Pimpelmeesje ik had gelijk, het was niet zo bedoelt maar ze gaan niet naar de ouders van het kindje waar het over gaat.

een maand later

Ik heb een familielid, die mensen met een beperking, ongelukkig noemt. Ongelukkig gebruikt ze als synoniem voor handicap/beperking. Zo van die en die hebben een ongelukkig kind gekregen. Of dat is een ongelukkig vrouwtje (ook dat vrouwtje 🤢). Ik irriteer mij daar al jaren rot aan en de laatste 2,5 jaar nog meer.

Vanmiddag appte ze en vroeg ze oa of dat ‘andere ongelukkige vrouwtje zondag ook meedeed met de halve marathon’. Ik antwoordde dat er zondag enkel gelukkige mensen meededen. Ze was nogal gepikeerd, want ik wist best wat ze bedoelde.

Trees Hè getsemme daar kan ik ook slecht tegen. Puike reactie van je!

• Trees hebben hierop gereageerd.
    • Trees vindt dit leuk

Bloem vreselijk toch. Mijn moeder had ook altijd zulke uitspraken en noemden het standaard ongelukkige kinderen (ook al waren ze volwassen). Nog erger ze had het ook altijd over ‘nikkertjes’. Nadat ik 100x had aangegeven dat je dit niet kon zeggen, had ze het over ‘zwartjes’. Bij die en die werkt nu zo zwartje in het huishouden 😳. Totaal geen besef van je wel en niet kan zeggen en wat dit met anderen doet. Ze bedoelde het niet eens negatief, maar zo was ze opgegroeid in de jaren ‘50 en toen was het ‘normaal’ om dit soort BS uit te kramen.

Trees Doet me denken aan mijn oma die het altijd had over mensen die van de verkeerde kant waren 🙃 (ze was heel lief trouwens) Ik denk dat het lastig is om vanaf een bepaalde leeftijd je taalgebruik nog aan te passen. Maar soms is het toch aardig om te doen, en jaren '50 is toch alweer een stuk recenter dan de jaren '20...

Trees Mijn oma had het ook altijd over ‘de negertjes in Afrika’. Echt tenenkrommend. En dan voegde ze er ook nog aan toe dat ze best snapte dat daar honger was. Want als je ze op tv zag zaten ze altijd niks te doen.

Het ergste vind ik nog dat mijn oma een intelligente vrouw was. Maar die bekrompenheid kreeg je er niet uit.

• Trees vindt dit leuk

Vulpen Maar soms is het toch aardig om te doen, en jaren '50 is toch alweer een stuk recenter dan de jaren '20...

Dit familielid is net 60 en mijn moeder is eind 60. Het is niet dat ze hoogbejaard zijn.

Van de ‘verkeerde kant zijn’ was bij ons vroeger thuis ook een gevleugelde uitspraak. Ze had meerdere homoseksuele vrienden en het was dus niet dat ze het echt als verkeerd zag. Ook deze uitspraak was niet rot bedoeld, maar vooral onnadenkend en vanuit gewoonte.

Mijn oma spande trouwens wel de kroon. Haar lievelingsneefje kwam kort na zijn harttransplantatie uit de kast. Ivm haar geloof kon dat eigenlijk niet, maar ze had hier een oplossing voor bedacht. Haar theorie was dat hij waarschijnlijk het hart van een vrouw had gekregen en daarom viel hij nu op mannen 😅. Toen ik haar mijn vriendin voorstelde, was de verklaring dat ik niet was opgegroeid met een vader en daardoor kon ik er ook niks aan doen. Zij kwam ook uit de jaren ‘20 en ik kon het haar niet kwalijk nemen. Ze heeft ook nooit gemeen gedaan of iemand buitengesloten. Alleen ze had vanuit de kerk geleerd dat dit een doodzonde was en ze was echt doodsbang dat wij in de hel zouden belanden. Vandaar dat ze een verklaring verzon, zodat ze minder bang voor ons hoefde te zijn.

iMoeder Want als je ze op tv zag zaten ze altijd niks te doen.

Oh man deze ken ik ook! Echt tenenkrommend te vaak gehoord 🫣.

Ik heb nog een hele erge over bootvluchtelingen. Het familielid in kwestie vond het hun eigen schuld als er kinderen verdronken, want welke ouder laat zijn kind nu zonder zwembandjes op een boot zitten. Het lijkt mij duidelijk wie het buskruit niet heeft uitgevonden 🤐. Tegen zulke dommigheid kun je je gewoon niet op.

Trees Tegen zulke dommigheid kun je je gewoon niet op.

Ja precies dat. Vind het ook gewoon een soort doelbewuste onwetendheid hoor. Gewoon geen enkele nieuwsgierigheid naar hoe het nou echt zou zitten.

Trees ooh vreselijk! Goed dat je dit hebt terug gezegd.

Ik ken een moeder van school en zij zei, samen met haar dochter, altijd over mensen met een beperking: mongolen. Alle mensen met een beperking waren mongolen!! En lieft mogoleee. Nou ik heb dat dus even haarfijn uitgelegd, en gezegd dat ze dit niet meer in mijn bijzijn zo moet gebruiken aangezien ik met deze mensen werk.

8 dagen later

Dat ik zo boos ben en het zo onrespectvol vind dat jij (mijn zus) bent gaan trouwen op de dag dat G net een paar uur overleden was.
                Ik kan er niet bij dat je dit kunt doen… een gratis huwelijk op een maandagochtend… terwijl er nog 51 maandagen in 2023 waren.

Marloes80 Och jee… sow dat is nogal wat. Ik snap heel goed dat dat enorm veel met je heeft gedaan en nog doet.

Marloes80 wat ongelooflijk niet sensitief en respectloos. Ik kan hier ook echt niet bij. Hoe reageerde ze trouwens?

We weten het sinds 2 weken… toen haar verjaardagsfeestje opeens een trouwerij werd. De ambtenaar tijdens deze ceremoniële bijeenkomst zei dat het echte huwelijk een jaar geleden plaatsgevonden had.. toen werd er natuurlijk geen datum genoemd, maar dat vroeg ik de volgende dag.
                  Toen gaf ze aan dat ze het graag anders gezien had… mijn reactie (via de app) was daarop al vol verbazing. Een huwelijk is te plannen en met deze rede ook te verzetten, de dood is dat niet.

Nu 2 weken later stond ze voor de deur met een bos bloemen… zij is boos weg gegaan… bloemen liggen op de tafel. Ik hoef ze niet.

Maar dit zegt zo veel meer over haar..

Marloes80 Mijn mond valt hier echt van open. En waren daar ook familieleden van je bij toen?

Marloes80 zelf al zou je maandag 9 uur trouwen gaan nog kan je het afzeggen omdat je zwager is overleden.
                      Zo enorm respectloos... snap heel goed dat je kwaad bent.

Heeft ze nog gezegd waarom ze perse die dag ging trouwen?

Bloem
                        Nee, ze hebben de buren gevraagd als getuigen.
                        Verder was er niemand bij aanwezig.

• Bloem hebben hierop gereageerd.