iMoeder En ik realiseerde me ineens dat ik niet goed gelezen heb en we daardoor totaal langs elkaar heen aan het praten waren.
Ik realiseerde me gisteren inderdaad hetzelfde, had alleen de energie even niet voor zo'n uitgebreide reactie, maar nu slaat inderdaad de herkenning toe! 😆
Sommige daarvan zijn gewoon ingeburgerd bij ons, die gebruik ik ook en daar geven ze geen kik om.
Ik denk het ook deels door social media komt dat generatie-specifieke taal soms door elkaar heen sijpelt. Je geeft zelf unalive al als voorbeeld, de oorsprong ligt bij tiktok zelf, met gebruikers van alle leeftijden. Maar ik ken spill the tea juist weer van RuPaul, al voor dat mijn kinderen er mee aan kwamen. Ook zitten er uitdrukkingen bij die ik mijn kinderen nog nooit heb horen zeggen, maar mijn main Amerikaanse Politiek source weer wel. Ik ben heel erg benieuwd hoe taal zich daar verder in gaat ontwikkelen. Het feit dat meerdere generaties dezelfde platforms delen is natuurlijk iets relatiefs nieuws, vroeger bleef je veel meer bij je eigen groep. Ik kan nu een compleet gesprek op reddit of threads hebben, zonder ook maar een flauw idee of mijn gesprekspartner 17 of 71 is.
Ik ben een millenial, H is gen Z, I alpha, dus we zitten met 3 generaties in dezelfde instagramgroepschat en bekijken dezelfde content. Dat maakt dat bepaalde uitdrukkingen minder snel generatie-specifiek gaan worden denk ik. Ik ben wel benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen als je straks terug kijkt op het grotere geheel.
Ik wil er overigens nog een derde categorie aan toevoegen, want ergens in het begin werd ook gesproken over taal als idk, idc, mr, idd etc, maar dat valt voor mij ook niet onder de categorie tienertaal. Sterker nog, de meeste daarvan komen oorspronkelijk uit onze generatie, toen we nog moesten betalen voor sms'en en iedere letter telde, en een deel msn. Als mijn kind mij: brb afk stuurt, hoef ik daar geen seconde over na te denken wat dat betekent, want ik ben een OG 🤷♀️🤣