[verwijderd] Vulpen jij bent de eerste persoon, die ik ontmoet en die niet uit mijn geboortedorp komt (neem ik aan) die het woord lupen kent. Wij spreken het wel meer uit als loepen.
Vulpen [verwijderd] Zowel lupen als heuen heb ik van m'n schoonfamilie. Doe wel even pb π Aanpitsen betekent iemand aansporen, zelfde als heuen eigenlijk.
[verwijderd] Vulpen wat is trouwens aanpitsen? Het woord heuen ken ik als haasten. Kom je toevallig van de Veluwe?
Nescio Vulpen pitsen is in een bepaald Vlaams dialect knijpen. Verder kan ik niet echt op woorden komen...
Sevenof9 Mijn vriend zegt trouwens altijd 'ik ga even om boodschappen' in plaats van 'ik ga even boodschappen doen'. Ik heb daar zo aan moeten wennen, snapte er niks van toen ik hem net kende. Nu valt het me niet meer echt op en vind ik het wel normaal klinken, maar ik ken niemand anders die dat zegt.
Nescio Sevenof9 in mijn geboortestreek wordt dat ook zo gezegd. Of zelfs: ik ben even om boodschappen. Klinkt mij heel normaal in de oren dus π
Sevenof9 Nescio Oja ik ben zegt hij inderdaad ook. Wat is jouw geboortestreek? Mijn vriend is geboren in Delft en opgegroeid in Zeeland, geen idee of het Zeeuws is of Zuid-Hollands, hij weet zelf ook niet waar hij het van heeft.
Nescio Sevenof9 ik ben half Zeeuws, maar opgegroeid in Noord-Holland. Mijn moeder zegt het, en zij had het weer van haar moeder. Zou dus best kunnen dat het Zeeuws is!
Mamabeertje Nescio Zeeuws zou best eens kunnen, want ik herken de uitspraak wel en mijn vader is een Zeeuw. Ik merk dat ik daardoor vaak ook wel redelijk dialect versta. Ik ga eens nadenken over uitspraken. Weet er zo gauw niet één.
Vulpen Nog meer: Fiep - speen Blieken - gluren, even kijken Ik heb trouwens nooit gehoord van 'Is er nog wat voor?', waar komt dat vandaan? Het klinkt als een eufemisme, dus mijn gok zou ergens op de Biblebelt zijn, klopt dat?
[verwijderd] Schuurpapier hahaha als iets niet gelukt is zeg ik dat ik er niet mee overgekomen ben π
[verwijderd] Miepen= zeuren Puutje= plastic tas Boemel= stoptrein Sosso= hydrofiele doek Bekken=zoenen Klefbekken=tongzoenen
Sevenof9 [verwijderd] ik dacht dat miepen en bekken gewoon Nederlands waren, maar dan bekken een beetje een lomp woord π
[verwijderd] [verwijderd] Puutje= plastic tas Puutje wordt bij ons in huis standaard gebruikt. Net zoals buuts (broekzak/ jaszak enz).