Trees het feit dat wij niet alle straattaal kennen. Drillers, doekoe en patta lukt mij nog, maar er zijn nog wel 100 woorden en ik ben niet van plan om ze uit mijn hoofd te gaan leren.
Trees met ‘bro, idk maar die pattas van die drillers waren een hoop doekoes, maar zijn wel spanga’, zou ik vragen of ze ook normaal tegen mij kan praten.
Trees Je denkt toch niet letterlijk dat mijn kinderen thuis komen met dit soort zinnen 🤣
Ik stond gisteren nog even over deze hele discussie na te denken toen ik onder de douche stond. En ik realiseerde me ineens dat ik niet goed gelezen heb en we daardoor totaal langs elkaar heen aan het praten waren. Wat jij hierboven beschrijft is namelijk helemaal niet wat ik bedoel met gen z taal. Zoals @CrazyCatLady daarna ook zegt;
CrazyCatLady Haha wat? Dat hoor ik gelukkig hier niet, daar zou ik inderdaad ook niet in mee gaan hoor 😂
CrazyCatLady ik vroeg het net aan de kinderen, hun reactie:
H: echt alleen de vapers en fatbikers praten zo
De voorbeelden die jij aan haalde zou ik straattaal noemen. Inderdaad wat van die hangjeugd met fatbikes en Gucci tasjes praat. Ik vind dat zelf ook ordinair, beetje pauper etc. Zou daar zelf inderdaad ook niet heel blij van worden als m’n kind ineens zou roepen; mam ik ben loesoe! En dan zou mijn eerste reactie idd ook zijn, joehoe ben je homie niet of hoe dat heet tegenwoordig. En andersom dus; je denkt toch niet echt dat mijn kinderen wel zo praten hoop ik? Ja het is de stad en ze hebben een kleurtje, maar zo praten ze niet hoor. Denk dat ze daar ook erg om zouden moeten lachen.
Wat ik bedoelde met gen z taaltje zijn woorden zoals queen, heel veel ‘like’ in een zin, sus, cap, rizz, mid, slay. Dat soort woorden. En met creatief taalgebruik bedoel ik bepaalde zinnen en woordgebruik. Wat voorbeelden (en ja het is allemaal Engelstalig, omdat het via social media komt)
- Go off queen! ; Zeg het ze meid!
- The math is not mathing; er klopt iets niet.
- She ate and left no crumbs; ze heeft iets heel goed gedaan, ze heeft ze een poepje laten ruiken.
- Delulu, komt van delusional, word ook gebruikt om aan te geven dat je zelfvertrouwen hebt ondanks dat andere mensen niet in je geloven maar dat je daar schijt aan hebt. Is dus niet altijd een negatief woord maar als je vriend al drie keer vreemd is gegaan en jij gelooft nog steeds dat het wel goed komt, ben je ook delulu.
- the tea, of spill the tea: de thee zelf is een verhaal of roddel. Dus spilll the tea is een kom op, vertel wat er aan de hand is.
- it’s giving, letterlijk ‘het geeft’ dus wordt ook wel in het Nederlands gebruikt. Maar bijv; ‘het geeft, ik heb geen idee wat ik aan het doen ben.’
- living rent free in his head, iemand is heel veel met iets of iemand bezig in zijn hoofd.
- Het ‘slaps’; het is heel cool
- Let her cook; laat haar rustig haar ding doen zonder te storen of te onderbreken. Vaak betekend het dan tegelijkertijd dat diegene iets heel goed aan het doen is.
- Unalived. Omgebracht of dood gegaan. Ontstaan omdat je bepaalde woorden zoals ‘killed’ niet mag gebruiken van het TikTok fatsoens filter.
- Main character of main character energy. Je bent de hoofdpersoon in je eigen verhaal en daar geloof je in.
- Fumbled the bag, fumbled the girl; je had iets, maar je hebt het verpest voor jezelf, gemiste kans
- Enter the chat; je er mee gaan bemoeien
- Make it make sense! ; ik begrijp er niks van, hoe stom is dit wel niet.
- Girl bossing too close to sun; een girl boss is een meisje die het maakt in het leven, too close to the sun komt uit de Griekse mythologie toen Achilles te dicht bij de zon vloog en daardoor zijn vleugels er af smolten. Een beginnende dokter zegt dit misschien zo van; oh nu ben ik afgestudeerd en dokter en gaat iedereen vragen aan me stellen, help ik weet nog niks. I girl bossed too close to the sun.
- Standing on business; je blijft bij je punt, komt voor jezelf op
Nou ja goed zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor de duidelijkheid; dit gebruiken mijn kinderen ook niet allemaal. Wel bepaalde woorden tussen zinnen door als ze met elkaar praten. ‘Ik vind het wel sus, zeg je eerlijk’. Of ‘het is lowkey wel een beetje raar toch?’
Nou goed, en daar heb ik dus niet zoveel bezwaar tegen. En over het algemeen vind ik de voorbeelden die ik hierboven gegeven heb leuk en creatief taalgebruik. Maar als ik dus zo tegen ze zou gaan praten zouden ze dat hier in huis heel raar vinden. En daarom praten ze dat ook niet tegen mij. Ik weet overigens ook nog steeds niet wat drillers zijn.