[verwijderd] Ik denk dat mijn striktheid zich vooral meer richt op drugs 🤔
Ik probeer de kinderen ook mee te geven dat seks gezond en normaal is, dat ik slutshaming absoluut niet oké vind en dat grenzen het belangrijkste zijn. Mijn opvoedingsstijl is best feministisch en ik ben heel erg fel tegen het idee dat jongens met veel bedpartners stoer zouden zijn en meisjes h**ren, en dat ze mogen doen met wie en hoeveel ze willen, zolang het maar veilig en met wederzijdse toestemming is. Dus om dan nu heel streng te zijn alleen omdat het de eerste keer is, zou ook niet stroken met alle andere dingen die ik ze mee probeer te geven denk ik.. 🤔
Hoe krom ook, want natuurlijk wil ik niet dat ze voor haar 16e al 20 partners heeft gehad, maar tegelijkertijd wil ik ook niet dat ze seks gaan zien als iets om je voor te schamen of wat taboe is.
Ik hoop gewoon dat ze goed luistert naar haar eigen grenzen, en die van welke partner dan ook..
Drugs was hier niet zo’n gespreksonderwerp. Motto van mijn ouders was : ‘gebruik je verstand, en doe geen gekke dingen’. Niet alleen drugs hoor, voor alles gold dit wel.
Mijn ouders hebben zelf vroeger ook drugs geprobeerd (mijn vader groeide zijn eigen wiet in de plantenbak van de buurvrouw 😆 )
In veel dingen zijn ze altijd wel open geweest en dat hielp mij wel in weten dat zij weten wat het is en hun advies ‘gebruik je hoofd, doe geen gekke dingen’ voelde daarom goed.
Het was geen verbod maar ook geen ‘no problemo! Yolo! Zal ik wat voor je halen dan doen we het samen want liever thuis dan elders’. En dat vond ik juist erg fijn; Die verantwoordelijkheid, het vertrouwen en het zelf kunnen proberen als ik dat zou willen maar wel met hun advies om mijn verstand te blijven gebruiken. En de regels thuis voelde als veilig omdat het hun woorden in actie waren. Het lag op 1 lijn.
Ik denk dat streng zijn / regels / grenzen stellen moet komen vanuit de juiste plek. Eerlijkheid waarom de regels zijn zoals ze zijn. En ook geen angst om te staan voor wat je vind. Gesprekken zijn altijd mogelijk, maar het is goed om bij je normen en waarden te blijven.
Vanuit je feministische opvoedstijl kan je vrijheid en acceptatie leren, maar daar hoort zelfrespect, zelfkennis, koppie gebruiken, grenzen en bij twijfel niet doen - ook bij.
Dat je niet wil dat je 14 jarige seks heeft is niet bekrompen en spreekt je vrije opvoedstijl niet tegen vind ik. Een 14 jarige is een kind. De helft van de meisjes is nog niet eens ongesteld geworden, heeft nog geen borsten en past nog in maatje 164 (ik zeg maar wat). Het is gezond dat ze gedachtes krijgen, nieuwsgierigheid, gevoelens. Die hersenen ontwikkelen, hormonen slaan op hol. Maar het zijn kinderen, die moet je beschermen. Tegen zichzelf, tegen anderen.
Relatie is zoveel meer dan seks; die hele verliefdheid op die leeftijd begint met uuuuuuren bellen en sms’en, handje vasthouden en in elkaars ogen kijken. Dan die eerste zoen… dat duurt weken of maanden joh. Geen haast. Bij elkaar slapen kan je over een paar maanden wel weer bespreken of iets. Dan gooi je de deur niet dicht, maar je zet hem ook niet open.