel onzeker over. Uiteindelijk heb ik besloten om keihard tegen de stem in mijn hoofd in te gaan dat ik een dikke onhandige amotorische niksnut was en ben wel gaan sporten. Ik haal daar nu zoveel zelfvertrouwen uit en het helpt om de gedachtes in mijn hoofd stil te zetten.
Nu ben ik bezig om mij te verdiepen in ademhaling en de invloed daarin op lichaam en geest.
Het zijn allemaal geen wondermiddelen, maar alles bij elkaar helpt het wel. Gitzwarte dagen dat ik liever had dat ik nooit meer wakker word, blijven bestaan. Ik vind het gevoel vreselijk, maar ik heb wel het gevoel dat ik er steeds meer grip op krijg.